Sida 1 av 1

Drivknut och spindelled

Postat: lör 14 dec 2024, 14:47:18
av Corolla1998
Hej
Toyota Corolla 1998. Jag ska byta spindelled i samband med drivknutsbyte. Skulle ni sätta dit spindelleden i hjulspindeln eller i länkarmen först, innan ni sätter ihop delarna?
Hur bär jag åt mig för demontera drivknuten?

Re: Drivknut och spindelled

Postat: lör 14 dec 2024, 15:15:49
av Micke2
Jag har stött på tre typer av sätt att hålla fast yttre knuten på axeln.

1. Där det finns en spårning man kan öppna.
Ofta försänkt så den knappt syns och "armarna" på ringen ska isär.

2. Där det är en Cring så man får knacka loss den.
Kam gå skapligt om man bänder hårt medan man knackar på sidan av knuten. Alt sätter axeln i skruvstycke och slår på knuten.

3. Där dom inte ÄR menat att vara isärtagbara alls.
I mitt fatt fall var det en Toyota Tercel 4wd. Där var knut och axeln inte delbara. Inte menat vara iaf. Ny knut betydde då allt utom inre knut. Detta var en 1987'a.

ANG spindelleder brukar jag alltid sätta i tappen sist.
Undantaget en V70N där jag nödgades göra motsatt.
Lyckades inte få ner länkarmen nog långt, men den var lite dumt hissad också.
Så det beror på situationen. Praktiskt spelar det ju ingen roll om inget blir ivägen för något.

Re: Drivknut och spindelled

Postat: sön 15 dec 2024, 20:27:24
av Glenn
När det är menat att inte vara isärtagbart kan man ibland spräcka knuten (med huggmejsel eller liknande) och på så sätt få isär den och sne kunna ta loss den när den är isär.

Jag gissar dock att det är en C-ring (alt 2 enl ovan) , och då brukar det vara viktigt att man slår loss den på första försöket, gör man inte det kan det bli grader som håller fast den ännu mer.