Hur vet man ifall bilen har kupéfilter med aktivt kol?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Hur vet man ifall bilen har kupéfilter med aktivt kol?

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Precis lagom till 6.000-milaservicen på min Avensis kombi D4D-2008 kom ett papier från Toyota där man kan få 200:- rabatt vid byte av ett sådant filter vid nästa service. Jag frågade givetvis när jag lämnade in bilen i morse till verkstaden, men kundmottagaren visste inte mer än jag, fast han sa att dom har nog aldrig bytt något sådant vad han visste (tror det är samme person som tar hem alla delar till verkstaden, så han borde veta). Han hade också fått detta erbjudande men någon info om detta hade inte nått min Toyotaverkstad.

Eftersom jag arbetar på kemilabb så vet jag ju en del om livslängden på aktivt kol i andningsskydd och jag har svårt att föreställa mig att ett sådant filter kan ha särskilt lång livslängd såvida det inte är självregenererande...

Någon som vet något om detta?


Undrar Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Hur vet man ifall bilen har kupéfilter med aktivt kol?

Inlägg av Swecap »

Det är ju stor utseende skillnad på ett

vanligt kupéfilter och ett med aktivt kol.

Sitter för övrigt bakom handskfacket och är lätt att byta själv.

Jag byter 1ggr/år och rengör säkert 2ggr/år

Dummt å byta när det bara är fyllt med löv/barr.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hur vet man ifall bilen har kupéfilter med aktivt kol?

Inlägg av PierreW »

original har jag inte varit med om att det suttit kolfilter. Däremot så har jag monterat en sådär trehundrafemtio elva miljaaarder vid service då vinsten är högre på ett sådant än ett vanligt, de är lätt att se skillnad på ett kolfilter och ett vanligt. Kolfiltret är gråare och mycket tyngre, alltså det väger 3 gånger mer än det ser ut att väga. Ett vanligt är vitt och väger inte många gram, iallafall inte när det är nytt. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar