Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jag har som sagt samma problem med min svårväxlade låda .
Och det är just backen som är absolut värst...
Ett tipps Johannes är att "leva" med det och vid varje tillfälle där du behöver lägga i backen så bör du göra detta innan du startar bilen.
Men det är ju inte alltid i alla lägen som du kan tillämpa detta, så vid de tillfällen när måste ha igång bilen och skall lägga
i backen så lägg då i 1:ans växel först för att sedan omedelbart slå i backen.
Jag är så kass på att förklara men men jag hoppas på att du hängde med på vad jag menade .
Om du nu tillämpar 1:an å sen backen principen så kommer du att bli nöjd nästan varje gång då det nästan alltid funkar
Dale skrev:Funkar dom andra växlarna bra? Kan ju vara nått med länkaget/vajrarna?
Ja alla andra växlar funkar fint, ibland kan 1:an vara lite svår men det är väldigt sällan
Är det något man kan göra själv det där med länkaget?
Mvh Johannes
KACE80 skrev:Jag har som sagt samma problem med min svårväxlade låda .
Och det är just backen som är absolut värst...
Ett tipps Johannes är att "leva" med det och vid varje tillfälle där du behöver lägga i backen så bör du göra detta innan du startar bilen.
Men det är ju inte alltid i alla lägen som du kan tillämpa detta, så vid de tillfällen när måste ha igång bilen och skall lägga
i backen så lägg då i 1:ans växel först för att sedan omedelbart slå i backen.
Jag är så kass på att förklara men men jag hoppas på att du hängde med på vad jag menade .
Om du nu tillämpar 1:an å sen backen principen så kommer du att bli nöjd nästan varje gång då det nästan alltid funkar
Hehe ja den har man provat ett par ggr men tänk så går det å åtgärda, så man slipper problemet?
Nej jag ska köra in till stan och prova ut högtalare+stereoenhet till bilen och trösta mig med det så länge
Detta är vanligt volvo fenomen.
Felet som blir på dom är att splinsen på lamellen kärvar mot växellåds axeln, så då får man göra rent å smörja axeln.
Min s60i la jag alltid i backen när jag parkerade, då slapp jag problemet sen när jag skulle iväg.
Gt-4 skrev:Detta är vanligt volvo fenomen.
Felet som blir på dom är att splinsen på lamellen kärvar mot växellåds axeln, så då får man göra rent å smörja axeln.
Min s60i la jag alltid i backen när jag parkerade, då slapp jag problemet sen när jag skulle iväg.
Lägga i backen när man stannar alltså... ja det låter ju som ett bra tips slipper man kanske skämma ut sig?
även jag har svårt att lägga i backen ofta på celican.
ett smidigt tips: ingen växel i, släpp upp kopplingen i 1sec och lägg i backen igen.
fungerar inte detta, gör samma procedur igen.
funkar 4 utav 5 gånger för mig
Något jag lärt mig är att lägga i backen innan bilen har stannat helt. Ja, det låter som misshandel, men rullar bilen bara lite-lite-lite framåt så brukar backen hoppa i utan problem. Bra när man fickparkerar.
Ett annat trix är att, när spaken kommer halvvägs i och fastnar, släpp upp lite-lite-lite på kopplingen så att kugghjulen får göra sig lite, samtidigt som du med lagom kraft "drar" i växeln.
Som en parantes tycker jag att MR2-lådorna är ömtåliga som porslin. Min förra pajjade och jag bytade mot en som gått 16000 mil. Nu är syncen kass på tvåan redan. Min Honda CRX som har levt ett MYCKET hårt liv i sina 220000 mil har inga sådana tendenser.
Tobias Rådenholt Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06