Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PierreW skrev:Till luftfjädringen?, är väl av samma anledning man har det i däck, inte påverkat av temperaturen och därmed ändrar det sig inte i volym.
Nog påverkas det, men inte alls lika mycket. Det saktar ner åldrandet av gummidetaljer (däck, packningar), och kväver istället för att stärka eld. Medmeramedmera.
det är nog en tryckackumulator - ungefär som hydropressen eller hydrofonen för vattenpumpen till sommarstugan, fast här mycket högre tryck.
nitrogen är annat namn för kväve och är lika känslig för temperaturen som luft - lyder under samma gaslagar, men fördel med ren kväve är att det är ingen syre som kan påverka gummi, bromsvätska mm. och får saker att åldras fortare, speciellt om luften är under tryck.
Hej!
Under min "återfallsknutte-period" sena 70-talet och en bit in på 80-talet så brukade man ha kvävgas i stötdämparna för att minska skumbildningen hos hydrauloljan. T.ex. svenska Öhlins var kvävgasfyllda.
Men vad det skulle vara för bra med högt tryck - det räcker nog med något bars övertryck för att man skall varna för det - har jag litet svårt att begripa. Vad ett övertryck i bromssystemet skulle göra för nytta annat än att möjligen hindra att få in fukt i systemet.
Bästa hälsn. Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar
Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
ABS pumpar förmodligen tryck i förväg för att sedan kunna använda den när den arbetar - det är ju ganska snabba tryckväxlignar när ABS arbetar och då har pumpen svårt att varva upp och leverera den oljetryck och mängd som behövs i korta stötar - därför lagrar man upp det i förväg och pumpen startar och stoppar i lite lugnare takt för att hålla trycket på önskad nivå.
i tryckackumelatorn så är det förmodligen en kolv eller gummimembran mellan gasen och bromsoljan så att de inte blandas, och kvävgasen har rollen att arbeta som en fjäder. Man har motsvarande kvävgas med högt tryck i gasklockor i tex citroens hydraliska fjädersystem och där har man kvävgas för att det helt enkelt inte har syre som gör att saker oxiderar (tex gummi) eller metall korriderar.
I modernare ABS-system så har förmodligen denna tryckackumulator minimerats en hel del i storlek då den med största sannolikhet finns kvar någonstans inne i ABS-enheten och låter en större pump istället snurra på konstant efter dom första 2 inledande stötarna som levereras av tryckackumelatorn och den vägen hålla upp trycket på systemet och ladda upp ackumulatorn igen - klart är att pumpen drar massor av ström när ABS-systemet arbetar - har för mig att det var avsäkrat med 70 amperesäkring i min bil och det syns på lampornas fladder när den arbetar...