Problem i kylan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
anders1
Bilmodell: Avensis 2.0 D4D
Årsmodell: 2007
Land (Country): Sverige

Problem i kylan

Inlägg av anders1 »

Har någon upplevt samma som jag? Jag har en Avensis 2.0 D4D från 2007 som gått perfekt på alla sätt och vis förutom ett problem som uppstått två vintrar i rad, vid samma temeperatur och på exakt samma körsträcka.
När jag körde i stark kyla (kring -20) så tändes plötsligt motorlampan (samt som en följd även VSC och någon till) och motorn tappade effekt. Jag fick köra hem (ca 4 mil) genom att ha full gas på 3:an eller 4:an, annars orkade inte bilen. Detta hände kring nyår 2008 och det hände nu ett år senare också, vid båda tillfällena stark kyla, vid båda tillfällena uppträdde det exakt när jag kopplade ur för att växla ner när jag skulle åka på en snäv motorvägsavfart, på exakt samma plats!
På toyotaverkstaden säger de att det med tiden bildas kondens i ett luftrör till intercoolern, och att detta sedan vid specifika omständigheter (stark kyla) fryser till is på en givare till motorn, därav att lampan tänds och motorn ej fungerar som den ska. Om jag förstått förklaringen rätt. Tydligen har detta inte hänt alla med min bilmodell, men vissa.
Nu kanske det går att bygga om konstruktionen lite grand för att försöka förhindra att samma sak händer nästa vinter, säger de på verkstaden.

Någon som känner till detta fel? Erfarenheter av hur man löser det?
Mvh Anders
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Problem i kylan

Inlägg av PierreW »

anders1 skrev:Har någon upplevt samma som jag? Jag har en Avensis 2.0 D4D från 2007 som gått perfekt på alla sätt och vis förutom ett problem som uppstått två vintrar i rad, vid samma temeperatur och på exakt samma körsträcka.
När jag körde i stark kyla (kring -20) så tändes plötsligt motorlampan (samt som en följd även VSC och någon till) och motorn tappade effekt. Jag fick köra hem (ca 4 mil) genom att ha full gas på 3:an eller 4:an, annars orkade inte bilen. Detta hände kring nyår 2008 och det hände nu ett år senare också, vid båda tillfällena stark kyla, vid båda tillfällena uppträdde det exakt när jag kopplade ur för att växla ner när jag skulle åka på en snäv motorvägsavfart, på exakt samma plats!
På toyotaverkstaden säger de att det med tiden bildas kondens i ett luftrör till intercoolern, och att detta sedan vid specifika omständigheter (stark kyla) fryser till is på en givare till motorn, därav att lampan tänds och motorn ej fungerar som den ska. Om jag förstått förklaringen rätt. Tydligen har detta inte hänt alla med min bilmodell, men vissa.
Nu kanske det går att bygga om konstruktionen lite grand för att försöka förhindra att samma sak händer nästa vinter, säger de på verkstaden.

Någon som känner till detta fel? Erfarenheter av hur man löser det?
Mvh Anders
Finns en ombygnads-sats för just detta problem. Din verkstad ska veta exakt vad som gäller då du inte är den första med problemet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Verso
Bilmodell: Toyota Corolla Verso
PostOrt: Skoghall

Inlägg av Verso »

Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
anders1
Bilmodell: Avensis 2.0 D4D

Inlägg av anders1 »

Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.

Någon som vet om ombyggnationen gett önskad effekt? Eller har problemet återkommit ändå?
Användarens profilbild
Freddan
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Inlägg av Freddan »

Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?

Mvh Freddan
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
Inte för att vara sån, men nu måste jag dryga lite: spjällhus på en diesel alltså? :D
Prankster
Pay User
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga

Inlägg av Prankster »

cheetah1 skrev:
Inte för att vara sån, men nu måste jag dryga lite: spjällhus på en diesel alltså? :D
Inte för att vara sån, men japp, spjällhus på en diesel ;)

En modern diesel börjar ju mer o mer likna en bensin motor, så nu förtiden sitter det spjällhus på motorerna.

Problemet Toyota har nu är att det som sagt bildas kondens i intercoolerröret som sitter från ic'n till spjällhuset, vilket efter ett tag blir rätt mycket och tillslut fryser igen längst ner i röret, där dom har monterat ett par slangar till bl.a. egr har jag för mig.

Med ombyggnadssatsen så byter man spjällhuset till ett som är vattenvärmt, vilket ska förhindra kondensbildning. Sitter monterat från fabrik på nyare dieselar och på dom samt dom vi byggt om har det inte varit något strul alls =)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Pipedreams
Sponsor
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan

Inlägg av Pipedreams »

Freddan skrev:Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.

Mvh Freddan
Har du läst av felkoden?
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
GT4-R
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Inlägg av GT4-R »

Freddan skrev:Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.

Mvh Freddan

Till 99% så lär de väl vara den senson som mäter vätske nivån i intercolern. fyll på max när den är kall. gärna i nedförs lut eller om de var uppför:)
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0

Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Freddan
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Inlägg av Freddan »

GT4-R skrev: Till 99% så lär de väl vara den senson som mäter vätske nivån i intercolern. fyll på max när den är kall. gärna i nedförs lut eller om de var uppför:)
Okaj! Tack för tipset :)
Skriv svar