Glykol.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Glykol.

Inlägg av KACE80 »

Vilken glykol är att rekomendera till min mr2 turbo?
Betalar gärna det dubbla för en fin kvalitet, så vilken bör jag köra på?
Anton.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Glykol.

Inlägg av Cyrix »

Jag kör med Biltemas....
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Glykol.

Inlägg av Dale »

Jag kör med Castrols röda longlife glykol i Celican å CSen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Glykol.

Inlägg av Suprafan »

Biltemas funkar utmärkt.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Glykol.

Inlägg av KACE80 »

Jag trodde aldrig att någon skulle säga kör med biltemas :o .
Jag har tyvärr bara dålig erfarenhet av biltema, nja jag köpte ju ett par med avgasklammor till mr2:an som jag blev nöjd med :) .
Blir nog castrols röda longlife glykol då jag alltid väljer castrols oljor ;) ..
Tror att 3s-gte motorn skall ha etylenglykol? men färg? Jag har gulaktig nu hmmmm.. Att blanda färg skall ju vara så farligt, myt eller sanning?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Glykol.

Inlägg av Dale »

Använder Castrol Antifreeze SF (röd) men har även hört att om motorn har en annan kan det vara svårt att byta då det alltid blir kvar nått i systemet. Det kemi de där och blandar man fel kan det bli tok. Har du gul nu bör du nog fortsätta med det.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Glykol.

Inlägg av Cyrix »

Blanda inte olika glykoltyper vad du än gör, det blir mest en brun gröt av det, som tydligen ska vara ganska aggresiv mot bla aluminium.
Vet du inte vad är för typ av glykol i bilen, så måste det sköljas ur MYCKET nogrannt innan du fyller med det du tycker känns bäst.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Glykol.

Inlägg av Speedo »

Hmm... jag har blå Castrol i min. Hur många färger/typer finns det?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Glykol.

Inlägg av KACE80 »

Speedo skrev:Hmm... jag har blå Castrol i min. Hur många färger/typer finns det?
Ja jag börjar själv att undra nu då jag upptäckt färger som jag ej trodde existerade :? .
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Glykol.

Inlägg av Dale »

Hmm, kylvätskan finns ju ett par olika färger.

Standardglykol
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 2 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblanding ger frostkydd ned till ca -17oC. 50% inblandning ned till ca -35oC. Maximal inblanding 68%.
Glykoltypen använd av biltillverkare fram till 1990-talet.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl.

Standardglykol MPG
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monopropylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -15oC. 50% inblandning ned till ca -33oC. Maximal inblandning 60%.
Glykoltypen godkänd av ett fåtal biltillverkare.
Låg toxicitet för att minska risken för skador på djur och människor. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.

Longlifeglykol G34
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monetylenglykol. Rödfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från mitten av 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön, gul, röd, violett och orange.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.

Longlifeglykol G48
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blågrön färg. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön och blågrön.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 5 år i lufttät behållare.

Finns även andra färger som man bör kolla upp.
Brun: Gammal rostig kylvätska. Bör bytas.
Genomskinlig: Nytt blankt vatten. Tål ej kyla. Bör bytas om det inte är en variant av Longlifeglykol G34 eller G48.

Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja. Finns folk som försökt spola ur systemet och även använd maskindiskmedel för att få bort allt men maskindiskmedel fräter på aluminium som finns i topplocken. Att blanda glykol är kemi och bör undvikas.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar