RAV4 2 Katalysatorfråga.
Postat: ons 21 aug 2024, 16:56:39
Hej
Köpte en RAV4 2001 modell. 2.0 liter Bensinmotor 150 hk.
Motorn verkar gå bra efter att ha åkt med den ungefär 200 mil, men motorlampan lyser och har gjort det sedan köpet.
Har en skanner och felkoden P0141 kom upp vilket indikerar lambdasensor Bank1 Sensor 2, med andra ord den ena diagnossensorn efter katalysatorn.
Efter ett par veckor skannade jag igen och nu har P0430 kommit till vilket är katalysator Bank1 som inte presterar som den skall.
Lambdasensorn blev bytt och jag raderade koderna, och efter några kilometers åktur kom motorlampan på igen.
Denna gång med P0420 och P0430 vilket betyder att katalysatorns Bank1 och Bank2 underpresterar.
P0141 har fortfarande inte visat sig så den nya lambdasonden verkar fungera som den skall.
Det här är ju en gammal bil så man kan kanske inte förvänta att katalysatorn skall leva evigt.
Min fråga är som följer:
Då lambdasensorerna före katalysatorn reglerar bensin/luft blandningen borde det inte vara någon katastrof i fall dom fungerar.
Sensorerna efter katalysatorn talar om, som jag förstår det, bara om för systemet om katalysatorn gör jobbet eller inte.
Bilen kommer ju inte gå igenom en besiktning på detta viset, men jag inbillar mig att det är det enda som egentligen blir problemet, eller har jag fel?
Köpte en RAV4 2001 modell. 2.0 liter Bensinmotor 150 hk.
Motorn verkar gå bra efter att ha åkt med den ungefär 200 mil, men motorlampan lyser och har gjort det sedan köpet.
Har en skanner och felkoden P0141 kom upp vilket indikerar lambdasensor Bank1 Sensor 2, med andra ord den ena diagnossensorn efter katalysatorn.
Efter ett par veckor skannade jag igen och nu har P0430 kommit till vilket är katalysator Bank1 som inte presterar som den skall.
Lambdasensorn blev bytt och jag raderade koderna, och efter några kilometers åktur kom motorlampan på igen.
Denna gång med P0420 och P0430 vilket betyder att katalysatorns Bank1 och Bank2 underpresterar.
P0141 har fortfarande inte visat sig så den nya lambdasonden verkar fungera som den skall.
Det här är ju en gammal bil så man kan kanske inte förvänta att katalysatorn skall leva evigt.
Min fråga är som följer:
Då lambdasensorerna före katalysatorn reglerar bensin/luft blandningen borde det inte vara någon katastrof i fall dom fungerar.
Sensorerna efter katalysatorn talar om, som jag förstår det, bara om för systemet om katalysatorn gör jobbet eller inte.
Bilen kommer ju inte gå igenom en besiktning på detta viset, men jag inbillar mig att det är det enda som egentligen blir problemet, eller har jag fel?