Snäckväxel till hastighetsmätaren - Mr2

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Moorgrove
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mullsjö
Land (Country): Sweden

Snäckväxel till hastighetsmätaren - Mr2

Inlägg av Moorgrove »

Vet inte om det är ett vanligt fel på Mr2:orna att hastighetsmätaren lägger av men jag har läst om några fall.

Min fungerade iaf inte när jag köpte min bil och jag konstaterade att det va plastdrevet inne i växellådan som hade gett upp.
Plockade isär lådan och så har den stått ett bra tag nu men nu har jag tagit tag i den igen.
Upptäckte då att snäckväxel hade bekat ihop och inte gick att rubba.
Smörjde upp den med 5-56 och då gick den runt men det va knappt.
Konstaterade att det va snäckväxelns fel att platsdrevet gick sönder och beställde en ny.

Jag antar att den nya snäckväxeln är infettad på något sätt inne i själva växeln,
men vad skulle ni rekommendera att göra ytterliggare för att förhindra att denna också bekar ihop.
Ska man spraya i någon form av kedjespray eller bara köra vanligt fett när man monterar dit den?
Toyota Mr2 Turbo -91
Pipedreams
Sponsor
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan

Re: Snäckväxel till hastighetsmätaren - Mr2

Inlägg av Pipedreams »

Jag brukar ta isär snäckväxeln och tvätta och i med nytt fett. Dom brukar gå länge utan att man behöver bry sig. Men när dom blir stående så blir dom kärva.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar