Nytt klonkljud...
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 0
- PostOrt: 41658
- Land (Country): Sverige
Nytt klonkljud...
Sagan fortsätter:
Då fick man en ny styrväxel, ett rätt...
Men ta mig tusan... nu klonkar det varje gång man växlar, startar/förändrar "trycket" som att koppla, samt att backa.
Någon som känner igen det?
Så ett fel...och så bjöd de på att rycka av slangen till spolningen på framrutan... minus 1. Och när flickvännen ber om hjälp med detta problem i slask-yrväder... så säger den *?/%!## ägaren till firman, att hon har hällt på i fel behållare och att han minnsan kört HELA vägen från Köpenhamn utan spolning på framrutan.
Minus två
Det är ju märkligt att när man lämnar in bilen på Toyota verkstad så får man fler fel med sig där ifrån än när man lämnar in bilen!?!?
Då fick man en ny styrväxel, ett rätt...
Men ta mig tusan... nu klonkar det varje gång man växlar, startar/förändrar "trycket" som att koppla, samt att backa.
Så ett fel...och så bjöd de på att rycka av slangen till spolningen på framrutan... minus 1. Och när flickvännen ber om hjälp med detta problem i slask-yrväder... så säger den *?/%!## ägaren till firman, att hon har hällt på i fel behållare och att han minnsan kört HELA vägen från Köpenhamn utan spolning på framrutan.
Minus två
Det är ju märkligt att när man lämnar in bilen på Toyota verkstad så får man fler fel med sig där ifrån än när man lämnar in bilen!?!?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Nytt klonkljud...
Varför gnäller du här, de är ju varken vårat fel eller vi som ska fixa de. 
Åk till en annan verkstad då eller byt märke om du nu är så missnöjd.

Åk till en annan verkstad då eller byt märke om du nu är så missnöjd.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Detta forumet, trodde jag var för att hjälpa de som har problem med sina bilar...
Och sprida information till andra så att de inte hamnar i samma problematik.
Men jag kanske har fel?
Och sprida information till andra så att de inte hamnar i samma problematik.
Men jag kanske har fel?
-
- Pay User
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
Klart forumet är till för att hjälpa varandra o sprida information.
Så vad vill du ha hjälp med?
Alltid bra att sprida information om verkstäder o dylikt. Men ska vi då anta att alla toyota verkstäder är dåliga?
Så vad vill du ha hjälp med?
Alltid bra att sprida information om verkstäder o dylikt. Men ska vi då anta att alla toyota verkstäder är dåliga?
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
-
Förts hade jag problem med ett klonk-ljud i ratten, det visade sig vara en utsliten styrväxel samt en missad service bulletin där de skulle fylla styr leden med fett.
Nu när jag fick tillbaka bilen har ett nytt, allvarligare klonk-ljud infunnit sig, denna gången klonkar det varje gång man växlar, startar/förändrar "trycket" som att koppla, samt att backa.
Hjälpen jag fått här i från har varit mycket informativ tidigare och jag har kunnat ställa vettig frågor till verkstaden.
Sedan att de på Toyota i Varberg samt Mölndal verkar vara haffsiga, kanske fler borde känna till. Så de inte råkar lika illa ut.
Nu när jag fick tillbaka bilen har ett nytt, allvarligare klonk-ljud infunnit sig, denna gången klonkar det varje gång man växlar, startar/förändrar "trycket" som att koppla, samt att backa.
Hjälpen jag fått här i från har varit mycket informativ tidigare och jag har kunnat ställa vettig frågor till verkstaden.
Sedan att de på Toyota i Varberg samt Mölndal verkar vara haffsiga, kanske fler borde känna till. Så de inte råkar lika illa ut.
-
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
Vad var det för bil?
En gång när jag hade en bil inlämnad på verkstad för att byta spindelleder och en styrled (märkesoberoende verkstad med "grönt ljus") så hade de för det första inte över huvud taget dragit bultarna till spindellederna mer än med handkraft, och för det andra lossat det bakre motorfästet för att komma åt att lossa styrväxeln.
Det första felet fick jag tjata för att de motvilligt skulle åtgärda.
(bilen var knappt körbar)
När de så hade fixat det så uppdagades det andra problemet. Motorfästet var löst så motorn gick att rucka flera cm fram och tillbaka genom att dra i luftrenaren med handkraft.. Ännu mer motvilligt fixades även detta (trodde jag).
Tyckte länge att det klonkade på samma sätt som du beskriver, men orkade inte tjafsa.. Efter nåt år så slet jag isär grejorna själv och såg att bultarna som fäster motorfästet i balken fortfarande stack ut nån cm.
Eftersom de har varit och rotat vid styrväxeln så kan det alltså vara så att de har lossat motorfästet och sen inte skruvat dit det ordentligt.
En gång när jag hade en bil inlämnad på verkstad för att byta spindelleder och en styrled (märkesoberoende verkstad med "grönt ljus") så hade de för det första inte över huvud taget dragit bultarna till spindellederna mer än med handkraft, och för det andra lossat det bakre motorfästet för att komma åt att lossa styrväxeln.
Det första felet fick jag tjata för att de motvilligt skulle åtgärda.

När de så hade fixat det så uppdagades det andra problemet. Motorfästet var löst så motorn gick att rucka flera cm fram och tillbaka genom att dra i luftrenaren med handkraft.. Ännu mer motvilligt fixades även detta (trodde jag).
Tyckte länge att det klonkade på samma sätt som du beskriver, men orkade inte tjafsa.. Efter nåt år så slet jag isär grejorna själv och såg att bultarna som fäster motorfästet i balken fortfarande stack ut nån cm.
Eftersom de har varit och rotat vid styrväxeln så kan det alltså vara så att de har lossat motorfästet och sen inte skruvat dit det ordentligt.
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Vad jag mena med första inlägget vara att du fråga varken om hjälp eller ville ha tips om nått, bara gick stenhårt fram med att "Toyota är skit köp inte de osv"rylle skrev:Förts hade jag problem med ett klonk-ljud i ratten, det visade sig vara en utsliten styrväxel samt en missad service bulletin där de skulle fylla styr leden med fett.
Varför ska vi sitta här o gissa när du enklast ringer eller besöker verkstan som gjorde jobbet, säger precis som det är och ber dom att göra om och göra rätt.
För övrigt så ligger "klagomuren" i Jerusalem, dit kan man vända sig med rena klagomål

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Precis... tänkte också direkt jag läste om felet att det hördes som motorfästet. Och det borde ju inte pajat hux flux, så förmodligen är det inte ordentligt åtdraget då.
-
Jag råkade nog kamouflera "felet" i den texten i första inlägget, lite olyckligt.
Att åka tillbaka till en verkstad som inte kan göra rätt från början...
Men verkstaden är givetvis kontaktad och de blånekar så klart!!
Den inputen jag fått här ifrån har ställt klabbmeck-chefen mot väggen och det har krupit fram sanningar tillslut, som bekräftat de tips jag fått här.
Skall gå ut och känna på motorn i morgon... skulle inte förvåna mig om de "glömt" något, denna gången också...
Att åka tillbaka till en verkstad som inte kan göra rätt från början...
Men verkstaden är givetvis kontaktad och de blånekar så klart!!
Den inputen jag fått här ifrån har ställt klabbmeck-chefen mot väggen och det har krupit fram sanningar tillslut, som bekräftat de tips jag fått här.
Skall gå ut och känna på motorn i morgon... skulle inte förvåna mig om de "glömt" något, denna gången också...
-
"Problemet löst"
Toyota verkstaden i Varberg hade antagligen glömt att dra bulten i undre motorfästet så den hade gått av och motorn slog mot den tvärgående balken.
Och givetvis ingen ursäkt eller förklaring till varför detta uppkom efter service hos dem... Att Toyota är sveriges bästa märkesverkstad 2007 tror jag säkert, för 2009 är man det inte och 2010 börjar ju inte bra.
http://www.gp.se/konsument/konsumentrat ... inget-fel-
Toyota Center har jag också haft bilen hos...
Toyota verkstaden i Varberg hade antagligen glömt att dra bulten i undre motorfästet så den hade gått av och motorn slog mot den tvärgående balken.
Och givetvis ingen ursäkt eller förklaring till varför detta uppkom efter service hos dem... Att Toyota är sveriges bästa märkesverkstad 2007 tror jag säkert, för 2009 är man det inte och 2010 börjar ju inte bra.
http://www.gp.se/konsument/konsumentrat ... inget-fel-
Toyota Center har jag också haft bilen hos...