Sida 1 av 1

Snåla lite med kamremsbyte

Postat: ons 26 maj 2010, 13:21:36
av PeterE
Har en corolla 94a med 16V 1.3l motorn. Kamremmen byttes vid ~10500mil, våren 04a. Bilen har gått cirka 7000mil sedan dess, men passerat de fem år (60månader) som bytesintervallet är på kamremen.

Hur är det med det med min motor? Vid kamremsbrott på normala varvtal, klarar sig motorn eller inte? Jag har läst både och, allt från ventilsallad till att det bara är att kränga på en ny rem och köra vidare?!

Skulle helst skjuta upp kamremsbyte samt vattenpumpsbyte till efter sommaren, men om följderna av ett kamremsbrott skrotar motorn får man kanske tänka om...

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Postat: ons 26 maj 2010, 13:54:35
av Nizzehult
Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Postat: ons 26 maj 2010, 15:53:53
av PierreW
Nizzehult skrev:Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).

Jag vill säga tvärtom. Lika så många inom Toyota. I 4A och 7A klarar sig ventilerna. Men i 4E och 5E gör dem det inte, det var bland det första jag fick itutat mig när jag började på Toyota. Oavsett om den klarar sig eller inte så är det dumt att chansa. En erfaren bilmek eller hemmafixare byter en sån rem på under en timme. Går den av så blir det dyrare även om motorn skulle klara sig. Tänker då på utebliven arbetsinkomst, bärgning, felsökning på verkstad osv ;)
Inte kul att bli ståendes o kanske hindra trafiken och orsaka en seriekrock pga snålhet. Har man bil så kostar de o ha den rullande. ;) ;)

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Postat: ons 26 maj 2010, 16:10:30
av Glenn
Ja, det är ju knappast kul att bli stående vid vägkanten pga brusten rem..

Å andra sidan så bryr jag mej mindre om tidsintervallen än mil-intervallen.

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Postat: ons 26 maj 2010, 17:00:54
av Nizzehult
PierreW skrev:
Nizzehult skrev:Den klarar sig.
Det är bara 12V motorn som inte klarar ett brott (av äldre modeller, kan vara annorlunda på nya).
Jag vill säga tvärtom. Lika så många inom Toyota. I 4A och 7A klarar sig ventilerna. Men i 4E och 5E gör dem det inte, det var bland det första jag fick itutat mig när jag började på Toyota. Oavsett om den klarar sig eller inte så är det dumt att chansa. En erfaren bilmek eller hemmafixare byter en sån rem på under en timme. Går den av så blir det dyrare även om motorn skulle klara sig. Tänker då på utebliven arbetsinkomst, bärgning, felsökning på verkstad osv ;)
Inte kul att bli ståendes o kanske hindra trafiken och orsaka en seriekrock pga snålhet. Har man bil så kostar de o ha den rullande. ;) ;)
Verkar råda delade meningar om detta. Här har (ännu) en Toyotamek. yttrat sig om motsatsen:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... em&start=0

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Postat: ons 26 maj 2010, 17:02:28
av cheetah1
Varför inte titta på remmen? Börjar den bli torr och sliten och tråkig (syns mest där den böjer av med kuggarna utåt, alltså på spännrullen) är det väl bara att byta, men är den hel och fräsch kan den säkert gå ett bra tag till.

Re: Snåla lite med kamremsbyte

Postat: tor 27 maj 2010, 20:08:11
av PartyBoy
Byt den, det är ju gjort på en kafferast!