Bränslepump avensis 2006
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor 09 apr 2020, 12:56:18
- Bilmodell: Avensis Kombi 2.0 VVT-i
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Bränslepump avensis 2006
Man måste lyfta ner bränsletanken för att kunna byta bränslepumpen. Någon som har gjort en genväg, tagit upp en lucka under sätet?
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Bränslepump avensis 2006
På våran 04 finns det en åtkomstlucka under baksätet. Finns inte det på 06:an menar du? Är det inte en T25 fortfarande?
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor 09 apr 2020, 12:56:18
- Bilmodell: Avensis Kombi 2.0 VVT-i
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Bränslepump avensis 2006
Så sa de på Toyotaverkstaden: att de måste skruva loss tanken för att byta. Det är en T25 Facelift.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Bränslepump avensis 2006
Fäll upp baksätet och kolla. På våran är det ett urklipp i mattan under, lyfter man på det kommer man åt luckan under. Bytte på mammas för nåt år sen, gick rätt smidigt.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bränslepump avensis 2006
Kan skilja beroende på bensin/diesel/sedan/kombi/marknad osv också.
Men jag skulle helt klart försökt kika hur det ser ut.
Men jag skulle helt klart försökt kika hur det ser ut.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor 09 apr 2020, 12:56:18
- Bilmodell: Avensis Kombi 2.0 VVT-i
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Bränslepump avensis 2006
Jo, det är ju rätt förstås. Nu står den på verkstan. Och de har sagt att det kommer gå på 6500:- med beg pump (själva pumpen och felsökning kostar 1100- + 1000, en ny pump skulle bara pumpen kosta 7000:-). De sa att man behöver släppa ner tanken. Jag gissar att de räknar att det tar 3-4 timmar att byta (Jag skulle gjort det själv, men det är inte så smidigt att flytta omkring en bil som inte går att köra). På tidigare bil (saab 900) fanns en en lite lucka under sätet som satt fel, men man kunde klippa upp plåten och komma åt. Min fundering är om någon prövat den metoden på en toyota.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bränslepump avensis 2006
Begagnad bränslepump är ju sådär, ofta beckar dom ihop när dom får stå med torkad bensin i sej.
Vet inte hur det är på just denna bilen men OFTA är det så att biltillverkaren bara levererar bränslepumpar i form av en hel konsol med tankmätare, sugsil, tryckutjämnare och skvalpskydd i en enhet som är SVINDYR, ofta kan man plocka isär grejerna och bara byta pumpen innuti själv, som den brukar då kosta typ 300-1000:- typ.
Nu är det iofs ett skitgöra att hålla på med bränslepumpar för man får ju en massa bensin överallt, men det blir ju trots allt billigare.
Vet exakt vad du menar med saaben där, och man brukar som sagt klippa upp hålet där, och det götrs även på andra bilmodeller, till och med när det helt sakans hål. Men jag har ingen aning om hur det ser ut på just denna bilen.
Vet inte hur det är på just denna bilen men OFTA är det så att biltillverkaren bara levererar bränslepumpar i form av en hel konsol med tankmätare, sugsil, tryckutjämnare och skvalpskydd i en enhet som är SVINDYR, ofta kan man plocka isär grejerna och bara byta pumpen innuti själv, som den brukar då kosta typ 300-1000:- typ.
Nu är det iofs ett skitgöra att hålla på med bränslepumpar för man får ju en massa bensin överallt, men det blir ju trots allt billigare.
Vet exakt vad du menar med saaben där, och man brukar som sagt klippa upp hålet där, och det götrs även på andra bilmodeller, till och med när det helt sakans hål. Men jag har ingen aning om hur det ser ut på just denna bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Bränslepump avensis 2006
Jag tror pumpen till våran kostade typ 1900 spänn, komplett med armatur, alla anslutningar, flottör osv. Boschpump köpt från skruvat. Men som sagt var behöver det ju inte vara samma på alla modeller, och framförallt, är det en diesel är det en helt annan sak.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bränslepump avensis 2006
Pumpen i den bilen på bilden är ju tänkt att bytas på det där sättet, är det likadant på din bil finns det ju ingen anledning att ta ner tanken.
Däremot missar ju finnen att göra det man ALLTID ska göra, rycka bränslepumpssäkringen och starta bilen och låta den gå tills den självdör, detta gör man för att släppa trycket i systemet, man ser varför när han losar på slangen och det sprutar bränsle överallt.
Detta är mycket viktigare än att släppa trycket på tanklocket, men man ska förstås göra båda.
Däremot missar ju finnen att göra det man ALLTID ska göra, rycka bränslepumpssäkringen och starta bilen och låta den gå tills den självdör, detta gör man för att släppa trycket i systemet, man ser varför när han losar på slangen och det sprutar bränsle överallt.
Detta är mycket viktigare än att släppa trycket på tanklocket, men man ska förstås göra båda.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se