kam och vevaxel markering Carina II 2,0

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
outback
Årsmodell: 0

kam och vevaxel markering Carina II 2,0

Inlägg av outback »

Tänkte höra här om nån vet om jag hittat rätt markeringar på kam och vevaxeln för rembyte på en Carina II 2,0?
Bild
Liten pigg på motorn och litet jack på skivan bakom drevet (markerat med rött) Är detta korrekt?

Bild
Bild på vevaxel drev

Bild
Hål på kamaxel drevet, som jag förstått ska detta vara över markeringen på toppen.

Bild
Markering bakom kamdrev, liknar ett streck... tror detta är RÄTT markering. (fotat genom spegel)

Bild
En annan markering bakom kamaxel drevet, mera till vänster om den första. Tror detta är FEL markering.

Bild
Hålet i kamdrevet och markeringen (streck) bakom.

När strecket är i hålet på kamdrevet så passar det med jacket och markeringen vid vevaxeln. Så jag tror jag hittat rätt, men tänkte höra här om nån vet helt säkert?
Tack så länge.
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: kam och vevaxel markering Carina II 2,0

Inlägg av Pugho »

Om du sätter tillbaka den nya remmen så att dreven står på det viset så blir det nog bra.. Jag menar.. Det borde väl vara rätt inställt nu innan du river loss remmen, så se till att det ser likadant ut sen bara.
Årsmodell: 0

Re: kam och vevaxel markering Carina II 2,0

Inlägg av outback »

Joo, den står orörd nu så det ska funka. Kunde dessvärre inte sätta ihop allt idag då det var lagret i vattenpumpen som hade mer eller mindre skurit.
(min farbrors bil) och han hade bara köpt kamremsats.
Skriv svar