Nybörjarfrågor om MR2
Nybörjarfrågor om MR2
Hejsan,
Jag är grön på allt gällande Toyota. Dock har jag blivit lite småkär i mr2 årsmodell 91 - 93.
*Finns mr2:an i den årsmodellen med turbo, eller är det folk som har byggt efteråt?
*Hur pass trimmvänliga är Toyota-motorerna?
*Är det kolvar, stakar, insprut, kompsänkning mm gäller för dessa spisar om man konvertrar till turbo?
*Lyfter man ut motorn underifrån eller överifrån?
Jag hoppas någon orkar svara på mina frågor =) tack på förhand iaf.
mvh Rasmus
Jag är grön på allt gällande Toyota. Dock har jag blivit lite småkär i mr2 årsmodell 91 - 93.
*Finns mr2:an i den årsmodellen med turbo, eller är det folk som har byggt efteråt?
*Hur pass trimmvänliga är Toyota-motorerna?
*Är det kolvar, stakar, insprut, kompsänkning mm gäller för dessa spisar om man konvertrar till turbo?
*Lyfter man ut motorn underifrån eller överifrån?
Jag hoppas någon orkar svara på mina frågor =) tack på förhand iaf.
mvh Rasmus
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Nybörjarfrågor om MR2
sjoling skrev:Hejsan,
Jag är grön på allt gällande Toyota. Dock har jag blivit lite småkär i mr2 årsmodell 91 - 93.
*Finns mr2:an i den årsmodellen med turbo, eller är det folk som har byggt efteråt?
*Hur pass trimmvänliga är Toyota-motorerna?
*Är det kolvar, stakar, insprut, kompsänkning mm gäller för dessa spisar om man konvertrar till turbo?
*Lyfter man ut motorn underifrån eller överifrån?
Jag hoppas någon orkar svara på mina frågor =) tack på förhand iaf.
mvh Rasmus
Hej!
1. Satsa på en US-modellen 91 och då har du sedan en uppsjö med tillbehör till din bil/motor ( Ebay USA )..
Köp aldrig en bil som har turbokonverterats enligt mig utan satsa hellre på en turbo även om de ligger på ungefär det dubbla
i pris jämfört med GTI:n, ett mycket säkrare kort i längden

2. Till att börja med så om du ej är van vid en bil med bra klös i så tycker jag att du bör köra ett tag med en MR2:a Turbo original
och då bör du nog redan vid originaleffekt vara mycket nöjd

De mer kunniga på dessa motorer ( GEN2 US modellen 203-204hk ) påstår att de går mycket säkert upp till 270-290hk och sedan
så bör man väl nog uppgradera och förstärka ett antal grejer såsom kolvar spridare packningar och så vidare...
Men med mycket små och enkla medel så kan du öka effekten med hela 50hk genom ökning av laddtrycket med 0,3-0,5bar sportfilter och ett fett avgassystem och
där har du lätt 50hk plus och även säkra hk

3. Denna fråga får de mer inbitna experterna här på forumet svara på

4. Motorn tar man ur underifrån


Hoppas du fick lite hjälp å tips av mig nu

Ante.
Re: Nybörjarfrågor om MR2
Tack Ante!
Jag bugar och bockar. Du gjorde ett bra jobb med att svara på mina frågor
GEN2 US, är den svår att få tag på? när jag surfa blocket såg jag bara någon enstaka med turbo i men då stod det inte om det var en US modell.
Om jag vill ha en US modell så kommer det kosta mellan 100 - 140 k misstänker jag.
Jag förstår om det är bäst att satsa på en modell som redan har turbo i original men jag tror inte min plånbok har råd med en så dyr bil =)
Så om jag mot dina råd väljer att köpa en gti för ca 60-70 k, kan man då registers om den till en turbo, eftersom det redan finns mr2 bilar med turbo fast i orginalutförande?
Måste jag ha tillgång till en 4 eller 2 pelarlyft för att få ut motorn ur bilen? eller finns det andra knep?
Tillslut ett litet klargörande, är det bara US modellen 91 som har massa delar på ebay eller passar dom till Japan-modellerna oxo?
Om dom inte passar, vad är den stora skillnaden?
MVH Rasmus
Jag bugar och bockar. Du gjorde ett bra jobb med att svara på mina frågor

GEN2 US, är den svår att få tag på? när jag surfa blocket såg jag bara någon enstaka med turbo i men då stod det inte om det var en US modell.
Om jag vill ha en US modell så kommer det kosta mellan 100 - 140 k misstänker jag.
Jag förstår om det är bäst att satsa på en modell som redan har turbo i original men jag tror inte min plånbok har råd med en så dyr bil =)
Så om jag mot dina råd väljer att köpa en gti för ca 60-70 k, kan man då registers om den till en turbo, eftersom det redan finns mr2 bilar med turbo fast i orginalutförande?
Måste jag ha tillgång till en 4 eller 2 pelarlyft för att få ut motorn ur bilen? eller finns det andra knep?
Tillslut ett litet klargörande, är det bara US modellen 91 som har massa delar på ebay eller passar dom till Japan-modellerna oxo?
Om dom inte passar, vad är den stora skillnaden?
MVH Rasmus
Re: Nybörjarfrågor om MR2
eller så placerar du dig på högersida o kör en japs specad gen3 turbo på 245hk original. Med uppställt laddtryck annat avgas så lär du hamna runt 300 strecket.
Denna motor samt styrsystem e i hästväg bättre än gen2.
Gen 3 har även den sk "ct20b " turbon som spoolar bättre.
Att gen2 med uppställt tryck hamnar runt 290 e väl lite till att ta i iof.
Att betala över 100k för en us gen2 e på tok för mycket i mina ögon även folk som begär runt samma peng för gti.
Gen3 får du under 100k oftast i Sverige.
Gen2 är samma fram till 95 i usa. Men gen3 kom sent 93 i japan.
Så både ja o nej på din sissta fråga.
Ebay grejerna som finns i usa passar gen2 hos dem till 95 och hos japsarna till tidigt 93.
Såvida de inte står gen3 .
Många av delarna till celica st205 passar även gen3 (motordelar då de delar motor).
Denna motor samt styrsystem e i hästväg bättre än gen2.
Gen 3 har även den sk "ct20b " turbon som spoolar bättre.
Att gen2 med uppställt tryck hamnar runt 290 e väl lite till att ta i iof.
Att betala över 100k för en us gen2 e på tok för mycket i mina ögon även folk som begär runt samma peng för gti.
Gen3 får du under 100k oftast i Sverige.
Gen2 är samma fram till 95 i usa. Men gen3 kom sent 93 i japan.
Så både ja o nej på din sissta fråga.
Ebay grejerna som finns i usa passar gen2 hos dem till 95 och hos japsarna till tidigt 93.
Såvida de inte står gen3 .
Många av delarna till celica st205 passar även gen3 (motordelar då de delar motor).
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Nybörjarfrågor om MR2
Om jag var du hade köpt en gen 3 mr2 turbo.. Finns bara som högerstyrt.
Men det är lättare att trimma än gen2
Importera en själv kanske, för det finns bara en på blocket och den är dyr
Byggaren av den här finns på forumet..
http://www.blocket.se/lulea/Toyota_MR2_ ... ?ca=16&w=3
Men det är lättare att trimma än gen2
Importera en själv kanske, för det finns bara en på blocket och den är dyr
Byggaren av den här finns på forumet..
http://www.blocket.se/lulea/Toyota_MR2_ ... ?ca=16&w=3
Re: Nybörjarfrågor om MR2
amby skrev:Om jag var du hade köpt en gen 3 mr2 turbo.. Finns bara som högerstyrt.
Men det är lättare att trimma än gen2
Importera en själv kanske, för det finns bara en på blocket och den är dyr
Byggaren av den här finns på forumet..
http://www.blocket.se/lulea/Toyota_MR2_ ... ?ca=16&w=3
hihi mikael_st ´s gamla


12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Nybörjarfrågor om MR2
Lite "off-topic" men jag vill bara korrekta mig
Jo Impreza jag tror att du syftade på vad jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd...
Jag citerar en del i ditt inlägg
"Att gen2 med uppställt tryck hamnar runt 290 e väl lite till att ta i iof."
Har aldrig påstått detta utan menat på att det krävs förstärkningar (gen2) om man vill över 270-290hk såsom annan turbo bättre kolvar bättre packningar
och spridare och så
...
Så det var de de
Ante.

Jo Impreza jag tror att du syftade på vad jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd...
Jag citerar en del i ditt inlägg
"Att gen2 med uppställt tryck hamnar runt 290 e väl lite till att ta i iof."
Har aldrig påstått detta utan menat på att det krävs förstärkningar (gen2) om man vill över 270-290hk såsom annan turbo bättre kolvar bättre packningar
och spridare och så

Så det var de de

Ante.
Re: Nybörjarfrågor om MR2
Är det stor prismässig skillnad på att importera eller att köpa i Sverige?
Vet ni några seriösa importfirmor?
Vet ni några seriösa importfirmor?
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Nybörjarfrågor om MR2
sjoling skrev:Är det stor prismässig skillnad på att importera eller att köpa i Sverige?
Vet ni några seriösa importfirmor?
Jag rekommenderar att köpa bilen på hemmaplan då du vet vad du får

Ibland kan definitivt prisskillnaden vara värt...
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Nybörjarfrågor om MR2
Tycker du att högerstyrt är ok, så är det defenitivt billigare att köpa en ifrån england.sjoling skrev:Är det stor prismässig skillnad på att importera eller att köpa i Sverige?
Vet ni några seriösa importfirmor?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com