Problem i kylan
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 12:42:48
- Bilmodell: Avensis 2.0 D4D
- Årsmodell: 2007
- Land (Country): Sverige
Problem i kylan
Har någon upplevt samma som jag? Jag har en Avensis 2.0 D4D från 2007 som gått perfekt på alla sätt och vis förutom ett problem som uppstått två vintrar i rad, vid samma temeperatur och på exakt samma körsträcka.
När jag körde i stark kyla (kring -20) så tändes plötsligt motorlampan (samt som en följd även VSC och någon till) och motorn tappade effekt. Jag fick köra hem (ca 4 mil) genom att ha full gas på 3:an eller 4:an, annars orkade inte bilen. Detta hände kring nyår 2008 och det hände nu ett år senare också, vid båda tillfällena stark kyla, vid båda tillfällena uppträdde det exakt när jag kopplade ur för att växla ner när jag skulle åka på en snäv motorvägsavfart, på exakt samma plats!
På toyotaverkstaden säger de att det med tiden bildas kondens i ett luftrör till intercoolern, och att detta sedan vid specifika omständigheter (stark kyla) fryser till is på en givare till motorn, därav att lampan tänds och motorn ej fungerar som den ska. Om jag förstått förklaringen rätt. Tydligen har detta inte hänt alla med min bilmodell, men vissa.
Nu kanske det går att bygga om konstruktionen lite grand för att försöka förhindra att samma sak händer nästa vinter, säger de på verkstaden.
Någon som känner till detta fel? Erfarenheter av hur man löser det?
Mvh Anders
När jag körde i stark kyla (kring -20) så tändes plötsligt motorlampan (samt som en följd även VSC och någon till) och motorn tappade effekt. Jag fick köra hem (ca 4 mil) genom att ha full gas på 3:an eller 4:an, annars orkade inte bilen. Detta hände kring nyår 2008 och det hände nu ett år senare också, vid båda tillfällena stark kyla, vid båda tillfällena uppträdde det exakt när jag kopplade ur för att växla ner när jag skulle åka på en snäv motorvägsavfart, på exakt samma plats!
På toyotaverkstaden säger de att det med tiden bildas kondens i ett luftrör till intercoolern, och att detta sedan vid specifika omständigheter (stark kyla) fryser till is på en givare till motorn, därav att lampan tänds och motorn ej fungerar som den ska. Om jag förstått förklaringen rätt. Tydligen har detta inte hänt alla med min bilmodell, men vissa.
Nu kanske det går att bygga om konstruktionen lite grand för att försöka förhindra att samma sak händer nästa vinter, säger de på verkstaden.
Någon som känner till detta fel? Erfarenheter av hur man löser det?
Mvh Anders
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Problem i kylan
Finns en ombygnads-sats för just detta problem. Din verkstad ska veta exakt vad som gäller då du inte är den första med problemet.anders1 skrev:Har någon upplevt samma som jag? Jag har en Avensis 2.0 D4D från 2007 som gått perfekt på alla sätt och vis förutom ett problem som uppstått två vintrar i rad, vid samma temeperatur och på exakt samma körsträcka.
När jag körde i stark kyla (kring -20) så tändes plötsligt motorlampan (samt som en följd även VSC och någon till) och motorn tappade effekt. Jag fick köra hem (ca 4 mil) genom att ha full gas på 3:an eller 4:an, annars orkade inte bilen. Detta hände kring nyår 2008 och det hände nu ett år senare också, vid båda tillfällena stark kyla, vid båda tillfällena uppträdde det exakt när jag kopplade ur för att växla ner när jag skulle åka på en snäv motorvägsavfart, på exakt samma plats!
På toyotaverkstaden säger de att det med tiden bildas kondens i ett luftrör till intercoolern, och att detta sedan vid specifika omständigheter (stark kyla) fryser till is på en givare till motorn, därav att lampan tänds och motorn ej fungerar som den ska. Om jag förstått förklaringen rätt. Tydligen har detta inte hänt alla med min bilmodell, men vissa.
Nu kanske det går att bygga om konstruktionen lite grand för att försöka förhindra att samma sak händer nästa vinter, säger de på verkstaden.
Någon som känner till detta fel? Erfarenheter av hur man löser det?
Mvh Anders
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 16:45:46
- Bilmodell: Toyota Corolla Verso
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Skoghall
- Land (Country): Sverige
Re: Problem i kylan
Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 12:42:48
- Bilmodell: Avensis 2.0 D4D
- Årsmodell: 2007
- Land (Country): Sverige
Re: Problem i kylan
Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
Någon som vet om ombyggnationen gett önskad effekt? Eller har problemet återkommit ändå?
- Freddan
- Inlägg: 183
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
- Bilmodell: Celica GT-4 ST205
- Årsmodell: 1995
Re: Problem i kylan
Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?
Mvh Freddan
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?
Mvh Freddan
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Problem i kylan
Inte för att vara sån, men nu måste jag dryga lite: spjällhus på en diesel alltså?Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.

-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Problem i kylan
Inte för att vara sån, men japp, spjällhus på en dieselcheetah1 skrev:Inte för att vara sån, men nu måste jag dryga lite: spjällhus på en diesel alltså?Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.

En modern diesel börjar ju mer o mer likna en bensin motor, så nu förtiden sitter det spjällhus på motorerna.
Problemet Toyota har nu är att det som sagt bildas kondens i intercoolerröret som sitter från ic'n till spjällhuset, vilket efter ett tag blir rätt mycket och tillslut fryser igen längst ner i röret, där dom har monterat ett par slangar till bl.a. egr har jag för mig.
Med ombyggnadssatsen så byter man spjällhuset till ett som är vattenvärmt, vilket ska förhindra kondensbildning. Sitter monterat från fabrik på nyare dieselar och på dom samt dom vi byggt om har det inte varit något strul alls =)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Problem i kylan
Har du läst av felkoden?Freddan skrev:Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?
Mvh Freddan
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 445
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: Problem i kylan
Freddan skrev:Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?
Mvh Freddan
Till 99% så lär de väl vara den senson som mäter vätske nivån i intercolern. fyll på max när den är kall. gärna i nedförs lut eller om de var uppför:)
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
- Freddan
- Inlägg: 183
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
- Bilmodell: Celica GT-4 ST205
- Årsmodell: 1995
Re: Problem i kylan
Okaj! Tack för tipsetGT4-R skrev: Till 99% så lär de väl vara den senson som mäter vätske nivån i intercolern. fyll på max när den är kall. gärna i nedförs lut eller om de var uppför:)
