hej. jag undrar alltså om 3s-ge och 3s-gte är samma motor.
håller på och ska köpa en mr2 turbo -92 men vevlager, ramlager, oljepump samt 2 st vevstakar i motorn är paj så jag tänkte byta hela motorn ifall jag köper bilen.
tänkte då bara byta motorn men använda turbo och allt det andra som redan finns på bilen.
frågan är då om det är någon skillnad invändigt på mr2:ans motor utan turbo och mr2:ans motor med turbo
är 3s-ge och 3s-gte samma motor
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: är 3s-ge och 3s-gte samma motor
Ja det är skillnad, tex kamaxlar och kolvar skiljer.
Vet ej hur det är med stakarna? Finns säkert någon som kan ge ett tydligare svar till dig.
Vet ej hur det är med stakarna? Finns säkert någon som kan ge ett tydligare svar till dig.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: är 3s-ge och 3s-gte samma motor
Om blocket är helt så kan du köpa en ge och plocka delar ifrån. Det är samma vevaxel, lager , vevstakar och oljepump. Ska du använda en hel ge motor får du byta kolvar för att sänka kompressionen eller konvertera till E85. Sen skiljer det lite på blocken då det inte finns nån anslutning för olja till turbon och lite andra små detaljer. På gen2 som det sitter på den mr2:an så skiljer topplocken mellan GE och GTE så turbomotorns insug passar ej på GE-toppen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: är 3s-ge och 3s-gte samma motor
Pipedreams skrev:Om blocket är helt så kan du köpa en ge och plocka delar ifrån. Det är samma vevaxel, lager , vevstakar och oljepump. Ska du använda en hel ge motor får du byta kolvar för att sänka kompressionen eller konvertera till E85. Sen skiljer det lite på blocken då det inte finns nån anslutning för olja till turbon och lite andra små detaljer. På gen2 som det sitter på den mr2:an så skiljer topplocken mellan GE och GTE så turbomotorns insug passar ej på GE-toppen.
de e ju egentligen bara dom invändiga delarna som behövs. jag tänkte mer att byta hela motorn ifall där va fler grejer som är sönder i motorn. tänkte kanske köpa från skroten så att inte priset på bilen springer iväg för mycket. vevstakar kan man köpa för 100 kr st på returbilen annars går dom på några tusen