Fälgar och "ET-mått" ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Speedo »

Jag fick tag i en uppsättning (beggade) 16" Toyota originalfälgar till bra pris. Bultcirkel stämmer, 5/100. Jag kommer köra sommardäcken på dom och därför inte sätta på dom nu direkt, utan ha dom liggandes till i vår. Eftersom dessa fälgar verkar ska ha "platta" hjulmuttrar (?), alltså inte koniska (som det ser ut i fälgen) så kan jag ej testa köra med dom nu. Tänkte skaffa nya muttrar och däck till våren.

Det jag upptäckte nu är att på mina gamla plåtfälgar står "ET 39" och på Alu fälgarna "ET 45". (Alufälgarna jag köpt verkar suttit på Avensis gen2) Som jag förstod på bultcirkelguiden som fanns länkad i en annan tråd så bygger då fälgen 6mm mer innåt? Sen är ju däcken 205:or mot 195 som jag har på gamla plåtfälgarna. Kan det orsaka problem? Kan jag behöva använda nån spacer eller nåt sånt, eller är skillnaderna såpass små så det bör fungera ändå?
Senast redigerad av Speedo den fre 16 okt 2009, 20:02:33, redigerad totalt 2 gång.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Speedo »

Ingen som testat (eller vet om det passar) med ET 45 alufälgar på en Avensis gen1?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Dale »

Brukar ju alltid finnas lite plats för marginaler. Har du fälgarna så kan man ju alltid provmontera med "fel" muttrar. Man behöver ju inte dra åt så mycket utan testa å snyrra hjulet på plats med ena framhjulet upplyft. Det är oftast fram det är trångt kring länkarmar, bromsok och fjäderben.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Speedo »

Tack dale! Jag har gjort precis det nu. Provmonterade "upphängt" på vänster fram. Vid fullt rattutslag till höger så tog det aningens i plastkåpan mellan hjulhuset och motorutrymmet. Det verkar dock inte vara mer än att det kanske går att fixa genom att trycka till plastskyddet ordentligt el. något sådant. Det som är svårt att veta dock är ju vad som händer om jag kör i gupp osv. Men i värsta fall borde man väl kunna sätta dit en 5mm spacer?

Sen en fundering kring rullomkretsen. Nu med 205/55R16 så verkar hjulet vara drygt +2,7% större. Med 205/50R16 så skulle hjulen bli -0,5%, vilket kanske vore bättre?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Dale »

Tror att det kan bli gnäll om bilprövarna ser det tar i. Spacer kan lösa det men de gillas ju int eheller av myndigheterna. Kör själv med 3 mm spacer fram på Celican för bromsoken tar i annars. Det är ungefär ett frimärke som går mellan fälg och ok. Snackar vi vinterhjul hade jag gått på hög profil och smala däck. Dock kan breda fälgar och smala däck se aningen konstigt ut och när det är halt ute så är ju risken att man glider in i någon trotoarkant större med fula märken på fälgkanten som följd. Försök få så nära original rullomkretsen som möjligt. Det brukar bli bäst. Har lite för stora hjul på Celican och även om man tycker den borde ha motoreffekt så det räcker så tro mig. Det är skillnad. Har även märkt efter en dag på gummiverkstan att även om däcken är av samma dimension så skiljer rullomkretsen mellan fabrikaten. Sjukt. Ett 205/50x16 "ska ju vara 205 mm bred och profilen 50% av bredden. Dock så verka ren del vinterdäcks anläggningsyta vara smalare än sommardäcken men samma bredd. Finns säkert någon förklaring som jag inte begriper mig på. Nu för tiden har jag olika dimensioner på alla bilar och inget av sommar/vinter har samma heller. Snurrigt värre. Nu med vinterhjulen har jag fått 2 km längre till jobbet när jag kör med Avensisen. 4,1 km sommartid å 4,3 km vintertid. Sommardäck = 215/50R17 = 2032 mm omkrets å vinterdäck = 205/55R16 = 1985 mm omkrets vilket är 2,3% mindre. Tror det får skilja 5%. Dock har bilen tagit mindre bränsle trots dubb men ska kolla när man kört några tankar till så man inte får felräkning på en tank.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Speedo »

Aha... surt att det skall behöva vara strul tom. med fälgar mellan Avensis Gen1 och Gen2. Så du menar att SBP kan bli gnällig trots att det bara precis touchar i plastinnerskärmen? Kan vara så lite faktiskt att om jag byter till 50-profilsdäck så kanske det inte tar längre. I annat fall får det bli spacers då. Vad gäller där? Dom där "universal" som tex finns på Nordendäck ( http://www.nordendack.se/Dack-_och_falg ... or/cat/483 ) , då ser det inte ut som navet längre hjälper till att hålla upp däcket?
Har lite för stora hjul på Celican och även om man tycker den borde ha motoreffekt så det räcker så tro mig. Det är skillnad.
Hur menar du? Att utväxlingen ändras eller?

Fälgarna jag köpt skall jag ha till sommardäcken. Vinterdäcken har jag, precis som du säger, smala och hög profil. 185/70R15 tror jag.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Dale »

Tror inte nått får ta i hjulen alls. Har man tur kan de gå. Det är ju inte helt säkert dom märker det heller. Däremot med spacers så får det inte finnas något mellan hjul och bil/bromstrumma/nav ja de där innanför du vet. Bättre då att byta fälg. Med större hjul blir omkretsen större och utväxlingen ändras då till en högre. Inte nog med hastighetsmätaren visar för lite utan bilen blir slöare och kan då gå tungt å dra mer soppa. Men de kan även vara så att med ett lägre motorvarv vid samma hastighet så kan förbrukningen bli mindre. Med mindre hjul blir bilen snabbare och hastighetsmätaren visar för mycket. Högre motorvarv gör att bilen går lättare men kan dra mer soppa med eller så drar den mindre då det inte går så tungt. De där med soppaförbrukningen är mer beroende på hur hela konstruktionen/utväxlingen är gjord. Går nått tungt (låga varv) med mycket gas så lär de ju vara som att elda för kråkorna och går det lätt (höga varv) lär motorn dra i sig mer soppa.
Vill du ha en fälg som passar bilen och myndigheterna kanske du får leta på en annan fälg. :?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Zebbo »

det kommer att ta i med 205/55*16!
besikta med vinter däcken !!!
går helt ok även på sommaren.
org på celican är 205/60*14 - oftas bäst att välja den som är något mindre, omvandlings tabell hittar du på
-------> http://www.geocities.com/bta_tire/omvan ... ioner.html
vi ligger mellan 35-42 i et på våra bilar, 45 blir nog kämpigt (kör Alcon ok + öhlinare)
Ingen minns en fegis!!
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Speedo »

Typiskt... fälgarna är redan köpta, och jättefina, så jag hade verkligen tänkt köra med dom om möjligt. Har kollat ett bra tag på blocket innan jag hittade dessa. Då dom varit till avensis och allt så hade jag inte den blekaste om att det kunde vara några problem.

Men däcken är relativt dåliga och jag hade ändå funderat på skaffa nya. Så om jag skaffar 205/50*16, kan det gå bättre då? Omkretsen blir ju även inom 0,5% då.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fälgar och "ET-mått" ?

Inlägg av Dale »

Ja å du lär inte vara den förste som märker man skaffat "fel" grejer. Att prylar som passat en modell ska passa en annan modell är ju inga garantier. Extra försiktig ska man vara om det är eftermarknadsgrejer. Har hört så många historier om till exempel fälgar från en Celica passar alla Celicor. Dom har inte sett bromsarna på en ST205. Men besikta med vinterhjulen och lägg mellan några spacers och gå ner i profil. Då kan du troligtvis köra med dina fälgar.
Va e de original? 195/60R15 på 6 tum breda fälgar? Borde ju gå med 205/50R16.

(fälgstorlek i tum*25,4)+(2*(däcksbredd i mm*profil omräknat från procent till heltal)) = hjulhöjd i mm
(15*25,4)+(2*(195*0,60)) = 615

Hjulhöjd*PI = hjulomkrets i mm
615*PI = 1932 mm

Sen får avvikelsen vara 5%
1932*1,05 = 2029 mm max
1932*0,95 = 1835 mm min

(16*25,4)+(2*(205*0,50)) = 611*PI = 1921 mm vilket är ju ok
(16*25,4)+(2*(205*0,55)) = 632*PI = 1985 mm vilket är ju ok

Oavsett omkretsen håller sig inom lagen så är det iaf inte säkert att det passar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar