Lexus går segt upp i motortemp och ingen värme

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Lexus går segt upp i motortemp och ingen värme

Inlägg av fredde85 »

Har som sagt en lexus gs 300 95 som inte går upp i motortemp har kört över en mil o då är den ännu inte uppe på mitten av mätaren o ingen värme i kupen?

Antar att arbetstempen på motorn är i mitten av tempmätaren eller har ja fel?

Vad kan felet vara misstänkte termostaten men den tog ja loss idag o kokade i vatten o den verkar funka som den ska.
Senast redigerad av fredde85 den sön 08 nov 2009, 20:22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Re: Vart sitter termostaten på en lexus gs 300 95

Inlägg av NetNeoN »

Där har du reparations manual finns säkert nån bild eller info vart den sitter (Hoppas de hjälper) :D

http://rs543.rapidshare.com/files/15091 ... manual.pdf
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vart sitter termostaten på en lexus gs 300 95

Inlägg av cheetah1 »

Nånstans i framänden där borde det väl sitta en kylare, från vilken det går en slang i överkanten ner till där termostaten sitter. Eller har du motorn lös eller nåt?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vart sitter termostaten på en lexus gs 300 95

Inlägg av PierreW »

Den sitter på vänster sida (framifrån sett) i motorblocket där nedre kylarslangen går in i motorn, lättast kommer du åt den om du demonterar generatorn. Termostathuset sitter med 2 eller 3st 12mm M8 muttrar har ja för mig, lättast kommer du åt dessa underifrån då hela huset är vinklat neråt snett bakåt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Vart sitter termostaten på en lexus gs 300 95

Inlägg av fredde85 »

Ok tackar för hjälpen satt där som du sa dock var de 10mm muttrar men annars var de rätt. Dock var de inge fel på termostaten misstänkte den då de tar lång tid innan motorn går upp i arbetstemp o värmen är därmed inte så bra
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vart sitter termostaten på en lexus gs 300 95

Inlägg av PierreW »

fredde85 skrev:Ok tackar för hjälpen satt där som du sa dock var de 10mm muttrar men annars var de rätt. Dock var de inge fel på termostaten misstänkte den då de tar lång tid innan motorn går upp i arbetstemp o värmen är därmed inte så bra

Hur har du kommit fram till att de inte är nått fel? Kokat den i kastrull med termometer och kollat om den öppnar vid ca90grader?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Lexus går segt upp i motortemp och ingen värme

Inlägg av fredde85 »

Har kokat den i en kastrull ja och kollade att den öppnade som den skulle dock kollade ja inte med termometer de stod 82c på termostaten. Men då bilen är seg på o komma upp i värme så trodde jag ju att felet var att det inte fanns någon termostat alternativt var öppen hela tiden men nu var ju så inte fallet

Har dock inte prövat bilen igen sen jag tog ur den o satt tillbaka den kan ju ha vart någe skit som lossnade

SÅ vad tror ni???
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Lexus går segt upp i motortemp och ingen värme

Inlägg av fredde85 »

Så vad säger ni vad tror ni på?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Lexus går segt upp i motortemp och ingen värme

Inlägg av Milkshaken »

jag tror på en givare.... Åk in på en Toyota eller Lexusverkstad och be dom koppla på handdatorn till felsökningen... Dom ser direkt vad det är... Obs, dom toyotaverkstäderna jag har varit på har inte tagit något för detta, utan varit vänliga och hjälpt till... Fråga annars om dom vill ha lite fikabröd....

Vad jag menar är att istället för att bara gissa vad det kan vara, som ju tar en massa tid, grubbel och irritation, så välj den billigaste och enklaste vägen....
Vad gäller jobbet sen med att byta, det är en annan femma...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Lexus går segt upp i motortemp och ingen värme

Inlägg av fredde85 »

Idag testade jag bilen o nu går den upp i motortemp o värme kommer de så de var väl bara att termostaten fastnat då bilen stått några månader innan ja köpte den.

Dock har jag skakningar i bilen bytte till casterstag med fräscha bussningar då mina var slut då försvann de värsta skakandet men något finns ännu kvar.

Har dock märkt att skivorna är skeva men de sa han med när jag köpte den så. Kan de göra så att bilen skakar hela tiden har annars bara vart med om att de skakar när man bromsar. Har ju dock inte kollat om däck mm är balanserat men de va bytta för inte så jättelänge sen så borde ju vara klokt tycker man iallafall. Dock så var de mkt skit i fälgarna fram iallafall gammal sump mm som satt kvar borde ju en seriös firma som balanserar ha tvättat av innan tycker man om de ska bli klokt balanserat
Skriv svar