Vesa skrev:Vad skulle en körlektion kosta för bilproducenten ? Nä inte många rubler, eftersom jag har varit bilförsäljare/levererare har man alltid suttit med när bilen byter ägaare och informerat m.m.. Tar typ 5-10min. och då har man en nöjd kund, Det borde ingå i ett bilköp, sen finns det ju dom som vet bättre och bäst

. Hur många i TCS vet nåt om bilar /köra bil ? Alla är välkomna att tycka till: AVANSERAD BILHANTERING MED TCS. = tcs fixar träffar som nyfikna kan lära sig om bilkörning. ==== Vad tycker NI ?
Håller med, med alla avancerade funktioner som finns i dagens bilar så borde försäljaren alltid gå igenom dem med kunden (färdator o.s.v.).
Men sedan kan det ju bli lite fel ockå, jag kan se scenen framför mig: Nybilskunden sitter i förarsätet och bilhandlaren i passagerarsätet, handlaren visar hur diverse funktioner i bilen fungerar och säger sedan "Och om bilen skenar så trycker du ner kopplingen och bromsar för fullt (alt. lägger i Neutral och bromsar)".
Skämt åsido, detta går att spekulera och diskutera hur mycket som helst, speciellt nu med de konspirationsteorier som uppstått.
10 min film med lite bakgrund, från ABC (nej, inte SVT)
Vad jag tycker är märkligt är att det verkar vara många olika allvarliga fel de har blivit tvungna att återkalla inom kort tid, iallafall enligt den inte alltid så kunniga journalistkåren. Ej återfjädrande gaspedal, mjukvarufel i gas-elektroniken, styrning samt bromsar. Något mer?
(Styrningen har inget med stämningen att göra, det utreds av amerikanska myndigheter(!). Bromsarna har väl ingenting med stämningen att göra, här agerade Toyota snabbt. Hur kan bromsar inte fungera? De skyller på elektronik men bromsarna är väl inte "by-wire"? Ett litet sidospår.)
Det mest sannolika, enligt mig, är helt enkelt att men expanderat för fört.
”Toyota kan ha växt för fort” DN
Mycket läsvärd artikel:
Life on the Toyota factory line
He thinks that in its quest to become the world's No.1 car company, the use of contract workers who don't share the Toyota work ethic and the mounting pressure to use time efficiently to produce more cars, has led to greater risks.
Han fortsätter: (Den japanska fördomsfullheten visar sig)
"The new crop of temporary workers, some sporting piercings and dyed hair, would definitely not have been allowed back in the old days," Akatsuka said.
He said he was worried that they might not have bought into the Toyota Way, the company's much vaunted and much copied management philosophy, instead merely working for a paycheck.
Vidare är det nästan omöjligt för oss svenskar som inte är så insatta i det amerikanska rättsystemet (iallafall inte jag) att kommentera de stämmningar som nu kommit upp.
En ingenjör i USA måste läsa en ansenlig mängd juridik i sin utbildning för att veta precis vad den skall göra för att hålla ryggen fri från stämmningar. Har man sedan inte kvar all dokumentation får man det inte roligt när man blir stämd tio år efter sin pensionering.
Jag har inte läst vad stämningarna handlar om eftersom jag suckar och vänder blad varje gång jag ser orden USA och stämmning i samma mening men det handlar väl om anhöriga och drabbade som anser att Toyota inte agerade direkt när felen uppdagades.
Men det är ju klart att amerikanska staten som äger 60% av GM nu ser sin chans att ge Toyota ett riktigt pungslag så de blir dubbelvikta.
Asiatiska bilar kör om USA, från januari
Sist är det bara att beklaga det som skett men även vad som kommer att ske, stämmning eller ej. Amerikansk bilindustri kommer att få den knuff frammåt som de behöver men ej förtjänar, på bekostnad av hela den japanska bilindustrin i allmännhet men Toyota i synnerhet.