Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: sön 22 nov 2009, 18:02:12
- Bilmodell: Corolla -87 & Anvensis -01
- Årsmodell: 1987
Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Kopplingen har på på min Corolla -87 (1.6l) börjat ta allt längre och längre ned. Nu i morse så tar den så långt ned att det inte alls går att trycka ned den längre. Det är alltå väldigt svårt att växla. Kopplingen i sig har inte innan detta visat tecken på att vara slut elller på annat sätt defekt.
Några tips på hur man enklast fixar detta? Kan det vara någonting så enkelt som att sträcka vajern, eller finns det någon mer man bör ta hänsyn till?
Några tips på hur man enklast fixar detta? Kan det vara någonting så enkelt som att sträcka vajern, eller finns det någon mer man bör ta hänsyn till?
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Det är inte hydraulisk koppling på den? (kollat nivån?)
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Fyll på vätska. 

____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: sön 22 nov 2009, 18:02:12
- Bilmodell: Corolla -87 & Anvensis -01
- Årsmodell: 1987
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Det var faktiskt slut på bromsvätska i behållaren. Fyllde på bromsvätska och luftade så nu känns kopplingen bättre. Dock inte riktigt bra. Misstänker att det fortfarande finns luft i systemet. Fick tipset att fylla/spola på vid luft-nippeln istället och på så sätt spola väck eventuellt luftbubblor.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Läckande huvud och slavcylinder är ganska vanligt på gamla Corollor och Starletar, vätskan dunstar ju liksom inte bort utan har troligtvis läckt ut antingen vid växellådan eller inne vid pedalen. Skulle det vara på bromssidan vätskan läckt ut är trasiga hjulcylindrar bak ett vanligt fel. Så mitt tips kolla detta.jens75 skrev:Det var faktiskt slut på bromsvätska i behållaren. Fyllde på bromsvätska och luftade så nu känns kopplingen bättre. Dock inte riktigt bra. Misstänker att det fortfarande finns luft i systemet. Fick tipset att fylla/spola på vid luft-nippeln istället och på så sätt spola väck eventuellt luftbubblor.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: sön 22 nov 2009, 18:02:12
- Bilmodell: Corolla -87 & Anvensis -01
- Årsmodell: 1987
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Lokaliserade läckan till Huvudcylindern. Nu är frågan om man skall satsa på att köpa en ny (~410kr) eller försöka renovera den gamla (~170kr). Eller kanske någon här på detta eminenta forum har en till salu... 

-
- Inlägg: 189
- Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Huvudkopplingscylindern eller broms? Byt den när den inte kostar mer än så!
---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek
-
- Inlägg: 195
- Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
- Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Ankarsrum
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
Det är väl packningarna man byter på dom , så det finns väl ingen anledning att köpa en ny, om det finns packningssatser för under halva piset.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Problem med kopplingen (Corlolla -87)
För 400 kr hade jag nog köpt nytt, då vet man att det är fräsht och kommer funka i ~23 år till. 
Å andra sidan om man vill spara lite pengar och kan tänka sig att meka lite mer så funkar det nog bra att renovera den. Rost och beläggningar brukar man kunna polera bort med fint våtslippapper(kornstorlek jättefint ~ 800-1200)

Å andra sidan om man vill spara lite pengar och kan tänka sig att meka lite mer så funkar det nog bra att renovera den. Rost och beläggningar brukar man kunna polera bort med fint våtslippapper(kornstorlek jättefint ~ 800-1200)
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88