Ny corolla köpare
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön 15 nov 2009, 18:08:32
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Göteborg
Ny corolla köpare
Hej
Är på väg o köpa mig en corolla. Jag kör inte så mycket per år, så jag skulle kunna ha en långmilare.
Tänkte mig en 03-06
Är det något som brukar komma vid t,ex c:a 15.000 mil ?
Hur länge brukar drivknutar hålla t.ex ?
Sen hur e det med rostskydd inne i balkar från fabrik ?
Det kan ju vara försent annars o spruta in där.
Hälsn.
Är på väg o köpa mig en corolla. Jag kör inte så mycket per år, så jag skulle kunna ha en långmilare.
Tänkte mig en 03-06
Är det något som brukar komma vid t,ex c:a 15.000 mil ?
Hur länge brukar drivknutar hålla t.ex ?
Sen hur e det med rostskydd inne i balkar från fabrik ?
Det kan ju vara försent annars o spruta in där.
Hälsn.
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Ny corolla köpare
Hej!
Stora servicen ska göras var 6000:e mil om jag minns rätt. Det är kamkedja på VVT-i och VVTL-i motorerna, så det dröjer väl länge innan man behöver oroa sig för någon speciell service där.
Trevliga bilar men att tänka på är att ratten inte är justerbar innan faceliften 2005 (stor miss av Toyota), så är man lång så ska man se till att provköra och känna att det fungerar. Själv är jag 184cm och det är på gränsen att jag sitter bra.
Stora servicen ska göras var 6000:e mil om jag minns rätt. Det är kamkedja på VVT-i och VVTL-i motorerna, så det dröjer väl länge innan man behöver oroa sig för någon speciell service där.
Trevliga bilar men att tänka på är att ratten inte är justerbar innan faceliften 2005 (stor miss av Toyota), så är man lång så ska man se till att provköra och känna att det fungerar. Själv är jag 184cm och det är på gränsen att jag sitter bra.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön 15 nov 2009, 18:08:32
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Göteborg
Re: Ny corolla köpare
Hej
Jo jag behöver nog en -05 med ställbar ratt i längsled.
Är det inte kamkedja i alla coroller ??
Har du något hum om hur länge drivknutar generelt håller ??
Såg en corolla med automat på blocket. Betydligt lägre pris.
Bensinförbrukn. i stadskörning ökar väl markant ?
Mvh
Jo jag behöver nog en -05 med ställbar ratt i längsled.
Är det inte kamkedja i alla coroller ??
Har du något hum om hur länge drivknutar generelt håller ??
Såg en corolla med automat på blocket. Betydligt lägre pris.
Bensinförbrukn. i stadskörning ökar väl markant ?
Mvh
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Ny corolla köpare
Jo det är kamkedja på alla nyare Corollor (vad jag vet, de gamla med 4a-fe motor hade väl rem dock).
Angående drivknutar så brukar det väl inte vara något stort problem sålänge drivknutsdamaskerna håller ihop. Det är när de går sönder som drivknutarna slits fort. Så jag kan inte svara på hur långt de brukar hålla. Det beror såklart på hur man kör också, vrider man hjulen max och gasar fullt i varenda korsning så är det klart att det sliter mer än vid normalare körning. Men jag har inte hört talat om att det skulle vara något större problem än på andra bilar.
Förbrukning kan jag inte heller ge ett bra svar på, då jag inte vet hur mycket en vanlig Corolla 1,6 drar i vanliga fall. Någon annan som kan svara på det?
T-sporten (192hk 1,8l) dricker mellan 0.7 och 1.0+ på landsväg, men den har en helt annan utväxling och är rätt törstig på motorväg.
Angående drivknutar så brukar det väl inte vara något stort problem sålänge drivknutsdamaskerna håller ihop. Det är när de går sönder som drivknutarna slits fort. Så jag kan inte svara på hur långt de brukar hålla. Det beror såklart på hur man kör också, vrider man hjulen max och gasar fullt i varenda korsning så är det klart att det sliter mer än vid normalare körning. Men jag har inte hört talat om att det skulle vara något större problem än på andra bilar.
Förbrukning kan jag inte heller ge ett bra svar på, då jag inte vet hur mycket en vanlig Corolla 1,6 drar i vanliga fall. Någon annan som kan svara på det?
T-sporten (192hk 1,8l) dricker mellan 0.7 och 1.0+ på landsväg, men den har en helt annan utväxling och är rätt törstig på motorväg.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön 15 nov 2009, 18:08:32
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Göteborg
Re: Ny corolla köpare
Hej
Bra att det är kamkedjor.
På volvo konstuerar men motor o vxl-lådan för att hålla 40.000mil.
Men så kanske man inte tänker mot drivknutar.
Fick nämligen byta relativt tidigt på en R5 för många år sen.
Men det kanske inte är en specielt kostsam historia, och då inte lägga nån vikt vid.
Mvh
Bra att det är kamkedjor.
På volvo konstuerar men motor o vxl-lådan för att hålla 40.000mil.
Men så kanske man inte tänker mot drivknutar.
Fick nämligen byta relativt tidigt på en R5 för många år sen.
Men det kanske inte är en specielt kostsam historia, och då inte lägga nån vikt vid.
Mvh
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön 15 nov 2009, 18:08:32
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Göteborg
Re: Ny corolla köpare
Hej
Nu e man då äntligen ägare av en -06:a
Mvh
Nu e man då äntligen ägare av en -06:a
Mvh
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Ny corolla köpare
Grattulerar! 
Bilder?
Hoppas du blir nöjd med din nya bil.

Bilder?
Hoppas du blir nöjd med din nya bil.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Re: Ny corolla köpare
Nja. Kamkedjan är känslig mot dålig olja. Man måste alltså byta rätt flitigt och med högkvalitativ olja, ingen billig fuskolja. 1500 mil är lagom (dvs en gång per år, oftare om man kör mycket). Detta gäller kamkedje-skoda fabia med 1,2 motorn, detta gäller helt säkert även Corollan och alla andra kamkedjebilar.Neblade skrev:Hej!
Stora servicen ska göras var 6000:e mil om jag minns rätt. Det är kamkedja på VVT-i och VVTL-i motorerna, så det dröjer väl länge innan man behöver oroa sig för någon speciell service där.
Fast är man liite händig kan man ju göra det själv, förstås.

- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Ny corolla köpare
OBS att jag skrev stora servicen.
Och med "inte någon speciell service" syftade jag på att man slipper byte av kamrem.
Normal service = byte av olja och luftfilter (mm.) görs alltid en gång om året/allternativt om man kör långt efter någon mil-intervall. Så servar man efter serviceboken så ska det ju inte vara några problem på den fronten (kan man tycka). Men visst, kör man bara korta sträckor med mycket kallstart kan det vara värt att byta olja(+filter) oftare.
Jag har iof. fått vanan att byta olja en gång i halvåret, men det är mer någon pedantisk avvikelse snarare än motorns behov. Oljan är ju fortfarande nästan gyllenbrun.

Normal service = byte av olja och luftfilter (mm.) görs alltid en gång om året/allternativt om man kör långt efter någon mil-intervall. Så servar man efter serviceboken så ska det ju inte vara några problem på den fronten (kan man tycka). Men visst, kör man bara korta sträckor med mycket kallstart kan det vara värt att byta olja(+filter) oftare.
Jag har iof. fått vanan att byta olja en gång i halvåret, men det är mer någon pedantisk avvikelse snarare än motorns behov. Oljan är ju fortfarande nästan gyllenbrun.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88