Sida 1 av 2

Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 20:38:30
av Tim
Har ett irriterande ljud från motorn som jag misstänker är något löphjul eller liknande.
Ljudet kan komma och gå lite ojämnt men hörs oftast när man kör sakta på 1:an och accelererar.
Kan även "gnissla" lite när motorn står på tomgången. Låter från höger sida motorn innifrån bilen sett.

Någon som har en gissning?

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 21:04:19
av Fnys
Skriv gärna vad du har för bilmodell och övrig info som är bra att veta (även i din profil).
kollade dina andra poster och antar att du menar din nyinköpta Toyota RAV4 d4d -03 (13000 mil)

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 21:34:12
av Pugho
Torr generatorrem låter det som..

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 21:42:49
av Dale
Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 21:59:15
av Tim
hade tänkt vänta tills ljudet är konstant... då det är lite lättare att lokalisera problemet.
Men ska testa med lite stearin går det bra med julröda ljus ;)

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 22:03:15
av Vossen
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 22:36:01
av Tim
Vossen skrev:
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
tror kamremmen byttes vid 10 000mil? borde den inte hålla mer än 3000mil? eller är det separat fläktrem på den som en hederlig volvo?
brukar vara multiremmar på moderna bilar har jag för mig?

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 22:44:31
av Dale
Vossen skrev:
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
Kör du 5-56 på remmen kan den behövas bytas ut iaf. 5-56 lr liknande är för metaller och inte remmar. Isf finns de speciella remsprayer. Själv tycker jag stearinljus funkar fint för de har man hemma vilket man inte brukar ha med remspräjer.

Re: Slirande spännhjul?

Postat: mån 04 jan 2010, 23:56:23
av PierreW
Dale skrev:
Vossen skrev:
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
Kör du 5-56 på remmen kan den behövas bytas ut iaf. 5-56 lr liknande är för metaller och inte remmar. Isf finns de speciella remsprayer. Själv tycker jag stearinljus funkar fint för de har man hemma vilket man inte brukar ha med remspräjer.
Hellre att ja offrar remmen med spray än fingrarna med ett stearinljus. ;)

Ta tantens vattendush flaska eller vad som helt annat som är blött o inte petrolium baserat o spraya på remmen.

Re: Slirande spännhjul?

Postat: tis 05 jan 2010, 01:35:48
av fredrik mkIII
OM det bytades aggregatrem/fläktrem/serpentinrem/viftereim eller vad man nu vill kalla det vid 10 000 så kanske den blev dåligt uppspännd. (ej automatspännare på servo och ac)

de brukar töja ut sig och efter några mil kan det faktiskt vara dax för uppstramning.

om det inte görs i tid så kan remmen slira några varv för mycket och pga av det åldras i förtid. detta märks på dessa genom att svänga stillastående när bilen startas kall. det brukar föra ganska mycket oljud om servon då. i värsta fall kan ratten kännas ryckig också.

mvh fredrick