Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jag blir lite fundersam när jag tror min syncrinar är lite halvkass, svårt att få växel och så...
Jag undrar då om det är super duper mega svårt att göra det själv eller vad kostar det att lämmna in????eller finns det någon i umeå trakten som vill hjälpa??
Erkan skrev:Jag blir lite fundersam när jag tror min syncrinar är lite halvkass, svårt att få växel och så...
Jag undrar då om det är super duper mega svårt att göra det själv eller vad kostar det att lämmna in????eller finns det någon i umeå trakten som vill hjälpa??
Tack på förhand alla toyota nördar
Byta syncringar är rätt komplicerat. Och dyrt om du lämnar bort den "as is".
Mesta jobbet består i att plocka ut lådan, det drar sig nog de flesta för.
Att sedan byta ringarna är (nog) inte så märkvärdigt, givetvis måste lådan rivas och axlarna ut och risken om man gör det på fel sätt är att man får en hög med odientifierbara mojänger i en hög på golvet som sedan ska tillbaka igen...
Gjorde detta på en VW Golf för 100 år sen - på köksbordet hemma utan specialverktyg. Och det gick bara fint.
Men det kan ju behövas specialverktyg och då blir det knepigare.
Men som sagt: om du kommer med en lös låda så finns det säkert rätt många - även här i Umeå - som kan hjälpa till.
Vore jag du så skulle jag börja med att byta olja i växellådan , gjorde det på min carina E -94 och den lådan kändes som ny igen. Och du, Castrol är det enda som gäller, men det vet du va ?
Eftersom Carina E och Celican är typ samma konstruktion så tror jag att du kan ta bort lådan utan att lyfta ur motorn, man lossar 3 av 4 motorfästen och plockar bort framvagnbalken.
På det viset kan du vinkla ned motorn och lådan, givetvis med extra stöd under motorn och en domkraft att ta ned växellådan på. Men att plocka isär lådan och byta synkringar skulle jag inte ge mig på.
Prova med ny olja först !
Jo jag har provat att byta olja, det vart verkligen bättre, men är inte super nöjd får väl fundera på att leva med det. jag är ju inte direkt "mekar mästarn" men jag får fundera:)
Tjena!
Nu är det, för mig, lite oklart vilken bil det gäller, men det verkar vara ett omfattande jobb att byta synkringar. Här är lite tips på Celicans växellåda i en tråd som jag hittade strax nedanför här i samma forumdel.
Okej tackar! men det jobbigaste känns få ut lådan, för att byta syncringarna kan jag nog få hjälp med.. är det ingen som har en detaljerard beskriving hur jag plockar ner den, bilen är en st202
Erkan skrev:Okej tackar! men det jobbigaste känns få ut lådan, för att byta syncringarna kan jag nog få hjälp med.. är det ingen som har en detaljerard beskriving hur jag plockar ner den, bilen är en st202
Tack för hjälpen
Har du någon kompis som bytt koppling på en framhjulsriven bil innan som kan hjälpa dig, så är det nog inga problem.
Är inget som är speciellt svårt egentligen, bara att lossa allt runt lådan och lyfta ner den, är gjort på ett par timmar om man gjort det någon gång innan.