Celica 2.0 16 GT-i 89a rycker vid låg fart

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
CelicaLiftback
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 11:10:19
Bilmodell: Celica 2.0 16 GT-i
Årsmodell: 1989
PostOrt: 81730
Land (Country): Sverige

Celica 2.0 16 GT-i 89a rycker vid låg fart

Inlägg av CelicaLiftback »

Misstänker att det kan vara elektroniskt men vill höra om fler har samma problem.
När jag gasar på 2an (ibland annars också) så rycker bilen som om den håller på att dö trots att jag ligger på bra varvtal.
Kan det vara fördelardosan? Misstänker nämligen att den behöver bytas då "stiften" hade bra m,ed beläggning på sig som ramlade av när jag putsade rent vid ett annat fel på bilen.

Sen undrar jag också HUR man kan mäta om något i bilen tjuvdrar? Batteriet laddar nämligen ur snabbt om jag inte kopplar ur minuspolen när den ska stå mer än någon timme. Extremt drygt att komma ihåg hela tiden.

Tacksam för svar :)
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celica 2.0 16 GT-i 89a rycker vid låg fart

Inlägg av Jonex »

Allt som har med tändningen att göra kan göra att bilen rycker men även ett igensatt bränslefilter kan orsaka det felet.

Har du slutsteg till bilstereon ? Kollat remote kabeln till steget ? Är inte den kopplad så drar steget ur batteriet fort.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica 2.0 16 GT-i 89a rycker vid låg fart

Inlägg av Larco »

Om det är oljigt i fördelarlocket kan det vara tätningen mellan fördelaren och toppen som är dålig.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
CelicaLiftback
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 11:10:19
Bilmodell: Celica 2.0 16 GT-i
Årsmodell: 1989
PostOrt: 81730
Land (Country): Sverige

Re: Celica 2.0 16 GT-i 89a rycker vid låg fart

Inlägg av CelicaLiftback »

Det är ingen olja i fördelarlocket, kan ju kolla igen sen, men det var inte det sist jag kolla. Dock vit pulvrig beläggning på stiften.

Slutsteget är helt urkopplat, testade det när den började dra ur. Några fler ideer?

Bränslefiltret, är det nått man kan kolla själv? Ska nog börja med att byta fördelarlocket och hoppas på det bästa.
Skriv svar