Cyrix skrev:Olja på tändkablarna beror på en läckande ventilkåpspackning, brukar räcka med att dra åt skruvarna, som brukar sitta väldigt löst.
Har du några temp problem? Överhettar den? Kommer det kallluft urkupevärmen emllanåt? Förbrukar den kylarvätska?
Om svaret är nej på allt ovan, så det nog lungt ska du se.
Sen att byta toppackning är väl inte hela världen heller, en ny stålpackning kostar runt 600:- och en planing av toppen kanske 500:-.
Jag har kontrollerat ännu Noggrannare nu ( har ej tummen mitt i handen men är ändå långt ifrån lika duktig som de bästa här på forumet ) och upptäckte då
när jag kopplade bort stift efter stift så ser jag ju tydligt att det tycks vara den fjärde cylindern som problemet sitter i...
Tidigare idag så uppfattade jag ju minimalt med olja i 1:an 2:an och 3:an också men inser nog nu att det bara var sot å skit då dessa stift å kablar hängt med sedan begynnelsernas tid.
Som sagt så när jag får bort det sista stiften så finner jag ganska stora mängder olja där å jag gör rent så gott jag kunde och lyste därefter ned i cylindern
med en ficklampa å upptäcker vad jag kan se som små små små luftbubblor i oljan?? Alltså nästan som skum?
För att återgå till det nedoljade tändstiftet så uppfattade jag helt klart átt det kommit olja uppifrån och då drog jag slutsattsen
att detta förhoppningsvis "bara" är ventilkåpspackningen??
Min teori är nu som din "Cyrix"...
1.Jag har ej haft eller har några överhettningsproblem om då ej mätaren skulle visa fel

Motorn tycks gå på helt rätt arbetstemperatur..
2.Har heller aldrig märkt av att det kommer in kalluft i kupen, då jag har värmereglaget på varm luft ja då kommer det bara varmluft.
3.Om den förbrukar onormala mängder kylarvatten kan jag inte svara på än då jag knappt kan se vart mängden ligger nu på grund av en riktigt skiten behållare
plus att det är rätt så svårt att se på mr2:an. Men skall köpa glykol nu i veckan å fylla upp till max så får vi se vad som händer...
Och vad jag förstår så har mitt kylarvatten hängt med i evigheter och då kanske man har svaret till varför jag sett en lite brunaktig sörja på
slangen ner i expansionskärlet

?.
Men jag e inte lika duktid som dig på att pilla Cyrix

. Såg att du skrev att det nog e lugnt å så och att det bara troligtvis var ventilkåpspackningen men men
jag skall vara glad om jag i bästa fall kan byta en sådan då topplockspackningen bara är att glömma för mig hehe där brister jag i kunskap å plats att göra det på...
Hoppas nu F-N att det "bara" är ventilkåpspackningen, å sen till våren så skall fanskapet till laddtryck sänkas till mer betryggande 0,9bar å detta
får bli på svensk turboservice...
Tack för tippsen gubbar

Det skadar inte om det skulle ramla in fler...