Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
highwayman
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 18 sep 2009, 18:51:36
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1994

Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av highwayman »

Tjenare från en ny toyota-skruvare!

Min syrra har en Toyota Carina E -94, med 4A-FE motorn, alltså 1.6. Jag har hamnat som reparatör på denna bil, men detta problem låter väldigt konstigt med tanke på allt som jag har hört angående Toyota och 4A-FE, men motorn låter ganska risigt. Annars har jag hört motorn borde vara mer eller mindre oförstörbar.

För det första tickar motorn ganska regelbundet, och dessutom verkar en ventil vara bränd, då motorn låter som om den bara skulle gå på 3 cylindrar.Men det som är märkligt är att den ändå inte vibrerar så mycket som jag tycker den borde. Vid normal körning märker man inte att det vore något fel, men när man står och kikar i motorrummet hörs tydligt att allt inte är okej med motorn. Detta borde inte hända då bilen inte är körd med mera än 150.000 km, eller?

En annan sak som vi konstaterat med motorn är att den tar ganska så mycket olja, och denna blir troligen bränd bort, då bilen röker och luktar vid körning.

Nu undrar jag (en normal amatörnisse) hur mycket jobb är det att byta motor i en sån här bil? Finns de mycke elektronik som man måste ta i beaktande vid motorbyte eller är det mer eller mindre raka spåret? Har tidigare bytt några motorer, men bara i gamla fordar, alltså inga japanare. Finns det några specialknep man kan ta till för att lyckas byta en motor hemma? Jag tänkte mig ingen uppgradering, bara den gamla ut å ny likadan motor in. Eller finns det ännu hopp för vår gamla maskin?

Garagenisse undrar....
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Dale »

Hej å välkommen

Om motorn låter illa och tar olja så låter det ju som motorn fått service på rätt sätt. Tror inte det finns någon motor som håller speciellt länge om man slarvar. Att byta motor är ju betydligt mer jobb än att "bara" serva den. Dock är det inte nått som är svårt (definitionsfråga) utan kan göras på en helg och med bra verktyg. En verkstad kan säkert göra det med men kan ju bli rätt dyrt då det går rätt många timmar. Om du ska byta motor så försök leta rätt på en motor från samma modell och år för att slippa få någon överraskning. Alla 4A-FE är inte helt lika. Kan skilja mellan Corolla och Carina samt mellan årsmodeller. Är bilen för övrigt i bra skick så är det helt klart värt att byta motor.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
highwayman
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 18 sep 2009, 18:51:36
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1994

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av highwayman »

Tackar!

Det enda säkra vi vet om motorn är att serviceboken är relativt välfylld, men mellan detta kan den ju ha blivit hur plågad som helst.

Hur stora är skillnaderna mellan de olika motorerna? Är det bara att olika saker är skruvade fast på motorerna, eller är det tillochmed så att fästen skiljer? Och hur är det med splinesen mot växellådan? Och insuget? Finns det skillnader där också som man måste ta i beaktande? Jag undrar bara för att få en bild av vilket jobb motorbytet blir.

Har det någon skillnad att bilen har A/C och är gjord i England, har hört de gjordes i Japan också, men skiljer dessa delar sig?

All info emottages med tacksamhet!

Ps. bilen är annars i toppskick, med ingen rost överhuvudtaget, fina bromsar och stabil hjulupphängning, så jag skulle ogärna kursa den vidare för en spottstyver. Enda problemet med den är att den är så pass gammal, att det inte lönar sig att låta en verkstad byta motorn. Dessutom gör jag de gärna själv å fräschar upp de gamla bilkunskaperna. ;)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Neblade »

Jag kan för lite om Carinorna och om 4a-fe för att kunna hjälpa med de mer specifika frågorna.

Men jag kan ge ett tips ifall det blir aktuellt med motorbyte - Märk upp varenda slang och kabel som du lossar. :)

Tex sätt en tejp på slangen i båda ändar samt på rören där du lossat den. Och ännu bättre komplettera med att skriva ungefär var du tog kabeln ifrån (typ 11, insug - 12, bränsleregulator) etc.
Det brukar hjälpa när man ska få ihop prylarna på rätt ställe. Visst det tar längre tid att plocka isär, men det kan göra ihopmonteringen betydligt enklare. ;)
Iof är ju rent motorbyte lättare än när toppen ska av etc, men det finns ändå risk att man glömmer bort vilken slang som skulle vart.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av PierreW »

highwayman skrev:Tackar!

Det enda säkra vi vet om motorn är att serviceboken är relativt välfylld, men mellan detta kan den ju ha blivit hur plågad som helst.

Hur stora är skillnaderna mellan de olika motorerna? Är det bara att olika saker är skruvade fast på motorerna, eller är det tillochmed så att fästen skiljer? Och hur är det med splinesen mot växellådan? Och insuget? Finns det skillnader där också som man måste ta i beaktande? Jag undrar bara för att få en bild av vilket jobb motorbytet blir.

Har det någon skillnad att bilen har A/C och är gjord i England, har hört de gjordes i Japan också, men skiljer dessa delar sig?

All info emottages med tacksamhet!

Ps. bilen är annars i toppskick, med ingen rost överhuvudtaget, fina bromsar och stabil hjulupphängning, så jag skulle ogärna kursa den vidare för en spottstyver. Enda problemet med den är att den är så pass gammal, att det inte lönar sig att låta en verkstad byta motorn. Dessutom gör jag de gärna själv å fräschar upp de gamla bilkunskaperna. ;)
Blanda inte japanska Carinor med engelska. Det är mycket Bosch grejer på engelsmännen och Denso på japanerna, olika verkstadsböcker beroende på land osv.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Speedo »

PierreW skrev:Blanda inte japanska Carinor med engelska. Det är mycket Bosch grejer på engelsmännen och Denso på japanerna, olika verkstadsböcker beroende på land osv.
Lät lite intressant det där... Nån generell skillnad i hållbarhet/kvalitet? Är det samma sak med nån annan Toyota modell, dvs att det finns engelsk och japansktillverkade varianter?
highwayman
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 18 sep 2009, 18:51:36
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1994

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av highwayman »

Jag har hört att det finns en minimal skillnad mellan de två varianterna, den japanska varianten skall vara lite bättre i hållbarhet. Exakt vad som är skillnaden mellan de två varianterna vet ja inte, förutom delar till tändsystemet som redan nämndes här tidigare. Någon mera kunnig på dessa japsare får gärna komplettera listan på skillnader.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Speedo »

Men finns det engelska och japanska avensisar också?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Dale »

Jo, min Avensis är engelsk å de står Bosch på bromsarna och Made in espana eller nått under huven på en del saker så de verkar vara ihopplock. Inte Japan där inte. :-(
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Speedo »

Dale skrev:Jo, min Avensis är engelsk å de står Bosch på bromsarna och Made in espana eller nått under huven på en del saker så de verkar vara ihopplock. Inte Japan där inte. :-(
Ok, jag skall ta en titt jag också. Är det nån grej under huven du vet på rak arm som skiljer (där du hade bosch/espana)?
Skriv svar