Fukt i kupen
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 0
- PostOrt: 41658
- Land (Country): Sverige
Fukt i kupen
Någon annan som har upplevt att det luktar "sur gammal gympadojja" när ni startar fläkt/AC'n? Är det vanligt att det läcker in regnvatten in i ventilationen på Toyotor? Hade det problemet på min gamla Mazda...
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Re: Fukt i kupen
JA! Speciellt om man har kört den för inte så länge sen.
Tror det kan ha att göra med att det samlas skit i den när man kör på recirkulation, vilket man ju gärna gör sommartid när det är riktigt hett.
(Då med tanke på att all utandningsluft, alla hudflagor osv åker genom förångaren och kanske fastnar där..)
Tror det kan ha att göra med att det samlas skit i den när man kör på recirkulation, vilket man ju gärna gör sommartid när det är riktigt hett.
(Då med tanke på att all utandningsluft, alla hudflagor osv åker genom förångaren och kanske fastnar där..)
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Gäller alla AC bilar jag haft. Blir mögel i anläggningen. Se http://www.lfs-web.se/mogel-bil.htm till exempel.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Vidare, finns det pollenfilter (kallad ibland också för kupéfilter), kan det vara idé att kolla upp den då och då. Normalt behöver den bytas högst en gång per år, men vill det sig illa kan den gegga ihop överraskande snabbt. T.ex. under pollensäsongen.
Den brukar inte lukta SÅ djävligt såvida inte den är riktigt gammal, däremot har man utpräglade fukt- och improblem på insidan är det väldigt ofta just taskigt filter.
Så var det på min nu döende Astra, jag kommer att hålla ögonen öppna med min nyanskaffade Corolla....
Den brukar inte lukta SÅ djävligt såvida inte den är riktigt gammal, däremot har man utpräglade fukt- och improblem på insidan är det väldigt ofta just taskigt filter.
Så var det på min nu döende Astra, jag kommer att hålla ögonen öppna med min nyanskaffade Corolla....

-
Tack för svaren!
Nu har jag inte instruktionsboken eller bilen fram för mig...
Vart "hittar" man filtret, lätt tillgängligt?
Och någon som vet vart dräneringen från ACn kommer ut? funderar på om den är igen täppt, där av all fukt i kupén...
Nu har jag inte instruktionsboken eller bilen fram för mig...
Vart "hittar" man filtret, lätt tillgängligt?
Och någon som vet vart dräneringen från ACn kommer ut? funderar på om den är igen täppt, där av all fukt i kupén...

Otekniske jag vet egentligen inte jag heller...Tur jag har en ärlig verkstad att tillgå...rylle skrev: Vart "hittar" man filtret, lätt tillgängligt?
Men någon visade mig på en helt annan bil (Mazda 323 från 99) att den fanns under handskfacket, där passagerarens knän är, ungefär. Lätt att ta loss själv.
Kanske är det så på de flesta bilar.
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Södertälje
Detta gäller alla AC mer eller mindre - förutom att kolla ovan nämda kupé/pollenfilter och kolla att dräneringen från evaporatorn inte är igensatt (droppar det vatten under bilen sommartid och med AC:n igång så är det inte igensatt, och tittar man efter var pölen bildas så kan man senare i GDS-hall med bilen upplyft förmodligen ganska snabbt identifiera slangändan där det droppar vatten ur.
Till detta så är det vissa bakterier som trivs i miljön som evaporatorn skapar - dvs ganska kallt och fuktigt med tunn flytande hinna av vatten på kylflänsarna och av smutpartiklarna som smiter förbi pollenfilter och fastnar i vattenfilmen hittar näring nog för att växa till sig som en film på evaporatorns kylflänsar och det luktar unket när man slår på AC eller slår av AC när är evaporatorn blir varm och torkar upp.
det finns specielle sprejer som desinficera detta (tom på biltema), men jobbet är att få dit vätskan, skummet eller vad det nu är där evaporatorn sitter och att medlet blöter ned alla flänsarna, och detta håller bara ett tag eftersom kondensen hela tiden sköljer bort medlet från evaporaton med tiden. en DIY-variant är att köra med vircon (köps på lantmännen, använd helst inte klorin och liknande då dessa är starkt basiskt och kan käka på aluminiumet i evaporatorn - vircon är fortfarande basiskt men mycket, mycket svagare) laddad i blomspruta i luckan där man tagit bort pollenfiltret (skall ändå bytas) och fläkten på låg fart spruta in en dimma av vätskan som sugs in så att man tror att chansen är stor att kylflänsarna blir tillräckligt uppblötta av medlet, men inte så mycket att det börja droppa/rinna i ventilationsgångarna mm. - men även här är det en temporär grej som kanske gör att det är luktfritt ett halvår eller så.
luktproblemen brukar vara värst vår och höst då luften är så sval och torr att evaporatorn blir bara fuktig men inte rinnande våt - då tvättas inte dammet och tillhörande bakterier av och det stinker, medans mitt på sommaren med hög fuktighet så rinner det så mycket kondens att dammet som fastnar och bakteriefilmen till stor del spolas bort och får inte vara ifred.
Till detta så är det vissa bakterier som trivs i miljön som evaporatorn skapar - dvs ganska kallt och fuktigt med tunn flytande hinna av vatten på kylflänsarna och av smutpartiklarna som smiter förbi pollenfilter och fastnar i vattenfilmen hittar näring nog för att växa till sig som en film på evaporatorns kylflänsar och det luktar unket när man slår på AC eller slår av AC när är evaporatorn blir varm och torkar upp.
det finns specielle sprejer som desinficera detta (tom på biltema), men jobbet är att få dit vätskan, skummet eller vad det nu är där evaporatorn sitter och att medlet blöter ned alla flänsarna, och detta håller bara ett tag eftersom kondensen hela tiden sköljer bort medlet från evaporaton med tiden. en DIY-variant är att köra med vircon (köps på lantmännen, använd helst inte klorin och liknande då dessa är starkt basiskt och kan käka på aluminiumet i evaporatorn - vircon är fortfarande basiskt men mycket, mycket svagare) laddad i blomspruta i luckan där man tagit bort pollenfiltret (skall ändå bytas) och fläkten på låg fart spruta in en dimma av vätskan som sugs in så att man tror att chansen är stor att kylflänsarna blir tillräckligt uppblötta av medlet, men inte så mycket att det börja droppa/rinna i ventilationsgångarna mm. - men även här är det en temporär grej som kanske gör att det är luktfritt ett halvår eller så.
luktproblemen brukar vara värst vår och höst då luften är så sval och torr att evaporatorn blir bara fuktig men inte rinnande våt - då tvättas inte dammet och tillhörande bakterier av och det stinker, medans mitt på sommaren med hög fuktighet så rinner det så mycket kondens att dammet som fastnar och bakteriefilmen till stor del spolas bort och får inte vara ifred.
-
- Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Ankarsrum
Ja kupe´filtret sitter bakom handskfacket på Avensisen..
Du får ta bort luckan och sen är filtret därinnanför, som i en kasett...
Du får ta bort luckan och sen är filtret därinnanför, som i en kasett...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
-
Bockar och tackar för allt tips och råd! Har varit "lycklig" bilägare utan AC fram tills denna bilen. Får rota i detta om nu inte verksatde tänker göra något åt det, har påpekat problemet och bilen skall omfattas av en månads garanti.
Någon som vet några begränsningar i Toyotas "beg. bil över 8000mil" garanti på en månad?
Någon som vet några begränsningar i Toyotas "beg. bil över 8000mil" garanti på en månad?
Min Toyota handlare gav mig en vanlig 1 månads trafiksäkerhetsgaranti för Corollan 98 i som de själva sade, i fint skick.
Har du fått löfte om något slags Toyota garanti är det utmärkt, annars menade de nog minstingen 1 månads trafiksäkerhet.
Och då lär inte Air-condition ingå. Det är inte nödvändigt för trafiksäkerheten eller körbarheten som sådan.
Har du fått löfte om något slags Toyota garanti är det utmärkt, annars menade de nog minstingen 1 månads trafiksäkerhet.
Och då lär inte Air-condition ingå. Det är inte nödvändigt för trafiksäkerheten eller körbarheten som sådan.