Har en corolla 94a med 16V 1.3l motorn. Kamremmen byttes vid ~10500mil, våren 04a. Bilen har gått cirka 7000mil sedan dess, men passerat de fem år (60månader) som bytesintervallet är på kamremen.
Hur är det med det med min motor? Vid kamremsbrott på normala varvtal, klarar sig motorn eller inte? Jag har läst både och, allt från ventilsallad till att det bara är att kränga på en ny rem och köra vidare?!
Skulle helst skjuta upp kamremsbyte samt vattenpumpsbyte till efter sommaren, men om följderna av ett kamremsbrott skrotar motorn får man kanske tänka om...
Snåla lite med kamremsbyte
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Snåla lite med kamremsbyte
Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Snåla lite med kamremsbyte
Nizzehult skrev:Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).
Jag vill säga tvärtom. Lika så många inom Toyota. I 4A och 7A klarar sig ventilerna. Men i 4E och 5E gör dem det inte, det var bland det första jag fick itutat mig när jag började på Toyota. Oavsett om den klarar sig eller inte så är det dumt att chansa. En erfaren bilmek eller hemmafixare byter en sån rem på under en timme. Går den av så blir det dyrare även om motorn skulle klara sig. Tänker då på utebliven arbetsinkomst, bärgning, felsökning på verkstad osv

Inte kul att bli ståendes o kanske hindra trafiken och orsaka en seriekrock pga snålhet. Har man bil så kostar de o ha den rullande.


F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Snåla lite med kamremsbyte
Ja, det är ju knappast kul att bli stående vid vägkanten pga brusten rem..
Å andra sidan så bryr jag mej mindre om tidsintervallen än mil-intervallen.
Å andra sidan så bryr jag mej mindre om tidsintervallen än mil-intervallen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Snåla lite med kamremsbyte
Verkar råda delade meningar om detta. Här har (ännu) en Toyotamek. yttrat sig om motsatsen:PierreW skrev:Jag vill säga tvärtom. Lika så många inom Toyota. I 4A och 7A klarar sig ventilerna. Men i 4E och 5E gör dem det inte, det var bland det första jag fick itutat mig när jag började på Toyota. Oavsett om den klarar sig eller inte så är det dumt att chansa. En erfaren bilmek eller hemmafixare byter en sån rem på under en timme. Går den av så blir det dyrare även om motorn skulle klara sig. Tänker då på utebliven arbetsinkomst, bärgning, felsökning på verkstad osvNizzehult skrev:Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).![]()
Inte kul att bli ståendes o kanske hindra trafiken och orsaka en seriekrock pga snålhet. Har man bil så kostar de o ha den rullande.![]()
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... em&start=0
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Snåla lite med kamremsbyte
Varför inte titta på remmen? Börjar den bli torr och sliten och tråkig (syns mest där den böjer av med kuggarna utåt, alltså på spännrullen) är det väl bara att byta, men är den hel och fräsch kan den säkert gå ett bra tag till.
-
- Inlägg: 189
- Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Re: Snåla lite med kamremsbyte
Byt den, det är ju gjort på en kafferast!
---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek