Undrar bara vilka verktyg som kan tänkas behövas för ett kopplingsbyte. Den börjar slira rätt duktigt på 3:an och uppåt 1:an och 2:an funkar bra...
Behövs det specialverktyg? Jag hoppas det är som på andra bakhjulsdrivna bilar att lådan sitter efter motorn, då bör det väl "bara" vara och dela låda och motor, om ni förstår vad jag menar.
Eller kan det vara nåt annat? Någon sa att det kan hjälpa att lufta kopplingen, men jag tvivlar på det...
Mvh Micke
kopplingsbyte previa 1990
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 125
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
- Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
- Årsmodell: 99
- PostOrt: Floda
- Land (Country): Sverige
Re: kopplingsbyte previa 1990
du behöver inget speciellt förutom en hylsnyckelsats lite fasta nycklar och pallbockar domkraft sedan när allt är nere så kan centrerar du kopplingen med en skruvmejselBlitzer71 skrev:Undrar bara vilka verktyg som kan tänkas behövas för ett kopplingsbyte. Den börjar slira rätt duktigt på 3:an och uppåt 1:an och 2:an funkar bra...
Behövs det specialverktyg? Jag hoppas det är som på andra bakhjulsdrivna bilar att lådan sitter efter motorn, då bör det väl "bara" vara och dela låda och motor, om ni förstår vad jag menar.
Eller kan det vara nåt annat? Någon sa att det kan hjälpa att lufta kopplingen, men jag tvivlar på det...
Mvh Micke
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör 05 dec 2009, 03:04:33
- Bilmodell: Previa
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Falun
- Land (Country): Sverige
- Ort: Falun
Re: kopplingsbyte previa 1990
Låter ju perfekt, då kanske man kan fixa det själv och spara in en massa sköna slantar.Vossen skrev:du behöver inget speciellt förutom en hylsnyckelsats lite fasta nycklar och pallbockar domkraft sedan när allt är nere så kan centrerar du kopplingen med en skruvmejselBlitzer71 skrev:Undrar bara vilka verktyg som kan tänkas behövas för ett kopplingsbyte. Den börjar slira rätt duktigt på 3:an och uppåt 1:an och 2:an funkar bra...
Behövs det specialverktyg? Jag hoppas det är som på andra bakhjulsdrivna bilar att lådan sitter efter motorn, då bör det väl "bara" vara och dela låda och motor, om ni förstår vad jag menar.
Eller kan det vara nåt annat? Någon sa att det kan hjälpa att lufta kopplingen, men jag tvivlar på det...
Mvh Micke
Tack och lov för detta forum
