Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Har någon gjort detta med sin bil eller någon annan med popup-lysen?
Lite frågor om detta:
* Hur mycket måste man byta ut?
* Finns det färdiga kit?
* Går det att få den godkänd i besiktningen?
Lite frågor om detta:
* Hur mycket måste man byta ut?
* Finns det färdiga kit?
* Går det att få den godkänd i besiktningen?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Dom brukar säga att det tar ca 30 för en oerfaren att byta!
Man köper ju bara xenonkit med samma sockel som original!
Man får ta xenon på besiktingen bara om det är på hel-ljus!
Man köper ju bara xenonkit med samma sockel som original!
Man får ta xenon på besiktingen bara om det är på hel-ljus!
- Falk
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
- Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Gråbo
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Erik Falk
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Xenon kan vara ganska klurigt. speciellt att få lagligt.
* Hur mycket måste man byta ut?
Det enda du måste byta ut på bilen är som Erkan sa glödlampan. däremot måste du sätta in så kallade ballaster så driver xenonglödlampan, då dessa behöver oehörda mängder spänning. (runt 23 000 Volt) dock följer dessa med i kit man kan köpa.
* Finns det färdiga kit?
Ja, det finns många olika kit att köpa. Det du måste veta är den sockel du har i strålkastaren, och just på din bil så har du H4 i huvudstrålkastaren (flipflop ljusen) och H3 i dimljusen. Om du vill ha både halvljus och helljus med xenonljusen ska du leta efter kit som heter "bi-xenon"
* Går det att få den godkänd i besiktningen?
För att Xenon ska vara godkänt måste xenonlampan ha en projektorlins så dom den lampan till höger på bildenhttp://www.xenonvalot.com/xpic/3663golfIV.jpg. det måste även finnas en nivå sensor som gör att om strålkastaren blir belyst, av till exempel mötande bil, ska linsen rikta ner ljuset något för att inte blända de mötande då xenon ljuset är väldigt starkt. Tyvärr har Celican inget av detta så det går inte att få lagligt. man kan tänka sig att det kan plockas från en annan bil och monteras in, men detta gillas inte heller hos svenskbilprovning. Detta vet jag med säkerhet så jag personligen har mailat och frågat.
Tyvärr så går det inte att få lagligt, men det kommer inte att stoppa mig.
undrar du något mer är det bara att fråga =D
//Falk
* Hur mycket måste man byta ut?
Det enda du måste byta ut på bilen är som Erkan sa glödlampan. däremot måste du sätta in så kallade ballaster så driver xenonglödlampan, då dessa behöver oehörda mängder spänning. (runt 23 000 Volt) dock följer dessa med i kit man kan köpa.
* Finns det färdiga kit?
Ja, det finns många olika kit att köpa. Det du måste veta är den sockel du har i strålkastaren, och just på din bil så har du H4 i huvudstrålkastaren (flipflop ljusen) och H3 i dimljusen. Om du vill ha både halvljus och helljus med xenonljusen ska du leta efter kit som heter "bi-xenon"
* Går det att få den godkänd i besiktningen?
För att Xenon ska vara godkänt måste xenonlampan ha en projektorlins så dom den lampan till höger på bildenhttp://www.xenonvalot.com/xpic/3663golfIV.jpg. det måste även finnas en nivå sensor som gör att om strålkastaren blir belyst, av till exempel mötande bil, ska linsen rikta ner ljuset något för att inte blända de mötande då xenon ljuset är väldigt starkt. Tyvärr har Celican inget av detta så det går inte att få lagligt. man kan tänka sig att det kan plockas från en annan bil och monteras in, men detta gillas inte heller hos svenskbilprovning. Detta vet jag med säkerhet så jag personligen har mailat och frågat.
Tyvärr så går det inte att få lagligt, men det kommer inte att stoppa mig.
undrar du något mer är det bara att fråga =D
//Falk
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Nivåsensor och högtryckspolning till strålkastaren är det som jag har hört ska krävas för att få igenom xenon. En bekant försökte besiktiga med eftermarknadsxenon men det blev ajjabajja pga det. Eftersom en xenonlampa inte alstrar lika mycket värme som en gammal hederlig glödlampa krävs högtrycksspolning för att hålla strålkastarglaset rent.
Rätta mig gärna om jag är helt åt h*lvete, men detta är vad jag har hört ifrån Gnällbältets bilprovning
MVH
Rätta mig gärna om jag är helt åt h*lvete, men detta är vad jag har hört ifrån Gnällbältets bilprovning

MVH
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
- Falk
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
- Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Gråbo
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Erik Falk
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
nej det är mycket möjligt att även det krävs. visste inte det. men kan jag mycket väl tänka mig. men tycker det är konstigt att man inte får bygga egna om man nu klarar att få en bättre ljusbild utan att blända någon. hur skulle det inte kunna vara bra :S
//Falk
//Falk
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Tack för alla svar!
Martin J: Det stämde (tyvärr), det du sa:
"Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.
Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus."
Källa: http://www.xenonkungen.se/faq.htm
Martin J: Det stämde (tyvärr), det du sa:
"Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.
Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus."
Källa: http://www.xenonkungen.se/faq.htm
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Det är inte värt besväret och pengarna att ens försöka få den laglig med Xenon. Bara att byta innan bes o se glad ut när besgubben kollar ljusbilden
Sen är jag lite allmänt emot Xenon konverterade strålkastare där ljusbilden styrs av glasets räfflor då dom får fruktansvärt mycket ströljus som det kallas, och bländar ganska mycket trots att man ställt ner ljuset. Bättre med klarglas eller projektor. Merca hade ju i början på 90talet xenon i vanliga gamla hederliga strålkastare med räfflat glas, dem försvann ganska fort då ljuset helt enkelt inte var tillräckligt bra.
Min egen uppfattning, jag gillar faktiskt inte xenon i halvljuset då jag kör mycket landsväg, funkar bra i stad där man inte behöver titta så långt fram. Men på landsväg som sagt där man får mycket möten osv så suger det verkligen, det blir alldeles för ljust där det lyser och mörkt där de är mörkt. Längden man ser blir kortare då brytningen är såpass skarp.
Jag kör dock med xenon i HEL-ljuset både på sommar och vinterbilen
Så ska du ha xenon för att det är snyggt eller för att få bättre ljus?

Sen är jag lite allmänt emot Xenon konverterade strålkastare där ljusbilden styrs av glasets räfflor då dom får fruktansvärt mycket ströljus som det kallas, och bländar ganska mycket trots att man ställt ner ljuset. Bättre med klarglas eller projektor. Merca hade ju i början på 90talet xenon i vanliga gamla hederliga strålkastare med räfflat glas, dem försvann ganska fort då ljuset helt enkelt inte var tillräckligt bra.
Min egen uppfattning, jag gillar faktiskt inte xenon i halvljuset då jag kör mycket landsväg, funkar bra i stad där man inte behöver titta så långt fram. Men på landsväg som sagt där man får mycket möten osv så suger det verkligen, det blir alldeles för ljust där det lyser och mörkt där de är mörkt. Längden man ser blir kortare då brytningen är såpass skarp.
Jag kör dock med xenon i HEL-ljuset både på sommar och vinterbilen

Så ska du ha xenon för att det är snyggt eller för att få bättre ljus?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Tack för infon!PierreW skrev:Det är inte värt besväret och pengarna att ens försöka få den laglig med Xenon. Bara att byta innan bes o se glad ut när besgubben kollar ljusbilden![]()
Sen är jag lite allmänt emot Xenon konverterade strålkastare där ljusbilden styrs av glasets räfflor då dom får fruktansvärt mycket ströljus som det kallas, och bländar ganska mycket trots att man ställt ner ljuset. Bättre med klarglas eller projektor. Merca hade ju i början på 90talet xenon i vanliga gamla hederliga strålkastare med räfflat glas, dem försvann ganska fort då ljuset helt enkelt inte var tillräckligt bra.
Min egen uppfattning, jag gillar faktiskt inte xenon i halvljuset då jag kör mycket landsväg, funkar bra i stad där man inte behöver titta så långt fram. Men på landsväg som sagt där man får mycket möten osv så suger det verkligen, det blir alldeles för ljust där det lyser och mörkt där de är mörkt. Längden man ser blir kortare då brytningen är såpass skarp.
Jag kör dock med xenon i HEL-ljuset både på sommar och vinterbilen![]()
Så ska du ha xenon för att det är snyggt eller för att få bättre ljus?
Jag söker bättre ljus på helljuset och var nyfiken på om det fanns någon enkel lösning med Xenon och SBP. Tycker helljuset är så jäkla kasst på celican trotts att jag köpt ett par H4 glödlampor i bättre kvalité.
Så länge det inte är mörkt, gryning eller skymning så kör jag inte med flipflop lysena uppe, tycker inte det är snyggt.
...har kikat runt lite och dragit samma slutsatser som du: det är inte värt pengarna och besväret.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Halvljuset och Helljuset var ju grymt bra på min Celica efter att jag bytte (den ena) reflektorn. Mycket bättre än på många andra och nyare bilar.
Ett annat problem på toyotorna är något klena kablar till lamporna, mät över lampan och se hur mycket spänning du har där. Alternativet kan vara att dra fram nytt, men det blir lite meck.
Ett annat problem på toyotorna är något klena kablar till lamporna, mät över lampan och se hur mycket spänning du har där. Alternativet kan vara att dra fram nytt, men det blir lite meck.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Xenonkonvertera Halv- och helljus, Celica T18
Säkert inte värt besväret att få lagligt Xenon halvljus. Men helljus däremot är ju kanon.
Har konverterat bägge bilarnas helljus för ca:500kr/bil. Enklare, bättre och billigare än att montera extraljus. Inga problem med besiktningen när man konverterat helljuset heller, som sagt. Så var det bättre helljus du var ute efter, Go for it!
Har konverterat bägge bilarnas helljus för ca:500kr/bil. Enklare, bättre och billigare än att montera extraljus. Inga problem med besiktningen när man konverterat helljuset heller, som sagt. Så var det bättre helljus du var ute efter, Go for it!