Toyota Corolla missljud.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Rubissh
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: 43497

Toyota Corolla missljud.

Inlägg av Rubissh »

Min toyota corolla ger ifrån sig ett knackande ljud när motorn är varm och går på låga varvtal. Är det någon som har en aning vad det kan vara då ljudet kommer lite "då och då" alltså det är inget ljud som kommer hela tiden utan någon gång ibland efter en varmkörning och bilen står stilla på tomgång. Oljan ser bra ut och rätt mängd samt alla andra vätskor i bilen.

Det är en toyota corolla sedan 2003 1.6 vvt-i. CA 22000mil

Fick rätt nydligen upp motorlampan med felkod P0420 "katalysatorns verkningsgrad under tröskelvärde". Kan detta ha något med ljudet att göra?

Länkar en video här
https://go.screenpal.com/watch/cTVrnCnflX0

Vill tillägga att ljudet försvinner direkt jag nuddar gasen lite och de låter ingenting medans man kör.

Förstår om detta kanske inte är till så mycket hjälp men är mest intresserad av om någon annan har haft liknande probelm osv.
Toyta01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Toyota Corolla missljud.

Inlägg av Toyta01 »

Nu va det en kort filmsnutt.
Men det kan ev vara insuget som låter, dessa är kända för att föra oväsen, är så på min Corolla, vid tomgång och vissa varvtal låter det för jäkla illa, inget farligt bara irriterande
För att bättre lokalisera ljudet ta en metall stav, tex en skruvmejsel placera den mot tex insuget lägg örat mot änden på mejseln och lyssna flytta runt det till olika platser och försök lokaliser varifrån ljudet kommer (se upp för fläktar och roterande delar )
Förutsätter att oljelampan inte lyser eller blinkar till ibland....
Skriv svar