Sida 1 av 2
Problem i kylan
Postat: fre 08 jan 2010, 12:53:27
av anders1
Har någon upplevt samma som jag? Jag har en Avensis 2.0 D4D från 2007 som gått perfekt på alla sätt och vis förutom ett problem som uppstått två vintrar i rad, vid samma temeperatur och på exakt samma körsträcka.
När jag körde i stark kyla (kring -20) så tändes plötsligt motorlampan (samt som en följd även VSC och någon till) och motorn tappade effekt. Jag fick köra hem (ca 4 mil) genom att ha full gas på 3:an eller 4:an, annars orkade inte bilen. Detta hände kring nyår 2008 och det hände nu ett år senare också, vid båda tillfällena stark kyla, vid båda tillfällena uppträdde det exakt när jag kopplade ur för att växla ner när jag skulle åka på en snäv motorvägsavfart, på exakt samma plats!
På toyotaverkstaden säger de att det med tiden bildas kondens i ett luftrör till intercoolern, och att detta sedan vid specifika omständigheter (stark kyla) fryser till is på en givare till motorn, därav att lampan tänds och motorn ej fungerar som den ska. Om jag förstått förklaringen rätt. Tydligen har detta inte hänt alla med min bilmodell, men vissa.
Nu kanske det går att bygga om konstruktionen lite grand för att försöka förhindra att samma sak händer nästa vinter, säger de på verkstaden.
Någon som känner till detta fel? Erfarenheter av hur man löser det?
Mvh Anders
Re: Problem i kylan
Postat: fre 08 jan 2010, 13:55:23
av PierreW
anders1 skrev:Har någon upplevt samma som jag? Jag har en Avensis 2.0 D4D från 2007 som gått perfekt på alla sätt och vis förutom ett problem som uppstått två vintrar i rad, vid samma temeperatur och på exakt samma körsträcka.
När jag körde i stark kyla (kring -20) så tändes plötsligt motorlampan (samt som en följd även VSC och någon till) och motorn tappade effekt. Jag fick köra hem (ca 4 mil) genom att ha full gas på 3:an eller 4:an, annars orkade inte bilen. Detta hände kring nyår 2008 och det hände nu ett år senare också, vid båda tillfällena stark kyla, vid båda tillfällena uppträdde det exakt när jag kopplade ur för att växla ner när jag skulle åka på en snäv motorvägsavfart, på exakt samma plats!
På toyotaverkstaden säger de att det med tiden bildas kondens i ett luftrör till intercoolern, och att detta sedan vid specifika omständigheter (stark kyla) fryser till is på en givare till motorn, därav att lampan tänds och motorn ej fungerar som den ska. Om jag förstått förklaringen rätt. Tydligen har detta inte hänt alla med min bilmodell, men vissa.
Nu kanske det går att bygga om konstruktionen lite grand för att försöka förhindra att samma sak händer nästa vinter, säger de på verkstaden.
Någon som känner till detta fel? Erfarenheter av hur man löser det?
Mvh Anders
Finns en ombygnads-sats för just detta problem. Din verkstad ska veta exakt vad som gäller då du inte är den första med problemet.
Re: Problem i kylan
Postat: fre 08 jan 2010, 16:48:31
av Verso
Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
Re: Problem i kylan
Postat: lör 09 jan 2010, 09:19:59
av anders1
Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
Någon som vet om ombyggnationen gett önskad effekt? Eller har problemet återkommit ändå?
Re: Problem i kylan
Postat: lör 09 jan 2010, 17:40:38
av Freddan
Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?
Mvh Freddan
Re: Problem i kylan
Postat: lör 09 jan 2010, 20:06:56
av cheetah1
Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
Inte för att vara sån, men nu måste jag dryga lite: spjällhus på en diesel alltså?

Re: Problem i kylan
Postat: lör 09 jan 2010, 20:40:06
av Prankster
cheetah1 skrev:Verso skrev:Har precis haft vår Corolla Verso 2,2 D-cat på verkstan pga samma problem. Dom byggde om spjällhuset.
Inte för att vara sån, men nu måste jag dryga lite: spjällhus på en diesel alltså?

Inte för att vara sån, men japp, spjällhus på en diesel
En modern diesel börjar ju mer o mer likna en bensin motor, så nu förtiden sitter det spjällhus på motorerna.
Problemet Toyota har nu är att det som sagt bildas kondens i intercoolerröret som sitter från ic'n till spjällhuset, vilket efter ett tag blir rätt mycket och tillslut fryser igen längst ner i röret, där dom har monterat ett par slangar till bl.a. egr har jag för mig.
Med ombyggnadssatsen så byter man spjällhuset till ett som är vattenvärmt, vilket ska förhindra kondensbildning. Sitter monterat från fabrik på nyare dieselar och på dom samt dom vi byggt om har det inte varit något strul alls =)
Re: Problem i kylan
Postat: lör 09 jan 2010, 22:34:13
av Pipedreams
Freddan skrev:Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?
Mvh Freddan
Har du läst av felkoden?
Re: Problem i kylan
Postat: lör 09 jan 2010, 23:00:45
av GT4-R
Freddan skrev:Jag har råkat ut för något liknanade, men på min Celica GT4 st205.
Det har hänt kanske två eller tre gånger under dessa dagar då det vart
som kyligast ute. Motorlampan tänder sig, men jag märker ingen skillnad eller
att bilen tappar effekt. Dom gångerna som det har hänt så har bilen stått
ute över natten på min arbetsplats. Men när jag vart hemma och bilen stått
i garaget så har inte lampan börjat lysa. Så det måste nästan bero på kylan?
Mvh Freddan
Till 99% så lär de väl vara den senson som mäter vätske nivån i intercolern. fyll på max när den är kall. gärna i nedförs lut eller om de var uppför:)
Re: Problem i kylan
Postat: lör 09 jan 2010, 23:25:30
av Freddan
GT4-R skrev:
Till 99% så lär de väl vara den senson som mäter vätske nivån i intercolern. fyll på max när den är kall. gärna i nedförs lut eller om de var uppför:)
Okaj! Tack för tipset
