Time to do some work... ska byta sotningssatts på en camry 2.2-92 vill få lite info ska man byta kamrem och vattenpump samtidigt??? måste man lossa v-pumpen???
Nån som har en kylare till dito liggande beg inget hinder men jag e lite pedant har för många skrynklor i min...
Tacksam för svar ny på Toyota men gammal i gamet rullat många bilar genom garaget...
Sotningssatts
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Sotningssatts
Säkert en mkt dum fråga... men vad innefattar en sotningssats?
-
- Bilmodell: Camry
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige

Dum fråga kanske men varför byter man en sotningssats?
Hej !
sotningsats byter man fall det är nått som har hänt me toppen. Div nån ventil som rasat eller tex toplockspackningen gått.
Då e de smartast o köpa en sotningsats då man får med insugspackning/ar, avgaspackning/ar , ventiltätningar samt toplockspackning/ar. Tänk också på att om du lossar på nått där de sitter packning imellan så e går inte packningen att återanvända utan blir oftast otät. Vissa återanvänder dock packningarna o ev lägger nått medel tex tätningsmassa på men ja hade bytt mot nytt.
Min personliga åsikt är att byta kamrem . När du ändå har det nere. Tänk också på att ny rem e inte lika slapp som den gamla så allt som drivs av kamremen slits snabbare pga att den nya remmen e något något kortare och mer spänst i. Då den gamla töjs ut liite.
Jag brukar byta rubb o stubb.
Dumt o få kamrems haveri för man inte bytt en spännrulle tex.
OCH ja vattenpumslager e lite känsliga mot nya remmar. Detta är ialla fall vad ja upplevt genom o skruva på volvo.
När ja bytte på min 3sgte( mr2 maskin) som ser likvärdig ut av din . Så bytte jag även v-pump.
Och nej du behöver inte lossa v-pumpen för o byta kamrem (om ja förstog dig rätt ?) V-pumpen drivs av kamremen.
/ Dennis
sotningsats byter man fall det är nått som har hänt me toppen. Div nån ventil som rasat eller tex toplockspackningen gått.
Då e de smartast o köpa en sotningsats då man får med insugspackning/ar, avgaspackning/ar , ventiltätningar samt toplockspackning/ar. Tänk också på att om du lossar på nått där de sitter packning imellan så e går inte packningen att återanvända utan blir oftast otät. Vissa återanvänder dock packningarna o ev lägger nått medel tex tätningsmassa på men ja hade bytt mot nytt.
Min personliga åsikt är att byta kamrem . När du ändå har det nere. Tänk också på att ny rem e inte lika slapp som den gamla så allt som drivs av kamremen slits snabbare pga att den nya remmen e något något kortare och mer spänst i. Då den gamla töjs ut liite.
Jag brukar byta rubb o stubb.
Dumt o få kamrems haveri för man inte bytt en spännrulle tex.
OCH ja vattenpumslager e lite känsliga mot nya remmar. Detta är ialla fall vad ja upplevt genom o skruva på volvo.
När ja bytte på min 3sgte( mr2 maskin) som ser likvärdig ut av din . Så bytte jag även v-pump.
Och nej du behöver inte lossa v-pumpen för o byta kamrem (om ja förstog dig rätt ?) V-pumpen drivs av kamremen.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

Då är jag med, man köper en sotningssats när man ska ta av toppen och reparera eventuella
fel,av första inlägget verkade det som man skulle byta sotningsatsen därav min undran.
fel,av första inlägget verkade det som man skulle byta sotningsatsen därav min undran.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Ja, jag tänkte också det, Stigge.
-
- Bilmodell: Camry
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige

Funderar på att ta lös fronten lite roligare att skruva då...nån som vet om det är mycket jobb...har ju inte bilen framför mig???