D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Inlägg av Ingvar »

Hej!

Min Avensis kombi med D4D dieselmotor har börjat tappa tomgången emellanåt. Väldigt irriterande när man sitter i bilkö och motorn inte vill gå på tomgång. Ger man litet gas så stannar inte motorn. Felet kommer och går och oftast fungerar tomgången som den skall.

Bilen har rullat 1,5 år och drygt 7.000 mil. Utöver detta så tappar motorn ibland dragkraft och bromsar istället om man ger gas för snabbt (precis som gamla Volvo Amazon med Zenithförgasare där acc-pumpen ofta kärvade) men detta är tydligen ett känt problem som man kommer att lösa vid nästa servicebesök.

Någon som vet mer om detta?

Undrar Ingvar, Borås
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Inlägg av PierreW »

Illa, va jag minns så är de igensotade insugsrör och slangar som orsakar detta pga en rent ut sagt idiotisk konstruktion av EGR och vehusventilation. Och de nog även en programmerings grej i styrboxen som va lite fel för nordiska förhållanden.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Inlägg av Vossen »

man uppgraderar motorns ECU (databoxen) brukar hjälpa på dessa
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Inlägg av Ingvar »

Tack för svaren!

Uppgradering av styrmjukvaran borde väl göras regelmässigt utan att man skall behöva få problemen? Jag kör på Preems ACP diesel så sotproblemen borde vara små, iallafall om man får tro på Preems reklam.
Men visst - jag hade en Opel Zafira 2000-2003 och den gick det inte att programmera för svenskt vinterklimat - alltså att man låter den elektriska motorvärmaren värma motorn när det är sisådär -10 eller kallare. En halvtimma motorvärme var inget problem, utan problemet kom ifall värmaren varit på en timma eller mer - då startade inte motorn... man fick hålla på en bra stund med olika gaspådrag innan motorn gjorde ett första tändande, fast detta var ju en bensinmotor och fullkomligt förödande inkompetent verkstad (det var på grund av den vissna verkstaden jag bytte bil, det första rosthålet efter knappt 2 år i överkant av bakluckan som inte åtgärdades korrekt på garantin vägde även in vid bytet)

Jaha ja - det blir väl en del att göra vid 7.500-milaservicen utöver att byta olja och smörja gångjärnen...

Bästa hälsn. Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Inlägg av Vossen »

kan var så att din egr har kukat ur det kan dom göra ibland men oftas hänger det ihop men den femtespridaren som sotar igen Den 5:e spridaren sprutar in soppa ibland för att göra rent katalysatorn just detta problem avhjälps också men en omprogrammering och givetvis bytte av 5:e spridaren samt en rengörning av egr:en men om den e kass så bör M-lampa lysa och bil går in i limphome läge och gör max 80kmh onöding info men kan vara kul att veta
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Inlägg av Ingvar »

Hej!

Bilen skall in på verkstaden för 7.500-mila service 26:e november. Skall bli intressant att se ifall det blir bättre efter detta. Kontakt med verkstaden denna veckan gav inget direkt besked att man visste exakt varuti felet/felen består.

Öh - ursäkta min okunnighet - sitter det katalysator även på en diesel ? Det måste vara svårt att få upp någon hög temperatur i denna eftersom en diesel går rätt kallt. Trodde det bara var partikelfilter.

Fast en modern dieselmotor är säkert en komplicerad historia - mina tidigare erfarenheter från dieslar från 80-talet och tidigare är att acceleration är nästan ett okänt begrepp - men när man väl fått upp farten så ligger den kvar där backe upp och backe ner. Min första moderna diesel från 2003 som satt i Chrysler Voyager var en ruggig skillnad - denna tunga koloss med tjänstevikt över 2 ton drog ifrån det mesta vid trafikljusen.


Jag kan tyvärr inte säga att jag är särskilt nöjd med min Avensis som har fel som inte går att rätta till utan som är "en del av konceptet". Jag har tittat litet på andra bilar men de flesta som kan komma ifråga har något avgörande dumt fel eller kostar för mycket. Att Avensis skulle vara så säker tror jag beror på att man vägt in för stor andel av vad som händer vid en kollision. Min Avensis har uselt backljus som i kombination med tonad bakruta och tonat innerbackspegel gör backning i mörker till ren hasard. Vidare är ljusbilden dålig åt sidorna på halvljus/helljus. En del reglage i bilen har fått olycklig placering vilket gör att man måste ta blicken från vägen för att hitta dem.

Subaru (som idag lär vara den bil med högst kvalitet och minst fel) har t.ex. idiotisk inredning som begränsar lastkapaciteten när man som jag skall ha in stora modellflygplan som inte går att ta isär.


Ack ja ...


Bästa hälsn. Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Adven
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 12:45:13
Bilmodell: Avensis 2.2 D-Cat
Årsmodell: 2006

Re: D4D motor i Avensis -08 tappar tomgången ibland

Inlägg av Adven »

Min Avensis 2.2 d-cat dör när man startar den kall. Går lite som den själv vill på tomgång när man väl fått igång den sen. Läser man runt här på forumet inser man snart att om man vill ha "toyota kvalité" får man nog gå och köpa en Lexus....
Enligt toyota är de ingen fel på bilen jag citerar " motorlampan lyser inte"
Skriv svar