Tändlås / Nyckel funkar inte på en Avensis 05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
uppij
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: 75427
Land (Country): Sweden

Tändlås / Nyckel funkar inte på en Avensis 05

Inlägg av uppij »

Någon kunnig eller med liknande problem?
Jag har problem med tändlåset på min Avensis 2.4 -05-. Nyckeln går inte att vrida om, det känns ungefär som när man sätter i fel nyckel i ett tändlås. Den går att "rucka" en mm eller så. Jag tror inte att det är något fel på transpondern (imobilizern) då lampan (lilla röda) nyckeln är i slutar blinka när jag sätter i nyckeln och börjar när jag tar ur den. Jag har testat alla knepen i instruktionsboken utan framgång. Jag fick runt nyckeln och igång bilen en gång men vet inte om jag gjorde något annorlunda. Ideér någon? Nytt tändlås låter som en kostsam historia...

Uppij
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Tändlås / Nyckel funkar inte på en Avensis 05

Inlägg av PierreW »

uppij skrev:Någon kunnig eller med liknande problem?
Jag har problem med tändlåset på min Avensis 2.4 -05-. Nyckeln går inte att vrida om, det känns ungefär som när man sätter i fel nyckel i ett tändlås. Den går att "rucka" en mm eller så. Jag tror inte att det är något fel på transpondern (imobilizern) då lampan (lilla röda) nyckeln är i slutar blinka när jag sätter i nyckeln och börjar när jag tar ur den. Jag har testat alla knepen i instruktionsboken utan framgång. Jag fick runt nyckeln och igång bilen en gång men vet inte om jag gjorde något annorlunda. Ideér någon? Nytt tändlås låter som en kostsam historia...

Uppij

Hej, jag kan anta med din felbeskrivning att du inte har endast bilnyckeln i knippan.

Låter ganska troligt att ditt T-lås är utslitet. Men kolla med en verksta, för är du ingen van meckare kanske du inte ska ge dig på o byta det själv.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
svea
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

Inlägg av svea »

Har du testat med andranyckeln?
Kan ju vara nyckeln och inte tändningslåset.
uppij
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: 75427
Land (Country): Sweden

Inlägg av uppij »

Problemet löst! :D
På något sätt hade jag fått in fukt i T-låset som sedan frusit. Dem är tydligen lite känsliga för detta. Toyota verkstaden tipsade mig om det och problemet åtgärdades med en tändare på under minuten:) Nytt T-lås och installation hade gått på 2500 :- så det hade ju inte varit hela världen, men ändå skönt att slippa.
Tack för tipsen iaf:)

//Uppij
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

uppij skrev:Problemet löst! :D
På något sätt hade jag fått in fukt i T-låset som sedan frusit. Dem är tydligen lite känsliga för detta. Toyota verkstaden tipsade mig om det och problemet åtgärdades med en tändare på under minuten:) Nytt T-lås och installation hade gått på 2500 :- så det hade ju inte varit hela världen, men ändå skönt att slippa.
Tack för tipsen iaf:)

//Uppij

Bra :D Smörja lite granna nu då slipper du problemet igen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar