Har problem med min Carina 2.0 -95 med 3S-FE motor. Är aldrig några problem att starta den. När motorn är kall går den bra och tomgången är ca 12-1300 rpm. Allt eftersom den blir varmare sjunker varvtalet och motor börjar gå sämre. När motorn har nått drifttemperatur är tomgången väldigt orolig runt 3-700 rpm och ibland så dör den. Verkar gå orent (fett) upp till ca 2500 rpm. Chansade och tog den till besiktningen där den underkändes med HC = 999 ppm och CO = 2,1%.
Har inga felkoder (ODB I), varken i "normalmod" eller "testmod" (då TE2 & E1 är byglat). Har gjort följande:
- Bytt tändkablar och tändstift
- Bytt lambdasensor
- Kontrollerat luftfilter, verkar ok
- Kontrollerat resistans på tändspole (primär och sekundär), verkar ok
- Kontrollerat luftgap mellan rotor och "pickup coil", verkar ok
- Kontrollerat motortempgivare till ECU, verkar ok
- Kontrollerat lufttempgivare vid luftfiltret, verkar ok
- Kontrollerat MAP sensor, verkar ok
Får intrycket att ECU:n inte når någon "closed-loop operation". Kopplar jag bort Lamdasensorn så blir det ingen skillnad (går fortsatt lika dåligt).
Tror mig ha hittat ett serviceschema på ECU:n (89661-2B480) där man kan resistans- och spänningsmäta på kablaget till ECU. Det som avviker vid mätning på min bil är följande:
- TE2-E1 är 12 V även då TE1 & E1 är byglat, skall vara 0-3V om jag förstår rätt.
- VC-E2 är 1,8 kOhm, borde vara 2,5-5,9 kOhm

Tacksam för svar!