Slirande spännhjul?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Slirande spännhjul?

Inlägg av Tim »

Har ett irriterande ljud från motorn som jag misstänker är något löphjul eller liknande.
Ljudet kan komma och gå lite ojämnt men hörs oftast när man kör sakta på 1:an och accelererar.
Kan även "gnissla" lite när motorn står på tomgången. Låter från höger sida motorn innifrån bilen sett.

Någon som har en gissning?
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Fnys »

Skriv gärna vad du har för bilmodell och övrig info som är bra att veta (även i din profil).
kollade dina andra poster och antar att du menar din nyinköpta Toyota RAV4 d4d -03 (13000 mil)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Pugho »

Torr generatorrem låter det som..
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Dale »

Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Tim »

hade tänkt vänta tills ljudet är konstant... då det är lite lättare att lokalisera problemet.
Men ska testa med lite stearin går det bra med julröda ljus ;)
Toyota Rav4 D4D -03
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Vossen »

Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Tim »

Vossen skrev:
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
tror kamremmen byttes vid 10 000mil? borde den inte hålla mer än 3000mil? eller är det separat fläktrem på den som en hederlig volvo?
brukar vara multiremmar på moderna bilar har jag för mig?
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Dale »

Vossen skrev:
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
Kör du 5-56 på remmen kan den behövas bytas ut iaf. 5-56 lr liknande är för metaller och inte remmar. Isf finns de speciella remsprayer. Själv tycker jag stearinljus funkar fint för de har man hemma vilket man inte brukar ha med remspräjer.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:
Vossen skrev:
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
Kör du 5-56 på remmen kan den behövas bytas ut iaf. 5-56 lr liknande är för metaller och inte remmar. Isf finns de speciella remsprayer. Själv tycker jag stearinljus funkar fint för de har man hemma vilket man inte brukar ha med remspräjer.
Hellre att ja offrar remmen med spray än fingrarna med ett stearinljus. ;)

Ta tantens vattendush flaska eller vad som helt annat som är blött o inte petrolium baserat o spraya på remmen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av fredrik mkIII »

OM det bytades aggregatrem/fläktrem/serpentinrem/viftereim eller vad man nu vill kalla det vid 10 000 så kanske den blev dåligt uppspännd. (ej automatspännare på servo och ac)

de brukar töja ut sig och efter några mil kan det faktiskt vara dax för uppstramning.

om det inte görs i tid så kan remmen slira några varv för mycket och pga av det åldras i förtid. detta märks på dessa genom att svänga stillastående när bilen startas kall. det brukar föra ganska mycket oljud om servon då. i värsta fall kan ratten kännas ryckig också.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar