Hej.
En fjäder på vänster bak har gått av så jag fick ombesiktning på min bil, Toyota Avensis D4D 2,0 Årsmodell 2008, modell T25, 126 HK.
Måste jag lossa krängningshämmarstaget eller länkarmen med de tre bultarna?
Är det en bult som håller fast ABS kabeln vid hjulet?
Tack
Ta loss fjäderben Toyota Avensis D4D 2,0 2008 T 25
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Re: Ta loss fjäderben Toyota Avensis D4D 2,0 2008 T 25
Nu ska vi se om jag minns rätt, men jag är ganska säker på att du inte behöver röra ABS-kabeln, akta så att du inte skadar den bara.
Däremot brukar länkage till krängningshämmaren vara svåra att lossa, det kanske är dags att byta de också? De kostar inte så många hundringar och jag brukar få slipa bort dem då de rostar och insexgreppet brukar bli för dåligt för att få loss dem hela.
Nertill på fjäderbenet lossar du bara skruven och knackar ut den försiktigt, det är dock risk att bärarmen är rostig så kolla skicket på den. På min har jag fått byta båda bärarmarna också men den har dock gått 30000 mil.
(Art.nr kanske inte stämmer mot din bil men principen bör stämma)
Däremot brukar länkage till krängningshämmaren vara svåra att lossa, det kanske är dags att byta de också? De kostar inte så många hundringar och jag brukar få slipa bort dem då de rostar och insexgreppet brukar bli för dåligt för att få loss dem hela.
Nertill på fjäderbenet lossar du bara skruven och knackar ut den försiktigt, det är dock risk att bärarmen är rostig så kolla skicket på den. På min har jag fått byta båda bärarmarna också men den har dock gått 30000 mil.
(Art.nr kanske inte stämmer mot din bil men principen bör stämma)
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
- Årsmodell: 2008
Hej.
Tack för utförligt svar med bild.
Men en fråga, jag tog loss krängningshämmaren som du sa, tog vinkelslipen och kapade den för den hade rostat ihop, alltså muttrarna.
Men fjäderbenet vill inte lossna för det ligger kvar i själva hållaren, lite svårt att komma åt på insidan under bilen för att vända loss fjäderbenet och kunna vinkla det är sidan.
Jag har bilen stående hemma på gården
Har du några tips på vad jag ska göra?
Tack
Mvh Mikael
Tack för utförligt svar med bild.
Men en fråga, jag tog loss krängningshämmaren som du sa, tog vinkelslipen och kapade den för den hade rostat ihop, alltså muttrarna.
Men fjäderbenet vill inte lossna för det ligger kvar i själva hållaren, lite svårt att komma åt på insidan under bilen för att vända loss fjäderbenet och kunna vinkla det är sidan.
Jag har bilen stående hemma på gården
Har du några tips på vad jag ska göra?
Tack
Mvh Mikael
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Har du lyckats ännu?
Jag minns tyvärr inte riktig hur jag gjorde, går det inte att bända ner bärarmen lite och samtidigt lirka ut fjäderbenet? Eventuellt om man behöver komprimera ihop fjädern lite, men jag tror inte att jag gjorde det? Man borde tagit bilder, men det gjorde jag tyvärr inte.
Eventuellt kunde man kila det lite innåt där nere, pressa ner fjäderbenet och lira ut övre delen först. Annars är det nog fjäderspännare som gäller.
Jag minns tyvärr inte riktig hur jag gjorde, går det inte att bända ner bärarmen lite och samtidigt lirka ut fjäderbenet? Eventuellt om man behöver komprimera ihop fjädern lite, men jag tror inte att jag gjorde det? Man borde tagit bilder, men det gjorde jag tyvärr inte.
Eventuellt kunde man kila det lite innåt där nere, pressa ner fjäderbenet och lira ut övre delen först. Annars är det nog fjäderspännare som gäller.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,