Sida 1 av 2

4wd, vilket system ?

Postat: mån 28 dec 2009, 19:44:26
av Milkshaken
Som överskriften lyder, jag har en RAV4. -08 Jag har fått klart för mig att bilen är framhjulsdriven under vanlig färd, och att bakhjulen går in vid behov och att det portioneras ut rätt drivstyrka till hjulen vid behov.

Men vad är det för system som Toyota använder? Visko?, Haldex? Elektrodiff ? eller vad är det och hur fungerar det?
Hur blir det om tex ena sidans hjul har en isgata, och den andra sidans hjul har asfalt i en uppförsbacke... Hur fungerar systemet då? Portioneras kraften över till den sidan med fäste eller?
Jag är intresserad av tekniken liksom...

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: tis 29 dec 2009, 09:44:09
av Dale
Integrated Active Drive System – teknik som revolutionerar körglädjen
RAV4:s Integrated Active Drive är utvecklat med hjälp av den allra senaste tekniken. Systemet bygger på datorstyrd samverkan mellan den elektroniska 4-hjulsdriften, den elektriska servostyrningen samt antisladdsystemet. Detta integrerade system ökar din kontroll över körningen avsevärt – och därmed även körglädjen.
Active Torque Control 4WD system (4-hjulsdriftens drivkraftsfördelning) har en elektromagnetiskt styrd koppling för att optimera fördelningen av drivkraft mellan fram- och bakhjulen och som ständigt växlar mellan framhjulsdrift och 4-hjulsdrift. En mängd sofistikerade sensorer övervakar allt som händer med bilen och reagerar blixtsnabbt genom att se till att drivkraft tillförs i rätt proportioner. Detta ger snabbare acceleration, ökad stabilitet och förbättrad bränsleekonomi.
Du kan dessutom välja mellan två inställningar. I läget AUTO fördelas drivkraften individuellt mellan fram- och bakhjulen beroende på körförhållandena, medan den i läget LOCK är bestämd till proportionen 55 procent bak och 45 procent fram.
Antisladdsystemet, VSC, samverkar med den elektriska servostyrningen. Systemet registrerar under- och överstyrning och hjälper dig genom att underlätta korrekta rattrörelser och försvåra de mindre lämpliga. VSC kompletterar andra säkerhetssystem som de låsningsfria bromsarna, den elektroniska bromskraftsfördelningen, bromsassistanssystemet och antispinnsystemet.
Med RAV4:s Integrated Active Drive System samverkar alla dessa system. Resultatet är att du i varje ögonblick har maximal kontroll över bilens uppförande på vägen.

Ståre i broschyren

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: tis 29 dec 2009, 10:57:31
av Milkshaken
Oj. tack för infon...
Jag kollade på toyota.se men såg det inte....
Tack som sagt.

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: tis 29 dec 2009, 16:54:24
av cheetah1
Nu får ni ursäkta att jag kapar tråden lite, men kan nån förklara (har sett detta flera gånger) hur man kan ha ett system som ger olika mycket kraft på fram och bakhjulen?

Det man vinner i kraft förlorar man i väg brukar man säga, och eftersom det är mekaniskt ihopkopplat till en och samma kraftkälla borde det i mitt sinne innebära att man måste snurra de hjulen man vill ge mer kraft långsammare än de man vill ge mindre? Eller är det nåt jag missar?

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: tis 29 dec 2009, 18:57:35
av Dale
cheetah1 skrev:Eller är det nåt jag missar?
Ja ;-)

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: tis 29 dec 2009, 19:24:47
av cheetah1
Dale skrev:
cheetah1 skrev:Eller är det nåt jag missar?
Ja ;-)
>_<

Utveckla?

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: tis 29 dec 2009, 22:27:25
av PierreW
cheetah1 skrev:
Dale skrev:
cheetah1 skrev:Eller är det nåt jag missar?
Ja ;-)
>_<

Utveckla?

Jämför det med en differential i en bakaxel. Du kan ha olika "hårdhet" på diffbromsen där med. 30% 60% 100% ja va du vill egentligen. En mellandiff funkar på samma sätt bara att den fördelar kraften mellan fram och bakaxel istället för mellan 2 hjul.

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: ons 30 dec 2009, 16:29:57
av Milkshaken
kul med lite dialog om ämnet....
Jag funderar på att (Som mångårig prenumerant) skriva till Teknikens värld om detta... Få en jämförelse mellan olika system, jag menar, 4wd systemen har ju utvecklats en hel del dom senaste åren, och jag skulle då vilja ha en test med vad som är bäst, och hur det funkar i praktiken.... Tekn, V får man iofs ta med en nypa salt då dom högfavoriserar europeiska bilar.... men kanske kan få en lite mera inblick i hur det funkar....

Måste säga att Rav,en jag har har fungerat otroligt bra i vinter, har kört på många dåliga vägar med den, ett tillfälle t.o.m där det var ca 40 cm snöbelagd oplogad väg. och den gick som tåget utan knorr och utan att jazza.... Visst den tog ca 0.9 i soppa den tiden, men tycker det är värt det...

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: ons 30 dec 2009, 16:38:03
av Dale
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... ulsdriften
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... hjulsdrift

Celican är himla skoj på vintern med 50/50 + torsendiff bak. Avensisen med endast fwd fungerar förvånansvärt bra med tack vare en massa finesser. Har även testat en del andra bilar med 4wd men en del e ju bara 1 hjulsdrivna oavsett hur mycke 4wd å 4x4 märken dom har. ;-)

Re: 4wd, vilket system ?

Postat: fre 01 jan 2010, 10:51:55
av nikwal
En mängd sofistikerade sensorer övervakar allt som händer med bilen och reagerar blixtsnabbt genom att se till att drivkraft tillförs i rätt proportioner. Detta ger snabbare acceleration, ökad stabilitet och förbättrad bränsleekonomi.
Trodde nästan ett tag det var JAS'en som menades..