Elfel? Corolla -97 automat

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nisse Holmgren
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 08:38:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997

Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Nisse Holmgren »

Hej!

Tänkte höra efter om någon varit med om liknande det jag upplevde igår med min Corolla -97.

När jag skulle starta bilen verkade den helt utan ström, inga lampor på instrumentpanelen lyste upp och ingen reaktion öht när jag vred på tändningsnyckeln, dvs inget klickande - ingenting. Hade lite bråttom så jag kollade snabbt alla säkringar och drog ur och satte tillbaka relän som ev kunde ha något med det att göra, men allt verkade som det skulle och inget hjälpte.

Tog en annan bil (från jobbet) och gjorde det jag skulle. När jag kom tillbaka tog jag ut en multimeter för att kolla. När jag öppnade dörren så noterade jag att "dörr öppen"-lampan på panelen lyste. Kollade ändå batteriet vilket mätte 12.6V. Vred på tändningsnyckeln och nu lyste alla lampor och bilen startade direkt? Mätte igen på batteriet och det fick laddning OK, 14.8V.

Har kört bilen ett par gånger efter det och imorse till jobbet och inga problem har dykt upp igen...

Får väl kolla upp med multimeter när/om det händer igen, men skulle tacksamt ta emot tips om någon har varit med om liknande eller tips om vad man kan mäta och kontrollera fastän den till synes fungerar för tillfället. Batteripolerna ser OK ut och jordflätan verkar sitta.

Mvh,
Nisse
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Dale »

Glapp kring batteriet? Kollat polskorna och jordpunker?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Nisse Holmgren
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 08:38:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Nisse Holmgren »

Japp, har kollat det och det verkar OK. Funderar på om det är ett relä som spökar.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Dale »

De mesta har minst 2 säkringar. Huvudsäkringar och "vanliga" säkringar. Går att kolla om nått funkar som inte är beroende av rattlåset och det är några saker.
Tutan går genom huvudsäkring, vanlig säkring eget relä och brytaren i ratten.
Varningsblinkersen går genom huvudsäkring, vanlig säkring eget relä och brytaren i instrumentpanelen.
Innerbelysningen (taket) går genom huvudsäkring, vanlig säkring brytaren i lampan och brytaren i dörren. Skuffbelysningen går på samma sätt fast då egen brytare i skuffen.
Funkar dessa prylar innan men inte när "batteriet" är dött så är det oftast batteripolskorna som glappar eller dålig jordkabel mellan batteri och chassie. Saker som drar mycket ström kan bidra till ökat spänningsfall genom dåliga kontakter och då blire strömlöst. Startmotorn drar sketmycke ström mot innerbelysningen till exempel så lyser inte innerbelysningen ens är antingen batteriet dött eller så är kablaget runt batteriet dåligt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av PierreW »

De låter som du råkat ut för ett av de vanligaste felen va gäller el-problem på den modellen av Corolla. Nämligen el-delen som sitter bak på tändningslåset. Oftast så visar det sig genom att startmotorn inte går runt men det har varit nått enstaka fall där bilen uppfört sig som du beskriver.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Dale »

El-delen bakom tändlåset? Påverkar el-delen dom delarna jag räknat upp som inte går via tändlåset?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Nisse Holmgren
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 08:38:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Nisse Holmgren »

Tack för alla svar!

Det hände nu igen när jag skulle hem från jobbet. Ska försöka beskriva det bättre nu.

Jag öppnade dörren och "dörr öppen"-lampan lyste på panelen. Stoppade in tändningsnyckeln och de vanliga lamporna lyste upp på panelen, men när jag kom till startläget i tändningslåset så försvann all ström, liknande en kortis alltså... synd att jag inte hann läsa ditt inlägg, Dale, innan detta hände så hade jag kunnat verifiera vad som påverkades. Hade åter brottom så jag var på reläna i motorrummet (EFI om jag minns rätt) igen och efter det så gick den att starta... känns spontant som om PierreW kan vara nått på spåren för jag märker inte av någon nedsatt kraft hos batteriet när bilen väl går att starta.

Hursomhaver, batteripolerna är väl omskötta och polskorna sitter som berget, likaså är jordflätan väl förankrad så jag har svårt att tro att något skulle vara galet där.

Felsökning fortsätter... och tack igen för tipsen.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av PierreW »

Nisse Holmgren skrev:Tack för alla svar!

Det hände nu igen när jag skulle hem från jobbet. Ska försöka beskriva det bättre nu.

Jag öppnade dörren och "dörr öppen"-lampan lyste på panelen. Stoppade in tändningsnyckeln och de vanliga lamporna lyste upp på panelen, men när jag kom till startläget i tändningslåset så försvann all ström, liknande en kortis alltså... synd att jag inte hann läsa ditt inlägg, Dale, innan detta hände så hade jag kunnat verifiera vad som påverkades. Hade åter brottom så jag var på reläna i motorrummet (EFI om jag minns rätt) igen och efter det så gick den att starta... känns spontant som om PierreW kan vara nått på spåren för jag märker inte av någon nedsatt kraft hos batteriet när bilen väl går att starta.

Hursomhaver, batteripolerna är väl omskötta och polskorna sitter som berget, likaså är jordflätan väl förankrad så jag har svårt att tro att något skulle vara galet där.

Felsökning fortsätter... och tack igen för tipsen.
Nja strömmen försvann nog inte, snarare så uteblev signalströmmen till startmotorn, precis så uppför sig bilen när el-delen blir sliten. Alltså att den platta "pinnen" som dras runt av nyckeln slirar eller hur man skall förklara det i el-delens vridbara del så den inte åker med hela vägen till startläge. Hade jag varit du hade jag lossat kåporna runt ratten och skruvat loss el-delen som sitter med 2 små stjärnskruv i bakkant på T-låset och kollat hurpass sliten den är.

Oftast så brukar startmotorn dra runt efter ett para snabba vridningar på nyckeln fram och tillbaka från 0-START.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nisse Holmgren
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 08:38:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Nisse Holmgren »

PierreW skrev:Nja strömmen försvann nog inte, snarare så uteblev signalströmmen till startmotorn, precis så uppför sig bilen när el-delen blir sliten. Alltså att den platta "pinnen" som dras runt av nyckeln slirar eller hur man skall förklara det i el-delens vridbara del så den inte åker med hela vägen till startläge. Hade jag varit du hade jag lossat kåporna runt ratten och skruvat loss el-delen som sitter med 2 små stjärnskruv i bakkant på T-låset och kollat hurpass sliten den är.

Oftast så brukar startmotorn dra runt efter ett para snabba vridningar på nyckeln fram och tillbaka från 0-START.
Strömmen slås ut. Dåligt att jag inte skrev det ovan, men när jag kunde starta bilen igen så var klockan nollställd så det är inte bara signalen till startmotorn. Med den informationen, tror du fortfarande att det kan vara delen du nämner?
Nisse Holmgren
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 08:38:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997

Re: Elfel? Corolla -97 automat

Inlägg av Nisse Holmgren »

Förbaskat pinsamt, men det är lika bra att jag erkänner... ;)

Du hade helt rätt, Dale, det var med största sannolikhet pluspolen till batteriet som var boven i dramat. Det första jag gjorde var att kolla det när det hände första gången, men i brådskan så gjorde jag tydligen ett dåligt jobb. När jag nu kollade så var t o m själva batteriet loss, väldigt lite, men ändå, vilket säkert var det som gjort att pluspolen skakat loss, återigen väldigt lite glapp, knappt så den gick att röra, men det behöver kanske inte vara mer... har nu lossat polskon, tryckt ner den och skruvat fast ordentligt samt skruvat fast batteriet självt.

Får väl återkomma om det skulle visa sig vara något annat.
Skriv svar