Sida 1 av 4

Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: lör 01 jun 2024, 14:46:20
av NBZ24
Hej, skaffade första Toyotan som skulle agera en "backup" bil med endast 15600 mil på mätaren.
Köpte den till en billig slant då den brann oljan och gick lite oroligt så tänkte ah, hur svårt kan det vara? 😀

Har nu bytt ventilkåpspackning och tätningar för stiften, vilket verkar ha löst problemet med oljebränning, men bilen vägrar gå på 4ans cylinder.

Så allt nedan är kontrollerat, bytt:
Nya tändstift och nya tändkablar - kontollerat så att nån kabel/stift inte lever livet så har bytt mellan, men symptomen kvarstår.
Kontrollerat spridarna, flyttat mellan 3ans och 4ans cylinder, 4ans går som den ska på 3ans, men bilen går fortfarande inte på 4ans cylinder.
Mätt alla spridare, landar runt 14,3 oHm, kollat så att det inte är nå kabelbrott och får såklart 12,4v-12,5v till samtliga spridare i kabel/kontakt.
Gnistan kommer fram till stiften på 4ans cylinder.
Tar jag ut 4ans stift så är den inte alls dränkt i bränsle som man skulle förvänta sig, stiften är ju nästan torr.
Fördelarlocket ser fräscht ut, har inte bytt tändspole dock, men då man får gnistan fram till 4ans cylinder borde det inte vara ett problem?

Inga felkoder rapporterar bilen heller.

Börjar få slut på idéer, några goda tips/råd hade verkligen uppskattats. 🙂

Tack på förhand,
/Marko

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: sön 02 jun 2024, 01:49:29
av Dogfight
Hej.
Jag vill säga direkt att jag inte e någon mekaniker men det jag reagerar på är att spridaren fungerar i 3ans cylinder. borde det inte tyda på att bränslet inte når fram till 4ans spridare? En igensatt bränsleledning till den cylindern kanske?
Bara nått jag kom på när jag läste ditt inlägg.
Lycka till Dogfight.

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: sön 02 jun 2024, 10:22:05
av NBZ24
Dogfight skrev: sön 02 jun 2024, 01:49:29 Hej.
Jag vill säga direkt att jag inte e någon mekaniker men det jag reagerar på är att spridaren fungerar i 3ans cylinder. borde det inte tyda på att bränslet inte når fram till 4ans spridare? En igensatt bränsleledning till den cylindern kanske?
Bara nått jag kom på när jag läste ditt inlägg.
Lycka till Dogfight.
Hej!

Är själv långt ifrån en mekaniker, men det är alltid kul att lära sig något nytt. 😀

Det var en bra tanke, men det är inte några slangar som går till var och en spridare utan spridarna sitter i "fuel rail" och där var det inga problem, bränslet kom ut när jag drog ut spridaren.

Har dock eventuellt hittar problemet, vevaxelns markering stämmer inte alls med markeringar på blocket, felar rejält - pekar med fingret mot "0" och vevaxelns markering syns tydligt till höger.
IMG_3874.jpeg
IMG_3874.jpeg (659.22 KiB) Visad 4664 gånger
Nu har jag aldrig i mitt liv nollat en motor, så må nog läsa på lite. 😀

/Marko

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: mån 03 jun 2024, 08:49:35
av Nizzehult
Köpte en bil med 4A-FE motor där jag skulle byta kamrem. Då visade det sig att kamaxlarnas drev uppe i toppen placerats fel vid ett tidigare kamremsbyte, det var två punkter som skulle möta varandra vilket inte var fallet. Det märktes dock inte direkt på gången konstigt nog.

Jag skulle kollat kamremsinställningen. Tänk på att denna motor är av nypen non-interferance och en felaktigt ställd kamrem resulterar alltså inte i ventilsallad.
Byte av kamrem är förresten rätt enkelt på dessa motorer, jag har skrivit en guide som finns här någonstans på forumet. En ny rem kostar inte många pengar i Tyskland och man kan snika genom att inte byta spänn- och löphjul (gör jag bara om det finns glapp eller missljud).

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: mån 03 jun 2024, 11:22:24
av NBZ24
Nizzehult skrev: mån 03 jun 2024, 08:49:35 Köpte en bil med 4A-FE motor där jag skulle byta kamrem. Då visade det sig att kamaxlarnas drev uppe i toppen placerats fel vid ett tidigare kamremsbyte, det var två punkter som skulle möta varandra vilket inte var fallet. Det märktes dock inte direkt på gången konstigt nog.

Jag skulle kollat kamremsinställningen. Tänk på att denna motor är av nypen non-interferance och en felaktigt ställd kamrem resulterar alltså inte i ventilsallad.
Byte av kamrem är förresten rätt enkelt på dessa motorer, jag har skrivit en guide som finns här någonstans på forumet. En ny rem kostar inte många pengar i Tyskland och man kan snika genom att inte byta spänn- och löphjul (gör jag bara om det finns glapp eller missljud).
Hej, verkar vara även så på denna, lyfte upp ventilkåpan i samma veva när jag inspekterade kamremmen och det du beskriver verkar stämma, punkterna på kamdreven möts inte så lär nog behöva lyfta av även kamaxlar.

Tack för bra tips, ska kolla efter din guide, har redan beställt kamrem och samtliga driveemmar för drivermmar hade en del torraprickor så några hundrigar för fräscha remmar när man ändå ska av med allt är värt det. 🙂

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: tis 04 jun 2024, 08:47:43
av Nizzehult
Här finns tråden om när jag hittade samma fel som dig. Tyvärr är länken till bilden död men du förstår nog vad jag menar.
viewtopic.php?p=77920#p77920
Sen skrev jag lite fel, man behöver inte lyfta på kammen vid ett kamremsbyte så varför dessa är felmonterade är fortfarande en gåta. Det är egentligen bara när man justerar ventilerna genom att byta shims som man behöver göra detta men då är det fortfarande en gåta hur man kan missa denna tydliga markering.

Här guiden om kamremsbytet:
viewtopic.php?p=51339&hilit=guide#p51339

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: sön 09 jun 2024, 17:29:32
av NBZ24
Nizzehult skrev: tis 04 jun 2024, 08:47:43 Här finns tråden om när jag hittade samma fel som dig. Tyvärr är länken till bilden död men du förstår nog vad jag menar.
viewtopic.php?p=77920#p77920
Sen skrev jag lite fel, man behöver inte lyfta på kammen vid ett kamremsbyte så varför dessa är felmonterade är fortfarande en gåta. Det är egentligen bara när man justerar ventilerna genom att byta shims som man behöver göra detta men då är det fortfarande en gåta hur man kan missa denna tydliga markering.

Här guiden om kamremsbytet:
viewtopic.php?p=51339&hilit=guide#p51339
Lyfte av allt, kamremen såg otroligt fräsch ut, har endast gått 4-5k mil, så rev inte allt utan släppte på den bara och justerade kamaxlar och vevaxel så att markeringarna stämde. Satte tillbaka kamremen och bytte ut övriga tre då dessa var sopslut, torrsprickor överallt. Satte allt ihop, bilen startade helt ok, men går fortfarande endast på 3 cylindrar, 4e cylinder vägrar hoppa igång.. Det sjukaste är att om jag kollar vevaxeln efter att bilen har gått på tomgång i cirka 40-50 sekunder så ser det ut som att den är ur fas igen. Var extremt noga med att snurra den ett par varv innan ventilkåpan sattes på plats för att säkerställa att alla markeringar överensstämmer, men fortsatt samma problem.

Kan det vara så att nån ventil sitter fast i fyras cylinder och på så vis jävlas den med resten av motorn?

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: sön 09 jun 2024, 21:31:47
av Nizzehult
Jag skulle ta ett kompaprov.

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: sön 09 jun 2024, 21:45:10
av NBZ24
Nizzehult skrev: sön 09 jun 2024, 21:31:47 Jag skulle ta ett kompaprov.
Har tyvärr inget verktyg för det, men känns som att det är nästa steg. Absolut inte sugen på att lyfta av toppen och meka vidare, har inte heller verktyg som behövs för att ta "nästa steg". Visst gav bara 3000 för bilen (rena jackpot med tanke på skicket i övrigt) plus cirka 2000-2300 för ny olja (inte bytt än), alla filter, stift, tändkablar, samtliga remmar, ventilkåpspackningssats så ligger fortfarande bra till på så vis, men surt ändå.
Blev ändå lite små förjust i bilen, all el fungerar som den ska, ACn kyler kallt, fin original bil i övrigt som är även rätt bekväm att åka i så hade varit perfekt som en tredje bil, men vi får se hur det blir med den nu. :)
IMG_3863.jpeg
IMG_3863.jpeg (1.12 MiB) Visad 4357 gånger
IMG_3866.jpeg
IMG_3866.jpeg (1.27 MiB) Visad 4357 gånger
IMG_3857.jpeg
IMG_3857.jpeg (1.13 MiB) Visad 4357 gånger
IMG_3846.jpeg
IMG_3846.jpeg (758.04 KiB) Visad 4357 gånger

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Postat: sön 09 jun 2024, 22:06:14
av Nizzehult
Kollade du ventilspelet? Bevisligen så har ju nån lyft på kammarna, troligtvis för att shimsa dem vid ventiljustering. Kan man ha ställt för snävt eller så att någon eller några ventiler aldrig öppnar?
Jag gjorde detta misstag på min andra bil i min ungdom då jag tänkte fel, shimsade åt "fel håll" så bilen startade aldrig.