Rav4 2007 2AD-FTV: Hej, lite allt möjligt, och hjälp att köpa differentialtrycksensor.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KosmosKatten
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Mellösa
Land (Country): Sweden

Rav4 2007 2AD-FTV: Hej, lite allt möjligt, och hjälp att köpa differentialtrycksensor.

Inlägg av KosmosKatten »

Hej Forum!

Det här är mitt första inlägg, hoppas det ska gå bra. :)

Jag köpte en Rav4 2007, 2.2 diesel 136 hp, med motor 2AD-FTV i januari i år. Den har gått 32500 mil, och jag har gjort om den till bobil med solpaneler och allt, och alldeles snart kör jag mot Kanarieöarna. Har haft otur och fått göra en hel massa turer kring dieselpartikelfiltret. Nu har jag därmed förstått, att det är dags att bli en riktig DIY-mekaniker. Ska försöka lära mig så mycket som möjligt, och vill gärna komma i kontakt med andra (Er) för att lära mig hur jag tar hand om min bil.

Jag har en differentialtrycksensor / avgastryckgivare som hoppar omkring litegrann, och min tekniker har sagt att det är dags att byta ut den. Kollar Autodoc och hittar en massa olika för mellan 500 - 1500 kr till min motor 2AD-FTV. När de sedan dubbelkollar min order säger de att inga av dessa passar, och att de bara har en som passar min motor, pris 9000 kr. Jag läser på annonserna de andra tryckgivarna, och på nästan alla står det att de är till min motor, men efter 2008-12. Min är 2007-12. Liknande resultat på Trodo.

Nu ber jag er eminenta Toyotaentusiaster om vägledning, både specifik och allmän. Vad kan det vara som gör att jag inte kan köpa en av de andra differentialtryckgivarna? Är det bara fästet? Eller har det något med slangfästen, spänning eller kontakter att göra? Var finner jag information när jag har såna frågor? Och var ska jag köpa mina reservdelar (Autodoc, Toyota genuine parts, Trodo, Skruvat, andra ställen)?

Jag behöver också köpa ett bränslefilter, motorolja och packning och tätning till femte spridaren, och skulle vara tacksam för all vägledning jag kan få. Framöver kommer jag också behöva fixa ett läckande grenrör (Bildelsbasen?) och fjärde spridaren (köper jag en ny Denso på Autodoc?). Jag pluggar på som tusan nu för att lära mig om bilen, och det är ju ett stort arbete. Så många frågor, och lite villrådig om vart jag ska vända mig. Detta inlägg bär alltså en hel del hopp om att det finns andra som jag, men som färdats längre tid på hemmamekarvägen.

Jag har en verkstadsmanual och en digital Haynes Autofix. Har ni fler tips om var jag kan lära mig meka? Youtube förstås... men kanske ni har mer konkreta tips?

Tack för visat intresse, och tack på förhand!

Matti
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rav4 2007 2AD-FTV: Hej, lite allt möjligt, och hjälp att köpa differentialtrycksensor.

Inlägg av Micke2 »

Sent, men jag rycker du åtminstone ska fråga pris på orginaldelen. Inget kul att köpa en "nästan-rätt" och få fortsatt trubbel.
Kan vara värt några hundra till 1000kr att få slippa.

Jag brukar resonera så ang lamdasonder främst men egentligen alla lite mer avancerade givare för avgasrening.

Är något skumt mycket billigare än original är anledningen sällan ocker. Men det förekommer...

Mer generiska saker som bromsar, leder, dämpare osv är en helt annan femma. Där kan eftermarknad rent av vara bättre.
Brumbrum
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrköping

Re: Rav4 2007 2AD-FTV: Hej, lite allt möjligt, och hjälp att köpa differentialtrycksensor.

Inlägg av Brumbrum »

När det gäller delar så börja med att ha aktuellt originalnr tillgängligt, ibland stämmer inte nummer som står på den gamla delen då det blivit uppdaterat.
Sök sen 3e parts del via nr i fråga och försök granska delen noga via bild om den känns/ser likadan ut. Sen är alltid mitt personliga råd oavsett vad det handlar om för delar - håll dig till premium tillverkare före dom allra billigaste kines märkena.
Vissa tillverkare är även lite mer "nischade" för vissa områdes grupper och ligger ofta som ursprungstillverkare även på original delar i fråga även om dessa ofta har biltillverkarens namn på sig ex.
Sen som nämnt av micke - kolla även vad Toyota själva tar för delen då dom överraskar ibland och inte är särskilt dyra på en del grejer.
Vill du prompt ha originaldelar till bättre pris och tål med att göra utlandsköp (3e land) så finns det lite olika seriösa stor grossister man kan vända sig till för originaldelar.
KosmosKatten
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Mellösa
Land (Country): Sweden

Inlägg av KosmosKatten »

Hej Micke och Brumbrum!

Originaldelen till min bil kostar ca 10000 kr, medan alla dessa som går till modell 2008-12 och framåt ligger mellan 500 och 1500 kr. Skumt att inga tycks finnas till just min bil. Nu har jag ändå vågat mig på att konstatera, att min difftrycksensor nog ändå gör det den ska. DPF regenereras som det ska, och jag tycker att trycksensorn i medeltal varierar på ett logiskt sätt. Den hoppar runt en del från läsning till läsning, men jag tänker att det kan bero på att jag får rådata, och att variationerna bland annat kan bero på turbulens i avgaserna. Om några dar beger jag mig söderut, och eftersom att sommarens reparationer ätit upp nästan hela reskassan, ber jag en liten bön och kör (och tänker "if it ain't broke, don't fix it). Tycker väl att bilen sotar lite mer än vad den ska, men jag får fortsätta meka lite längre fram.

En lite märklig grej tyckte jag var, att ingen Toyotamek verkade kunna svara på vad det var som skiljer min tryckgivare från de som är efter 2008-12. De jobbar väl inte så mycket med så gamla bilar som min antar jag...

Angående att köpa premiummärken är väl mitt lilla trubbel, att jag har ingen aning vilka premiummärkena är. Jag antar att jag inte ska köpa de billigaste reservdelarna iallafall.

Stort tack Micke och Brumbrum för tiden ni tog er för att välkomna mig till forumet och för att ni hjälpte mig.

Ha det bra så länge

Matti
Skriv svar