Jag har den senaste tiden börjat tröttna på att komma i snitt nästan lika få mil, som liter jag tankar.
Men vad är egentligen vettigast att välja? Hur är dessa små skorvar på långkörningar, dvs. motorvägslunken runt 100+km/h, outhärdligt eller bara charmigt
Vikten är ju till en stor fördel, så är det fortfarande möjligt att köra om en lastbil i svag uppförslöpa eller är det bara att glömma?
Tacksam för lite tankar kring detta, av er som funderat i samma banor eller rent av äger & kör ganska mycket med era småbilar!
har inte kört nån aygo, men yarisen "maxar" typ 90 IMO, det klart att den går snabbare men det känns inte riktigt bra tycker jag personligen. sen så får man vääldigt lite bagageutrymme om man har passagerare bak.. (Iaf med normalstora svenskar fram, för då är det knappt plats till barn bak med framskjutet baksäte)
Däremot är yarisen imponerande pigg i stadstrafik, trots att den har såpass klen och snål motor.. normalt sett brukar ju den kombinationen ge en irriterande slö bil, men här funkar det tycker jag, det är först på landsväg som man märker att det saknas ~100hk för att man ska vara nöjd ens med en bruksbil
Men som pendlarbil till och från jobbet skulle jag inte ha nåt emot en yaris, förutom det lite höga begpriset.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Inte kan det väl vara MR2:an du pratar om som drar litern? Av mina bilar har nog bara camryn dragit så mycket..
(Förutom en gammal merca som jag hade ett tag men den räknas inte..)
Letar efter en pendlarbil och har provat Aygo, Yaris och Prius både på vinterväglag och sommarväglag. Dock så skulle jag vela testa iQ med. Desto större desto bekvämare och mer utrustning. I stadstrafik märker man att Aygon är rätt även om dom andra är bra. Aygo tyckte jag var rätt liten, snål men bullrig i motorvägsfart. Det fanns AC men jag saknade ACC eller va de kallas. Vintertid så saknade jag antisladd då jag tyckte bilen gick lite fladdrigt efter vägen. Kan iofs bero på breda däck, snömodd och lätt bil. Yaris hade de Aygon saknade så den kändes bättre men drog mer soppa. Isf vill då iaf jag ha en diesel. Har blivit bortskämd med Avensis dieseln. Prius med allting på kändes bäst för mig just nu iaf.
Pugho skrev:Inte kan det väl vara MR2:an du pratar om som drar litern? Av mina bilar har nog bara camryn dragit så mycket..
(Förutom en gammal merca som jag hade ett tag men den räknas inte..)
Min VW Vento med 1,8-litersmotor på 90 hästar drar dryga litern i stan och 0,8-0,9 på landsväg. Helt värdelöst..
En Aygo är helt klart ett rätt val ( eller Peugeot 107 som jag tycker är kaxigare men men detta är ju ett Toyota-forum ) och är en fenomenal liten bil...
Har själv en ( Peugeot 107 ) och är faktiskt jättenöjd med den måste jag säga.
Har haft min sedan Augusti 06 och kör väldigt många mil med den och kan inte säga annat än att den sköter sitt jobb perfekt.
Dock så råkade jag ut för en mycket stor reparation i julas då bilen precis hade rullat 14 000mil, det var kopplingen och vattenpumpen
som gick samtidigt .
Men i övrigt så är det en mycket rolig bil att äga och köra.
Ante
Är det samma motorer i alla tre trillingbilarna ? är den gemensamt designad då eller vem gjorde den ? ..aldrig riktigt kollat hur mycket som skiljer dom åt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Jag hade en Yaris 1,3 -01 för ett tagsen och jag tycker den funkar kanon och pendla med. tog även den för lite längre körning 40 mil enkel resa och pajj hjul lager H-bak. men tyckte ändå inte de va någon pina att sitta i. men om du nu har tänkt och köpa den tidiga modellen jag hade så köp för allt i världen inte någon 1.0 av dom tidigaste modellerna. den kan man glömma allt vad omkörning heter, ska du göra en omkörning med en sån får du planera det innan du kör hemmifrån.=)
skulle jag vara i behov av en mindre bil igen så köper jag nog en sån yaris jag hade.
Glenn skrev:Är det samma motorer i alla tre trillingbilarna ? är den gemensamt designad då eller vem gjorde den ? ..aldrig riktigt kollat hur mycket som skiljer dom åt ?
Det är samma bil som är byggd i samma fabrik med samma komponenter. Det enda som skiljer är lite designfeatures.
Glenn skrev:Är det samma motorer i alla tre trillingbilarna ? är den gemensamt designad då eller vem gjorde den ? ..aldrig riktigt kollat hur mycket som skiljer dom åt ?
Det är samma bil som är byggd i samma fabrik med samma komponenter. Det enda som skiljer är lite designfeatures.
De skiljer mer än design. ESP, stolsvärme, intervalltorkare, sidokrockgardiner, antal nycklar med fjärr, lättmetallvälgar, antalet högtalare bland annat skiljer sig åt. Det är inte ens självklart att det är en lucka för handsfacket. En del saker är standard andra finns som tillval medans en del inte går att få alls beroende på vilket märke man handlar. Sen är det olika garantipaket på bilarna med. Allt dette beroende årsmodell så enkelt? Njä. Samma bil? Njä.