Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Carmyn finns med 2 olika motorer. 2.2 liters rak 4 och 3.0 liters V6. Bägge finns med automat men V6an är nog vanligare med automat. Vore lite bra om vi fick reda på lite mer. Skulle tro att det är mer trångt under huven på V6an. Lite generellt så har inte oljefiltren varit något problem. Brukar göra det på en gör-det-själv hall på max en halvtimma. Iofs inte skruvat nått med just din modell. Säkert någon på forumet som har å hör av sig här.
Tändstiften brukar vara platinastift och dom brukar bytas efter 10 tusen mil om inte någon satt i vanliga då får man byta oftare. Tändstiften i V6an sitter not rätt besvärligt åt in mot torpedväggen.
Oljefilter har jag inget minne av att jag hann byta på min v6:a men är det en 2.2:a så är det ju ett vanligt 5s-block med oljefiltret under grenröret... väl?...
Hej och tack grabbar.
Naturligtvis skulle jag sagt att det e en 2.2 lit rak 4:a.
Det sitter platinastift i men nu har den rullat ca 10000 så det e väl dags att byta.
Får hissa upp den och kika efter oljefiltret.
Jag har en avtagare med ett metallband som nyper åt
om burken när man vrider om handtaget.
Kan det vara lämpligt att använda?
Om man lämnar in den för stiftbyte, blir det bättre
(renare, rättare moment) än om man gör det själv?
Det är väl dags att byta kamrem/kedja. Det gör jag inte själv.
Blir det billigare att låta dom göra olja och tändstift samtidigt eller kör de med styckepris?
Ah, du har en 5S-FE motor. Då blev allting genast lättare.
Du ser nog filtret om du öppnar huven.
Oljefiltret är det svarta runda strax ovanför det gula oljestickshandtaget på bilden. Själv har jag skaffat mig oljefilterhylsa Kamasa-Tools K123 men det går nog med nästan vad som helst då filtret sitter rätt öppet.
Tändstiften är rätt lätt att byta på 5S-FE. Dom sitter rätt långt ner så har du en vanlig tändstiftnyckel går inte. Borde finnas med en tändstiftnyckel i orginalverktyget. Det har då gjort det åt mig på mina Toyotor jag har. Har du en hylsnyckelsats så är det "bara" å sätta mellan en förlängare för att nå ner.
Kamrem bör bytas med 10 tusenmils intervaller. Brukar då även byta löprulle och eventuellt spännare. I samma veva varannan gång (20 tusenmil) kan det vara dags för vattenpumpen med.
Välkommen och hoppas du får nytta av att vara TCS medlem !
Jag har en Camry V6 och skruva kan jag men ändå lämnar jag in min till en verkstad för kamremsbyte och förhandlar fram ett bra pris på filter/olje/stift byte i samma veva. Och man hämtar en nyservad bil med rena händer
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82