Sida 1 av 2

Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: tis 02 mar 2010, 03:28:57
av KACE80
Ja som sagt så fortsätter Toyotas kriser med återkallade fordon, men som sagt så ser det riktigt mörkt ut nu.... :(

På nåt sätt så känns det som om det blir vi som kunder som kommer få känna av denna/dessa smällar i
våra fickor, någonstans så måste ju en del pengar tas ifrån ju...
Eller blir det flertalet uppsägningar runt om i världen för Toyota folket?
Kolla in detta :| !
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 6679150.ab

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: tis 02 mar 2010, 20:11:41
av cheetah1
Det där måste ju vara ren bluff. Inte en chans i helvete att det inte skulle gå att få stopp på bilen om man ger allt vad man har på bromsen, ens på fullgas på ettan.

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: tis 02 mar 2010, 21:08:33
av Vesa
Man kan se det så här oxå: Nyare Toy8:or kommer att rasa i pris på beg. marknaden och Toyota slutar att använda andra tillverkares komponenter vilket är bra så återblir hybriden en TOYA. Sen är det ju jävligt att människoliv har gått åt eftersom Toy8 har lanserats som en trygg familjebil på senaste åren. Och vilka köper en sån bil jo dom som inte kan nåt om bilar/köra, som en aktiv förare kanske man hade hittat stoppknappen eller startnyckeln. Men så är det, ju mer bilen kör/styr/bromsar/gasar så kommer det att gå åt skogen med kontrollen av ett mordvapen. Ex. Datorer, mobiler m.m funkar allt 100% ? nä, man måste bemästra det man manövrerar. SYND för TOYOTA att behöva erfara detta.

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: tis 02 mar 2010, 21:40:53
av nikwal
Ja jo så är det ju, och jag vill inte ha en japps med bendix eller Lucas-Girling bromsar och kanske rent av bosch komponenter och osram lampor (fast dom nu kanske är bra). Jag menar jag har ju fan fortfarande en del koito original lampor på supran och den har gått nästan 30 tusen mil och så vidare och så vidare. Snart byter dom väl till nåt skitmärke på hjullager,det har ju varit ntn eller koyo eller nåt sånt vad jag minns, jag har crown lager från 72 i supran, funkar klockrent. jag menar jag kanske inte vill ha timken lager på bilen tex..
edit:Vilka bilmärken sitter det ntn, koito,aisin,nippon-denso prylar på numera..
Men mja .. om det blir tillräckligt billigt pga problemen så kanske man måste byta bil nångång då heh, men som det ser ut nu, nää edit2, jag känner volvo 740 entusiaster som byter till jappstillverkade mätare för att dom faktiskt funkar mot dom andra. tydligen fanns lite lite olika tillverkare av dom..

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: tis 02 mar 2010, 22:03:13
av Elof_power
En lite fundering ifrån mitt håll är att det är ju lite märkligt att det bara uppmärksamas i staterna, Why..? är toyorna anorlunda där.? Det säljs ju mycket toyor i europa oxå som man inte hör så mycket fel på. Eller har jag fel.?

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: ons 03 mar 2010, 01:38:46
av KACE80
Elof_power skrev:En lite fundering ifrån mitt håll är att det är ju lite märkligt att det bara uppmärksamas i staterna, Why..? är toyorna anorlunda där.? Det säljs ju mycket toyor i europa oxå som man inte hör så mycket fel på. Eller har jag fel.?

Jag har också tänkt denna tanke och kommit fram till att det tyvärr är fruktansvärt lätt att stämma skiten
ur folk där....
Rädd för att flera kommer klaga på "en nära döden upplevelse" :roll: !
Löjligt kanske men dessvärre mycket troligt :( !
Ante.

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: ons 03 mar 2010, 14:56:08
av Dale
Äh, jänkarna är bara avensjuka på Toyota när GM går klent så har underleverantörerna säkert medvetet gjort fel på sakerna till Toyota.

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: ons 03 mar 2010, 15:14:31
av fireblade
Det som det talas om är 40 amerikaner som stämt Toyota, olyckorna har haft dödlig utgång och då kan man ju undra hur man kommer fram till att gasen hänger sig...? Det är alltså anhöriga som stämmer Toyota..????

Vi snackar om 40 bilar av 8,5 miljoner..... Jag tror det är en bluff och även om det skulle vara ett problem så tar ju Toyota detta på allra största allvar.... Inga fall finns raporterade i Europa trots att det är samma delar....

Dessutom har det ju gjorts ett test där man korslutit spjället och säger sig därmed bevisat att bilen skenar, problemet är dock att en kortslutning slår ut säkringen så det testet är inget annat än en bluff...

Tror att det finns krafter som är avunsjuka på att Toyota är världens största och att GM och Ford tappar...

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: ons 03 mar 2010, 22:09:25
av Vesa
Vad skulle en körlektion kosta för bilproducenten ? Nä inte många rubler, eftersom jag har varit bilförsäljare/levererare har man alltid suttit med när bilen byter ägaare och informerat m.m.. Tar typ 5-10min. och då har man en nöjd kund, Det borde ingå i ett bilköp, sen finns det ju dom som vet bättre och bäst :clap: :roll: . Hur många i TCS vet nåt om bilar /köra bil ? Alla är välkomna att tycka till: AVANSERAD BILHANTERING MED TCS. = tcs fixar träffar som nyfikna kan lära sig om bilkörning. ==== Vad tycker NI ?

Re: Tråkigt men problemen fortsätter för Toyota...

Postat: tor 04 mar 2010, 00:58:43
av svea
Vesa skrev:Vad skulle en körlektion kosta för bilproducenten ? Nä inte många rubler, eftersom jag har varit bilförsäljare/levererare har man alltid suttit med när bilen byter ägaare och informerat m.m.. Tar typ 5-10min. och då har man en nöjd kund, Det borde ingå i ett bilköp, sen finns det ju dom som vet bättre och bäst :clap: :roll: . Hur många i TCS vet nåt om bilar /köra bil ? Alla är välkomna att tycka till: AVANSERAD BILHANTERING MED TCS. = tcs fixar träffar som nyfikna kan lära sig om bilkörning. ==== Vad tycker NI ?
Håller med, med alla avancerade funktioner som finns i dagens bilar så borde försäljaren alltid gå igenom dem med kunden (färdator o.s.v.).
Men sedan kan det ju bli lite fel ockå, jag kan se scenen framför mig: Nybilskunden sitter i förarsätet och bilhandlaren i passagerarsätet, handlaren visar hur diverse funktioner i bilen fungerar och säger sedan "Och om bilen skenar så trycker du ner kopplingen och bromsar för fullt (alt. lägger i Neutral och bromsar)".

Skämt åsido, detta går att spekulera och diskutera hur mycket som helst, speciellt nu med de konspirationsteorier som uppstått.
10 min film med lite bakgrund, från ABC (nej, inte SVT)

Vad jag tycker är märkligt är att det verkar vara många olika allvarliga fel de har blivit tvungna att återkalla inom kort tid, iallafall enligt den inte alltid så kunniga journalistkåren. Ej återfjädrande gaspedal, mjukvarufel i gas-elektroniken, styrning samt bromsar. Något mer?
(Styrningen har inget med stämningen att göra, det utreds av amerikanska myndigheter(!). Bromsarna har väl ingenting med stämningen att göra, här agerade Toyota snabbt. Hur kan bromsar inte fungera? De skyller på elektronik men bromsarna är väl inte "by-wire"? Ett litet sidospår.)

Det mest sannolika, enligt mig, är helt enkelt att men expanderat för fört.
”Toyota kan ha växt för fort” DN
Mycket läsvärd artikel: Life on the Toyota factory line
He thinks that in its quest to become the world's No.1 car company, the use of contract workers who don't share the Toyota work ethic and the mounting pressure to use time efficiently to produce more cars, has led to greater risks.
Han fortsätter: (Den japanska fördomsfullheten visar sig)
"The new crop of temporary workers, some sporting piercings and dyed hair, would definitely not have been allowed back in the old days," Akatsuka said.

He said he was worried that they might not have bought into the Toyota Way, the company's much vaunted and much copied management philosophy, instead merely working for a paycheck.
Vidare är det nästan omöjligt för oss svenskar som inte är så insatta i det amerikanska rättsystemet (iallafall inte jag) att kommentera de stämmningar som nu kommit upp.
En ingenjör i USA måste läsa en ansenlig mängd juridik i sin utbildning för att veta precis vad den skall göra för att hålla ryggen fri från stämmningar. Har man sedan inte kvar all dokumentation får man det inte roligt när man blir stämd tio år efter sin pensionering.
Jag har inte läst vad stämningarna handlar om eftersom jag suckar och vänder blad varje gång jag ser orden USA och stämmning i samma mening men det handlar väl om anhöriga och drabbade som anser att Toyota inte agerade direkt när felen uppdagades.

Men det är ju klart att amerikanska staten som äger 60% av GM nu ser sin chans att ge Toyota ett riktigt pungslag så de blir dubbelvikta.Asiatiska bilar kör om USA, från januari

Sist är det bara att beklaga det som skett men även vad som kommer att ske, stämmning eller ej. Amerikansk bilindustri kommer att få den knuff frammåt som de behöver men ej förtjänar, på bekostnad av hela den japanska bilindustrin i allmännhet men Toyota i synnerhet.