Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar
Postat: lör 01 jun 2024, 14:46:20
Hej, skaffade första Toyotan som skulle agera en "backup" bil med endast 15600 mil på mätaren.
Köpte den till en billig slant då den brann oljan och gick lite oroligt så tänkte ah, hur svårt kan det vara?
Har nu bytt ventilkåpspackning och tätningar för stiften, vilket verkar ha löst problemet med oljebränning, men bilen vägrar gå på 4ans cylinder.
Så allt nedan är kontrollerat, bytt:
Nya tändstift och nya tändkablar - kontollerat så att nån kabel/stift inte lever livet så har bytt mellan, men symptomen kvarstår.
Kontrollerat spridarna, flyttat mellan 3ans och 4ans cylinder, 4ans går som den ska på 3ans, men bilen går fortfarande inte på 4ans cylinder.
Mätt alla spridare, landar runt 14,3 oHm, kollat så att det inte är nå kabelbrott och får såklart 12,4v-12,5v till samtliga spridare i kabel/kontakt.
Gnistan kommer fram till stiften på 4ans cylinder.
Tar jag ut 4ans stift så är den inte alls dränkt i bränsle som man skulle förvänta sig, stiften är ju nästan torr.
Fördelarlocket ser fräscht ut, har inte bytt tändspole dock, men då man får gnistan fram till 4ans cylinder borde det inte vara ett problem?
Inga felkoder rapporterar bilen heller.
Börjar få slut på idéer, några goda tips/råd hade verkligen uppskattats.
Tack på förhand,
/Marko
Köpte den till en billig slant då den brann oljan och gick lite oroligt så tänkte ah, hur svårt kan det vara?
Har nu bytt ventilkåpspackning och tätningar för stiften, vilket verkar ha löst problemet med oljebränning, men bilen vägrar gå på 4ans cylinder.
Så allt nedan är kontrollerat, bytt:
Nya tändstift och nya tändkablar - kontollerat så att nån kabel/stift inte lever livet så har bytt mellan, men symptomen kvarstår.
Kontrollerat spridarna, flyttat mellan 3ans och 4ans cylinder, 4ans går som den ska på 3ans, men bilen går fortfarande inte på 4ans cylinder.
Mätt alla spridare, landar runt 14,3 oHm, kollat så att det inte är nå kabelbrott och får såklart 12,4v-12,5v till samtliga spridare i kabel/kontakt.
Gnistan kommer fram till stiften på 4ans cylinder.
Tar jag ut 4ans stift så är den inte alls dränkt i bränsle som man skulle förvänta sig, stiften är ju nästan torr.
Fördelarlocket ser fräscht ut, har inte bytt tändspole dock, men då man får gnistan fram till 4ans cylinder borde det inte vara ett problem?
Inga felkoder rapporterar bilen heller.
Börjar få slut på idéer, några goda tips/råd hade verkligen uppskattats.
Tack på förhand,
/Marko