Auris som tjuvstannar
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Auris som tjuvstannar
Hej,
Jag har en Auris(1,6 bensin 6000mil) -08 som tjuvstannar. När jag startar vid t.ex. ett rödlyse så kan bilen bara dö. Detta händer även om den är varm. Jag har haft bilen inne på verkstad med de hittar inget fel. Min sambo brukar ha bilen men idag körde jag den till jobbet. Jag fick 4 motorstopp på vägen. 3 då jag står stilla och ska åka iväg och 1 då jag skulle ut ur en rondell och växlade upp till 3an. Jag tycker inte(kan vara inbillning) att bilen är lika pigg som tidigare heller. Då jag annars kunde köra på 5an måste jag nu välja 4an osv.
Är det någon som har detta problem?
Mvh
Johan
Jag har en Auris(1,6 bensin 6000mil) -08 som tjuvstannar. När jag startar vid t.ex. ett rödlyse så kan bilen bara dö. Detta händer även om den är varm. Jag har haft bilen inne på verkstad med de hittar inget fel. Min sambo brukar ha bilen men idag körde jag den till jobbet. Jag fick 4 motorstopp på vägen. 3 då jag står stilla och ska åka iväg och 1 då jag skulle ut ur en rondell och växlade upp till 3an. Jag tycker inte(kan vara inbillning) att bilen är lika pigg som tidigare heller. Då jag annars kunde köra på 5an måste jag nu välja 4an osv.
Är det någon som har detta problem?
Mvh
Johan
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Auris som tjuvstannar
Be verkstaden ta loss och skrapa rent jordpunkterna till motorn och batteriet, typ standard fel på Auris som beter sig på de viset.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Hej igen!
Har haft bilen på service denna vecka. Jag bad att de skulle lossa och göra rent vid jordanslutningarna men problemet kvarstår. Motorn hackar och dör och Toyota kan inte hitta något fel...
//Johan
Har haft bilen på service denna vecka. Jag bad att de skulle lossa och göra rent vid jordanslutningarna men problemet kvarstår. Motorn hackar och dör och Toyota kan inte hitta något fel...
//Johan
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
testa en annan verkstad kanske? det är ju en nästan ny bil. den ska ju helt enkelt inte vara så.. som sagt.. vanligt att det bråkas med dålig kontakt mellan kaross och motor och även andra "jordpunkter". men testa att kläm fast en startkabel mellan någon ren metalldel på motor eller vxl låda och t.ex någon bult i motorrummet har du jordat så och den slutar att uppföra sig på det viset så har du kommit en bra bit i felsökningen..
kan ju vara problem med att hitta någon plåtren detalj i motorrummet på dessa också kom jag på...
mvh fredrik
kan ju vara problem med att hitta någon plåtren detalj i motorrummet på dessa också kom jag på...

mvh fredrik
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
-
- Bilmodell: Supra
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Askim, Göteborg
- Land (Country): Sverige
08a e ju garanti, bara lösa in skiten o ge dig en ny isf.. Kostar väl inte många kr att tillverka en Auris för Toyota. Byggsats XL.
Tack för alla tips så här långt.
Jag testade att sätta två startkablar från motorn till chassi nu i helgen. Startade bilen i lördags och jag upplevde att det blev bättre. Men nu på morgonen fick jag 1 motorstopp(bara) precis när jag skulle åka iväg.
Kanske är jag problemet på spåret så jag ska prova med en riktig kabel som jag skruvar fast.
Jag tycker att det blivit värre nu på hösten. Kan den fukiga luften göra att det blir sämre kontakt?
//J
Jag testade att sätta två startkablar från motorn till chassi nu i helgen. Startade bilen i lördags och jag upplevde att det blev bättre. Men nu på morgonen fick jag 1 motorstopp(bara) precis när jag skulle åka iväg.
Kanske är jag problemet på spåret så jag ska prova med en riktig kabel som jag skruvar fast.
Jag tycker att det blivit värre nu på hösten. Kan den fukiga luften göra att det blir sämre kontakt?
//J
Provade med en riktig kabel med sko. Fick även hjälp att mäta upp jorden. Den är perfekt(Både före och efter jag satte dit extra kabeln). Det borde alltså inte vara ett jordfel.
Hur som helst, bilen fortsätter att bråka... Ska prova en annan verkstad nu men har inga högre förväntningar...
Några idér?
//J
Hur som helst, bilen fortsätter att bråka... Ska prova en annan verkstad nu men har inga högre förväntningar...
Några idér?
//J
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Finns inga felkoder lagrade i minnet när bilen stannar? Man kan leta ihjäl sig efter sånna fel, som andra tidigare har sagt så har det ju varit bekymmer med just jordningen. Kan ju vara glapp i någon kontakt nånstans eller vad som helst!
Toyota Mek
Toyota Mek
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Frågan är om TS fortfarande finns kvar här, med tanke på att det är nästan ett år sedan han skrev här sist