Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor 22 aug 2019, 16:07:34
- Bilmodell: Aventis 2.0 T25
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sweden
Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen
Avensis -04 2.0 automat. Bytt abs styrenhet då abs, broms, vsc lampa lyste. Lamporna är nu släckta utom bromslampan. Bromspedalen går i botten vid pumpning. Hur lufta abs enheten? Jag har lossat litet på rören fr bromscylindern framme vid abs enheten och där kommer vätska , så det finns nog bromsvätska fram till abs enheten men varför får jag inte upp något tryck?? Tacksam för tips
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen
på vissa bilar ska man köra ett speciellt serviceprogram förb att lufta ABS/TCS/ESP-enheter. Vet ej om det gäller din bil.
Hur har du luftat ?
Har du brutit kretsen i mitten (alltså typ ABS-enheten) så måste du ju lufta HELA systemet, alltså ute vid varje hjul, helst i rätt ordning också, är det det du gjort ?
Jag skulle gjort det först och främst och pumpat igenom mycket vätska, om det inte funkade hade jag kollat uopp serviceprogram osv.
Hur har du luftat ?
Har du brutit kretsen i mitten (alltså typ ABS-enheten) så måste du ju lufta HELA systemet, alltså ute vid varje hjul, helst i rätt ordning också, är det det du gjort ?
Jag skulle gjort det först och främst och pumpat igenom mycket vätska, om det inte funkade hade jag kollat uopp serviceprogram osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen
Har du luftat vid oken?
Annars är det inte konstigt alls att det inte blir tryck. Maaaassor av luft i systemet.
Edit: "Glenn" hann före.
Annars är det inte konstigt alls att det inte blir tryck. Maaaassor av luft i systemet.
Edit: "Glenn" hann före.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor 22 aug 2019, 16:07:34
- Bilmodell: Aventis 2.0 T25
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sweden
Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen
Hej och tack för svar. Jag prövade att trampa ned bromspedalen direkt efter att jag var färdig med abs bytet, inget motstånd alls måhända litet segt längst ned. Nu har jag införskaffat utrustning för luftning, tryckluftmatad flaska som skapar undertryck i slangen till nippeln.
Har luftat höger fram o vänster bak, fortfarande inget mottryck i pedalen men nivån i bromsvätskebehållaren sjönk, vilket jag tar som ett gott tecken. Fortsätter lufta. Återkommer med slutrapport, lyckats eller bokar verkstad.
Har luftat höger fram o vänster bak, fortfarande inget mottryck i pedalen men nivån i bromsvätskebehållaren sjönk, vilket jag tar som ett gott tecken. Fortsätter lufta. Återkommer med slutrapport, lyckats eller bokar verkstad.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor 22 aug 2019, 16:07:34
- Bilmodell: Aventis 2.0 T25
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sweden
Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen
Bytet av abs styrenhet är klart och allt fungerar igen.
Några erfarenheter: mkt besvärligt att lossa klumpen dvs komma åt fäst skruvarna
bl.a en mutter åtkomlig efter lossad innerskärm i hjulhuset
Konventionell luftning hjul efter hjul, kräver dock en medhjälpare vid
bromspedalen. Jag inköpte utr. att suga ut vätska och luft med
undertryck men det fungerade dåligt. Tog till slut hjälp av verkstad som
anv. den konventionella metoden.
Lät mig luras av den lysande bromslampan, orsakad av dragen
handbroms.
Några erfarenheter: mkt besvärligt att lossa klumpen dvs komma åt fäst skruvarna
bl.a en mutter åtkomlig efter lossad innerskärm i hjulhuset
Konventionell luftning hjul efter hjul, kräver dock en medhjälpare vid
bromspedalen. Jag inköpte utr. att suga ut vätska och luft med
undertryck men det fungerade dåligt. Tog till slut hjälp av verkstad som
anv. den konventionella metoden.
Lät mig luras av den lysande bromslampan, orsakad av dragen
handbroms.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen
Bra att det löste sej.
Jag tycker i allmänhet att det brukar fungera bäst att lufta med "konventionell" metod, alltså två pers, en som bromsar och en som öppnar nipplar, allra helst ska man ju vara tre, en som kollar och fyller bromsvätska med.
En mojutt som trycksätter bromsvätskebehållaren med bromsvöätska (och alltså fyller dem hela tiden) fungerar om man hittar en som lyckas täta mot bromsvätskebehållaren dock.
Jag tycker i allmänhet att det brukar fungera bäst att lufta med "konventionell" metod, alltså två pers, en som bromsar och en som öppnar nipplar, allra helst ska man ju vara tre, en som kollar och fyller bromsvätska med.
En mojutt som trycksätter bromsvätskebehållaren med bromsvöätska (och alltså fyller dem hela tiden) fungerar om man hittar en som lyckas täta mot bromsvätskebehållaren dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se