Hej
Var på besiktningen i dag och fick dåliga besked om mina avgasvärden på min Celica 2,0 16V.
HC-halt tomgång, för hög: HC 150 (100)
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt: Lambda 0,95 (0,97-1,03)
CO-halt tomgång,för hög: CO 2,2 (0,5)
CO-halt förhöjd tomgång, för hög: CO2500 0,8 (0,3)
Hjälp mig, vad är fel. Har någon en aning.
Besiktningskillen sa bara att nått va fel, trodde att det kunde vara ventilkåpspackningen.
Tack på förhand:)
för höga halter i avgaserna på min Celica
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: för höga halter i avgaserna på min Celica
En del av dessa celicor är lite knöliga med avgasvärdena precis på det här sättet. Den jag hade var så och, och varje gång satte sig besiktningskillen och torrgasade en stund. Efter några minuter kröp värdena ner. Katten måste nästan glöda för att det ska bli bra.
Funkade varje gång jag besiktade den bilen.
Får inte riktigt ihop hur en kass ventilkåpspackning skulle ge höga avgasvärden..
Funkade varje gång jag besiktade den bilen.
Får inte riktigt ihop hur en kass ventilkåpspackning skulle ge höga avgasvärden..
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: för höga halter i avgaserna på min Celica
Den går för fett. Vet inte om det funkar med en Celica, men med min Saab kan man göra så här:
Kolla först på färddatorn hur mycket bilen drar.
Stäng av och lossa batterianslutningen några minuter, tex 30 stycken.
Koppla tillbaka och provkör. Drar den mindre så är värdena bättre.
Det som händer är att sprutet nollställer intränad kompensation.
Nästa steg är faktiskt att byta olja. Låter knäppt, men hjälper lite.
Och stift naturligtis.
Kolla först på färddatorn hur mycket bilen drar.
Stäng av och lossa batterianslutningen några minuter, tex 30 stycken.
Koppla tillbaka och provkör. Drar den mindre så är värdena bättre.
Det som händer är att sprutet nollställer intränad kompensation.
Nästa steg är faktiskt att byta olja. Låter knäppt, men hjälper lite.
Och stift naturligtis.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: för höga halter i avgaserna på min Celica
Kolla luftfilter också. Ett igensatt luftfilter kan ställa till det.
Och så klart lamdbasond/katalysator, men det är ju ganska dyrt så man kan ju kanske ta det sist om man misslyckas med det övriga.
Och som det skrivs här ovanför, varmkör riktigt.
Katalysatorn brukar skramla om det blivit tillräckligt dålig. knacka på den. Skramlar den är den med största sannolikhet dålig.
Och så klart lamdbasond/katalysator, men det är ju ganska dyrt så man kan ju kanske ta det sist om man misslyckas med det övriga.
Och som det skrivs här ovanför, varmkör riktigt.
Katalysatorn brukar skramla om det blivit tillräckligt dålig. knacka på den. Skramlar den är den med största sannolikhet dålig.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: för höga halter i avgaserna på min Celica
Samtliga mina Toyotor har dom fått dra en repa med för ingen av dom är gjorda för att torrgasa. Tydligen rätt vanligt enligt samtliga besiktningsmän att Toyotorna beter sig så. Har dom bara kört runt besiktningshuset räcker alltså inte. Nått dom missat eller kördes det en vända?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Re: för höga halter i avgaserna på min Celica
Tack för svar.
Vi tog en repa med bilen, ut på motorvägen och tillbaka men det hjälpte inte och vi torrgasade också.
Luftfiltret är nytt och nybytt olja i bilen.
Vi tog en repa med bilen, ut på motorvägen och tillbaka men det hjälpte inte och vi torrgasade också.
Luftfiltret är nytt och nybytt olja i bilen.
-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: för höga halter i avgaserna på min Celica
Förra året när jag besiktade så fick jag alla avgas värden förhöga, och då ringde jag till en bilverkstad och dom sa om det läcker vid katten så kan det bli så, nu har jag fixat läckan och ska besikta idag så får se hur detta slutar!