Har jag topplockspacknings problem?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av KACE80 »

Då undrar jag om jag skulle kunna ha sån jäkla otur att topplockspackningen gått?
Det är på min nyinköpta mr2 turbo som jag idag upptäckte lite lätt blå/vit rök ifrån systemet då jag kallstartade
honom...
Jag körde en liten sväng tills han blivit varm för att sedan kolla igen, och då hade den lätta röken som jag tidigare
sett vid kallstarten försvunnit :)
Men jag upptäckte dessvärre att i behållaren för glykol fanns där något brunt äckligt ( i väldigt små mängder ) men
detta brunaktiga kändes inte riktigt som olja i konsistensen?
Kollade även oljelockets insida och tyckte mig se lite av någon annan färg än olja, som en ljus hinna ( mycket liten mängd )??
Är detta symptom på att en topplockspackning gått? :x :x :x
Anton.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av Impreza »

KACE80 skrev:Då undrar jag om jag skulle kunna ha sån jäkla otur att topplockspackningen gått?
Det är på min nyinköpta mr2 turbo som jag idag upptäckte lite lätt blå/vit rök ifrån systemet då jag kallstartade
honom...
Jag körde en liten sväng tills han blivit varm för att sedan kolla igen, och då hade den lätta röken som jag tidigare
sett vid kallstarten försvunnit :)
Men jag upptäckte dessvärre att i behållaren för glykol fanns där något brunt äckligt ( i väldigt små mängder ) men
detta brunaktiga kändes inte riktigt som olja i konsistensen?
Kollade även oljelockets insida och tyckte mig se lite av någon annan färg än olja, som en ljus hinna ( mycket liten mängd )??
Är detta symptom på att en topplockspackning gått? :x :x :x
Anton.
Kan bara vara kondens i oljan.. om du inte kört den på nån dag blir de så.
O glykolbehållaren brukar bli så på bilar med övertrycksventil på kylaren.
DVS den putter ut tryck i behållaren ist för o ta därifrån.
Hursom.. Är de en gen2 eller gen3 ? gen3 har ju stålpackning. inte lika vanligt att dem går (har jag fått en uppfattning av ialla fall.)
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av KACE80 »

Så det behöver inte alls vara nåt fel då Dennis? HMMM :?
Jag skall iväg å kolla bilen lite mer grundligt nu å så får vi se vad som hittas...
Den har ju som sagt körts med ett riktigt högt laddtryck några säsonger nu ( 1,3bar )
Jag har heller inte riktigt fattat skillnaden än mellan gen2 å gen3 men men jag "tror" att jag har gen2 :? ( pinsamt då jag trodde jag kunde allt om dessa bilar ).
Men jag säger F-N om jag nu skulle ha så jäkla otur att det är topplockspakningen som jävlas :evil:
Men jag tycker ändå att det känns lite kusligt med den brunaktiga "sörjan" som jag upptäckte i expansionskärlet igår, fast
där fick jag ju en möjlig förklaring av dig Dennis..
Det var på slangen som går ner i expansionskärlet som det lilla kletet satt på, men jag såg i övrigt ingen missfärgning av glykolvattnet..
Nu sticker jag ut å söker efter svar, höres ikväll gott folk :ugeek: .
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av KACE80 »

Jag har vart ute å kollat den igen å märkte nåt som ej var bra :x !!
Drog upp tändkablarna för att leta efter tecken på olja å finner då att i cylinder 1 2 å 3 fanns minimala spår av olja och i den frärde fanns där tydligt
olje spår på utsidan av tändkabeln ( den del som är i cylindern ) :evil: INTE BRA....
Man gav F-N 90 000kr för den å upptäcker detta nu...
Jävlar vad dum av mig att missa detta vid köptillfället då detta garanterat var samma problem innan jag blev ägare ( har själv kört tok lugnt med denna bil ).
:evil: :evil: :evil: !
highwayman
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 18 sep 2009, 18:51:36
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1994

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av highwayman »

Tjenare!

Om den ryker blått bara vid starterna så kan det bero på att ventilgummina läcker olja istället för packningen. Dock så vet ja inget om oljan i cylindrarna, då packningen kan vara slut för det.

Har du bytt kylvattnet i motorn eller kör du med samma gamla som varit i sedan tid X? Om du har nytt vatten i och sådant kommer kan det vara skäl att bli orolig...

Mina tioörestankar bara...
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av Cyrix »

Olja på tändkablarna beror på en läckande ventilkåpspackning, brukar räcka med att dra åt skruvarna, som brukar sitta väldigt löst.
Har du några temp problem? Överhettar den? Kommer det kallluft urkupevärmen emllanåt? Förbrukar den kylarvätska?
Om svaret är nej på allt ovan, så det nog lungt ska du se.
Sen att byta toppackning är väl inte hela världen heller, en ny stålpackning kostar runt 600:- och en planing av toppen kanske 500:-.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av Impreza »

KACE80 skrev:Så det behöver inte alls vara nåt fel då Dennis? HMMM :?
Jag skall iväg å kolla bilen lite mer grundligt nu å så får vi se vad som hittas...
Den har ju som sagt körts med ett riktigt högt laddtryck några säsonger nu ( 1,3bar )
Jag har heller inte riktigt fattat skillnaden än mellan gen2 å gen3 men men jag "tror" att jag har gen2 :? ( pinsamt då jag trodde jag kunde allt om dessa bilar ).
Men jag säger F-N om jag nu skulle ha så jäkla otur att det är topplockspakningen som jävlas :evil:
Men jag tycker ändå att det känns lite kusligt med den brunaktiga "sörjan" som jag upptäckte i expansionskärlet igår, fast
där fick jag ju en möjlig förklaring av dig Dennis..
Det var på slangen som går ner i expansionskärlet som det lilla kletet satt på, men jag såg i övrigt ingen missfärgning av glykolvattnet..
Nu sticker jag ut å söker efter svar, höres ikväll gott folk :ugeek: .

Tror inte det är nån fara ialla fall.. inte om du INTE har dem symptomerna som "cyrix" skrev.
O att den ryker blått kan vara de som en person skrev här eller än vanligare att turboaggregatets oljetätnings ringar eller va man ska kalla de har vissnat..
Så vida du inte dödat en kolv .. nu säger du att du laddar 1,3 då blir ja lite orolig för kolvarna.. förbrukar den mängder me olja ? Kör du annat sprut ?
PS min mr2a ryker rätt fint (vitt-kondens) vid start också Sen när man kört försvinner allt o den går fiiiin fint ::D
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av KACE80 »

Cyrix skrev:Olja på tändkablarna beror på en läckande ventilkåpspackning, brukar räcka med att dra åt skruvarna, som brukar sitta väldigt löst.
Har du några temp problem? Överhettar den? Kommer det kallluft urkupevärmen emllanåt? Förbrukar den kylarvätska?
Om svaret är nej på allt ovan, så det nog lungt ska du se.
Sen att byta toppackning är väl inte hela världen heller, en ny stålpackning kostar runt 600:- och en planing av toppen kanske 500:-.
Jag har kontrollerat ännu Noggrannare nu ( har ej tummen mitt i handen men är ändå långt ifrån lika duktig som de bästa här på forumet ) och upptäckte då
när jag kopplade bort stift efter stift så ser jag ju tydligt att det tycks vara den fjärde cylindern som problemet sitter i...
Tidigare idag så uppfattade jag ju minimalt med olja i 1:an 2:an och 3:an också men inser nog nu att det bara var sot å skit då dessa stift å kablar hängt med sedan begynnelsernas tid.
Som sagt så när jag får bort det sista stiften så finner jag ganska stora mängder olja där å jag gör rent så gott jag kunde och lyste därefter ned i cylindern
med en ficklampa å upptäcker vad jag kan se som små små små luftbubblor i oljan?? Alltså nästan som skum?
För att återgå till det nedoljade tändstiftet så uppfattade jag helt klart átt det kommit olja uppifrån och då drog jag slutsattsen
att detta förhoppningsvis "bara" är ventilkåpspackningen??
Min teori är nu som din "Cyrix"...
1.Jag har ej haft eller har några överhettningsproblem om då ej mätaren skulle visa fel :? Motorn tycks gå på helt rätt arbetstemperatur..
2.Har heller aldrig märkt av att det kommer in kalluft i kupen, då jag har värmereglaget på varm luft ja då kommer det bara varmluft.
3.Om den förbrukar onormala mängder kylarvatten kan jag inte svara på än då jag knappt kan se vart mängden ligger nu på grund av en riktigt skiten behållare
plus att det är rätt så svårt att se på mr2:an. Men skall köpa glykol nu i veckan å fylla upp till max så får vi se vad som händer...
Och vad jag förstår så har mitt kylarvatten hängt med i evigheter och då kanske man har svaret till varför jag sett en lite brunaktig sörja på
slangen ner i expansionskärlet :? ?.
Men jag e inte lika duktid som dig på att pilla Cyrix :) . Såg att du skrev att det nog e lugnt å så och att det bara troligtvis var ventilkåpspackningen men men
jag skall vara glad om jag i bästa fall kan byta en sådan då topplockspackningen bara är att glömma för mig hehe där brister jag i kunskap å plats att göra det på...
Hoppas nu F-N att det "bara" är ventilkåpspackningen, å sen till våren så skall fanskapet till laddtryck sänkas till mer betryggande 0,9bar å detta
får bli på svensk turboservice...
Tack för tippsen gubbar :) Det skadar inte om det skulle ramla in fler...
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av KACE80 »

Jag har ej hunnit att upptäcka om den suger i sig onormala mängder olja Dennis :?
Bilen är dessvärre så oerhört ny så jag har knappt hinnit att kolla igenom den, med den är i oroginal så vitt jag kan se..
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Har jag topplockspacknings problem?

Inlägg av KACE80 »

Jag var på en "gör det själv hall" idag å skulle byta ventilkåpspackning på mr2:an, detta var totalt lönlöst då detta nästan var en omöjlighet för mig..
Några av er här på forumet menade på att det fixar du Anton på ett kick, hahaha nej fy f-n vad mycket skit det var ivägen på min mr2:a :shock: !
Jag skojar inte med er om att det var en hel del grejer ivägen, framförallt så var det en jäkla massa slangar å skit ivägen och den grymt jobbiga
lutningen på motor :x .
När det hade tagit mig runt 30min att få bort en del av grejerna så insåg jag att jag fixar f-n inte resten så jag pillade ihop allt igen.
Men jag var ändå lite redig av mig och fick fast skruvarna som satt chockerande löst ( alla!! ) så det blev att fästa dessa.
Så det var nog inte så konstigt att bilen läckte olja, skall provköra ordentligt imorgon å kolla sen efter nytt läckage men hoppas
på att det nu skall upphöra.
Blev även att jag fäste värmeskölden som satt löjligt löst och sen fick jag även på mina läckra nya indikatorljus fram ( smoke ) :D .
Anton.
Skriv svar