Köpa Avensis, vilken motor?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
trasker
Årsmodell: 0

Köpa Avensis, vilken motor?

Inlägg av trasker »

Hej,

Ägde en Corolla när jag pluggade som sen byttes mot en ny Golf som skar och ersattes av en Passat 1.8T som är stamgäst på verkstan och dricker som en A-lagare.

Nu ska jag ha en Toyota igen!

Då vi kör ca 3 500 mil kanske diesel är intressant. Men dom är dyrare, vi tittar på Avensis kombi -04 och framåt.

Någon som har erfarenhet och kan uttala sig om VERKLIG förbrukning på dieselspisarna (finns väl 2 olika effektuttag?) respektive 1.8 och 2.0?

Har hört att 1.8an ska vara snål på dropparna, men räcker den till?

Tack på förhand
Användarens profilbild
micjac
Bilmodell: Auris Touring Sports Hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Mantorp
Land (Country): Sverige

Re: Köpa Avensis, vilken motor?

Inlägg av micjac »

Tjena
Jag har en 2.2 D4D kombi 177hk diesel som jag tog ut i maj ifjol och har nu kört ca:5300 mil och jag ligger ungefär på 0,7l/mil blandad körning.
Men jag har väl inte det mest optimala körsättet, då jag brukar ligga runt 140 på motorvägen.
Men jag har faktiskt kört den på 0,6 då vi åkte till Tyskland i fjol och det går säkert att pressa den förbrukningen lite till om man vill ;)
Jag är nöjd med 0,7l/mil med tanke på mitt körsätt och också på att det är en "stor" bil med en rejäl motor.

Jag hade tidigare en likadan modell men med 2.4l bensinaren automat och den låg runt 0,95 i förbrukning (samma körsätt, körde 10000 mil med den), men det gick ganska så lätt att kapa 1,5dl genom att köra "normalt".

När det gäller förbrukning med dom "mindre" diesel- eller bensinmotorerna vet jag tyvärr inte.
Men jag kan definitivt rekommendera 2.2 D4D 177 hk med 400 nm vridmoment, det flyttar på sig ganska bra i mellanregistret och med en fullt acceptabel förbrukning :)

Lycka till med ditt bilköp

Mvh
Micke
Toyota Avensis Kombi 2.2 D4D 177 hk -08
och snart en Aygo 1.0 bensin 68hk 5 dörrars 09 :lol:
Toyota Auris Touring Sports Hybrid -14
Toyota Yaris Style 1.33 -15

Toyota Supra 3.0 Turbo Targa automat -92
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

1,8 å 2,0 å 2,4 finns med bensin. 1,8 är snål men kör man lite mer aktivt så är den ingen raket. 2,4 finns bara med automat. Diesel finns på 2,2 i 150 å 177 hk. Var själv i valet mellan en 2,4 bensinare och en 177 hk diesel. Blev den senare. 20 mil längre på en tank. Iofs dyrare skatt. 4100 kr mot 2100 kr men de känns bättre med dieseln. Ligger på mellan 0,6 - 0,7 nästan hur än jag kör. Mest långkörningar. Inte ens genom Sthlm går den över 0,8. Iofs så går 2,4 bensinaren med 5 stegs automat gå fin med men har kört den för lite.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Vill man bara åka snålt är ju 2,0 dieseln på 125hk de rätta valet, samma motor i grunden som de större 2,2orna. Ärligt så är skillnaden i prestanda inte överdrivet stor då vridmomentet ligger över 300NM även i den lilla dieseln :)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
trasker
Årsmodell: 0

Inlägg av trasker »

Tack så långt....Har läst tester på 177 hästars diesel och den verkar ju riktigt snabb. Klart att jag skulle sakna trycket från nuvarande 1.8T i en betydligt svagare motor, men totalekonomi är högt prioriterad på långkörarbilen. Jag kör inte heller speciellt mjukt, men har en Miata som ylar som en varg och ger mig utlopp för fartdåren i mig utan att närma sig 0,9 :twisted: Olika bilar är bra på olika saker :D
Användarens profilbild
Engen
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Engen »

Köpte mig en Avensis med 2.0 liters 147hk bensin motorn i sommras och har kört ca700 mil ca sedan dess..,! och visst den är ingen raket jämfört med volvo 850 T5an jag hadde innan men den går stabilt och omkörningar går att genomföra utan några knussligheter.. Långkörningar med 90 /110 kör jag min avensis då enligt färddatorn så det stämmer väl inte helt exact men på omkring o,65 och mer blandad körning med lite mera stads körning än landsväg ligger jag runt 0,80 ungefär.,!! men att pendla landsväg och åka närmare 80 mil på en tank är ingen större svårighet!! iofrs kör jag relativt lugnt och sansat men med några ursotningar då och då!

Sjukt imponerad av att en så stor bil med allt vad den har går så pass bra fast den är så snål..!!
MVH/ adde
Skriv svar