Auris 2017: Batteribyte - bara att byta eller registrering/inkodning?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Brumbrum
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrköping

Auris 2017: Batteribyte - bara att byta eller registrering/inkodning?

Inlägg av Brumbrum »

Någon som vet om det sitter ex BMS system eller annat över 12v batteriet på nämnda vagn så det ev krävs inkodning/registrering i systemet av ett nytt batteri om man vill byta batteriet på bilen?
Är det några ev konstigheter att ev gå upp eller ner lite i Ah på batteri mot vad som anges som std?

Är en hybrid om det ev spelar någon roll.
riqe
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Auris 2017: Batteribyte - bara att byta eller registrering/inkodning?

Inlägg av riqe »

Inga konstigheter alls bara att byta.
Du kommer få ställa in radiokanaler och klocka den är det hela.
Brumbrum

Inlägg av Brumbrum »

Kanon :)
Är dessa vagnar känsliga mot Ah, om man ex går upp/ner i power på batteri mot std?
Tänker både fast styrka och vid start s.a.s...Med upp/ner tänker jag mig säg kanske 10-30Ah i fast och kanske 100-200Ah vid start.
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Micke2 »

Var det inte en Auris Hybrid?

En hybrid startar inte motorn med 12v batteriet.
12v batteriet ska bara starta upp datanätverket och systemet i stort, sen tar hybridbatteriet över alltihopa.
Både som spänningshållare och dra igång motorn.
Det startas medelst en av elmotorerna I E-CVT'n.

Du har aldrig hört någon startmotor, eller hur?
Den bara går plötsligt. Både stillastående och när den startar/stoppar under färd.

Notera att du inte har någon remdriven generator som en vanlig fossilbil. Den håller spänningen uppe medelst en 12v konverter från stora batteriet.
Den kan därför heller inte ladda upp ett urladdat 12v batteri så fort. Den ger inte 100A som en generator kan om batteriet är urladdat men tar åt sig.
Har man dragit ur onormalt mycket ström krävs en jättelång tur för att ge tillbaka vad en tur runt kvarteret ger på en fosssilbil.

12v batteriet behöver inte överdrivas på en Hybrid.
Stprt antal CCA är helt värdelöst tex pga ovan.

Använder man mycket 12v ström så allt går minus går det inte ihop ändå i längden då den inte kan ladda upp så bra.

Dom är inte gjorda för stor användning av 12v.
En LED ramp under färd går bra.
En massa stereospelande i radioläge, bränslevärmare osv är sämre.
Brumbrum

Inlägg av Brumbrum »

Precis - en Hybrid.
Så hmm, det är alltså hybridbatteriet som rockar igång motorn, trodde det va nån annan variant av startmotor lös variant.
Att det är ett konverter baserat sys på 12v biten har jag förstått, och att laddningen av detta iom det blir väldigt svagt/segt i förhållande till konventionell laddning som vanlig motor ger.
Varför jag ens funderar på nytt fräscht, kanske lite mer power i 12v batteri är för att jag har för mig AC, stolsvärme, stereo och allt sånt drivs av 12v batteriet. Men det kanske är så som du nämner att gå upp en 10-30Ah på batteriet inte spelar så stor roll i det hela om laddningen i sig ändå är så svag så det extra man går upp i Ah på batteriet ändå behöver så ohyggligt mycket längre drivladdning från konverter hållet?
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Micke2 »

AC pumpen drivs av stora batteriet.
Stereon, belysning, mätare databoxar och stolsvärme osv är 12v. Men det är systemet byggt för.

Det är just att många tror en kort tur
laddar upp ett urladdat batteri.
Men är batteriet bra klarar den det också. En start kräver ju inte så värst av 12v batteriet.
Skriv svar