Baksäte Avensis D4d
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Baksäte Avensis D4d
Hej!
Är det någon här inne som har koll på hur man tar bort baksätet i en Avensis, tror det är årsmodell -04
Instruktionsboken i bilen är på Holländska så den är lite knepig att söka i...
Det är så att min käre far har råkat tanka bensin i dieseltanken och jag behöver komma åt tanken för att tömma den.
Tack på förhand!
Är det någon här inne som har koll på hur man tar bort baksätet i en Avensis, tror det är årsmodell -04
Det är så att min käre far har råkat tanka bensin i dieseltanken och jag behöver komma åt tanken för att tömma den.
Tack på förhand!
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Baksäte Avensis D4d
jimjim333 skrev:Hej!
Tack på förhand!
Det ska bara vara att fälla upp i bakkant.
Just Avensis diesel var VÄLDIGT vanligt att folk tankat fel bränsle i precis när den kom, då många av dessa ägare inte haft en Dieselbil förut

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Vi provade o drog åt alla möjliga och omöjliga sätt vi kunde komma på men det verkar låst på något sätt....
Men om det är lättare på det sättet du föreslog får det gärna sitta kvar där det sitter
Tack för tipset och jag hör kanske av mej igen om jag stöter på problem igen.
Men om det är lättare på det sättet du föreslog får det gärna sitta kvar där det sitter

Tack för tipset och jag hör kanske av mej igen om jag stöter på problem igen.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Vad blir föresten konsekvensen av de som dessutom försökt starta/köra diesel bilen med bensin i tanken?
- Ingvar
- Bilmodell: Avensis kombi D4D
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: BRÄMHULT
- Land (Country): Sverige
Hej!
Det är generellt värre att tanka bensin i en dieselbil än att tanka diesel i en bensinbil.
Det man ovillkorligen bör göra är att byta bränslefiltret. Det finns nog folk här på forumet som vet mer.
En gissning är dock att bensin som ju har rätt hög självantändningstemperatur (tror det är runt 400 grader C) jämfört med diesel som tänder vid c:a 175 grader, är att när bensinen väl tänder (om den gör det) så blir det risk för överhettning med hål i kolvarna och kanske lagerskador.
Vad en modern commonrail insprutningspump tycker om bensin kan man gissa eftersom bensinen inte smörjer lika bra som dieseln.
Ifall det sitter en katalysator på bilen kanhända att även den behöver bytas eller regenereras.
Bästa hälsn. Ingvar - snart inte Toyotaägare längre
Det är generellt värre att tanka bensin i en dieselbil än att tanka diesel i en bensinbil.
Det man ovillkorligen bör göra är att byta bränslefiltret. Det finns nog folk här på forumet som vet mer.
En gissning är dock att bensin som ju har rätt hög självantändningstemperatur (tror det är runt 400 grader C) jämfört med diesel som tänder vid c:a 175 grader, är att när bensinen väl tänder (om den gör det) så blir det risk för överhettning med hål i kolvarna och kanske lagerskador.
Vad en modern commonrail insprutningspump tycker om bensin kan man gissa eftersom bensinen inte smörjer lika bra som dieseln.
Ifall det sitter en katalysator på bilen kanhända att även den behöver bytas eller regenereras.
Bästa hälsn. Ingvar - snart inte Toyotaägare längre
Bästa hälsningar // Ingvar
Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Sätet sitter i krokat i framkant på båda sidor, ta ett rejält tag med båda händerna och dra uppåt så släpper det...sen när det ska tillbaka så är det bara att trycka ner det! Men enklast är som PierreW sa, att suga ur bränslet ur från matarledningen på filtret!
Toyota Mek
Toyota Mek
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Vad säger Toyota mekarna? Har ni fått åtgärda nån diesel där dom råkat köra på bensin? Om något pajat, vad isfall? Bara av ren nyfikenhet...
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Dieselbilarna har jag inte varit med om att något pajjat, än! Oftast kommer folk på när dom tankat klart att det blivit lite galet 

Toyota Mek
Toyota Mek
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
PartyBoy skrev:Dieselbilarna har jag inte varit med om att något pajjat, än! Oftast kommer folk på när dom tankat klart att det blivit lite galet
Precis ofta har dom kommit på sig själva innan dom kört iväg eller strax efter och ringt direkt efter bogsering eller bärgare till verkstad. Så jag va inte med om nått haveri under min tid.

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Är lite orolig ifall man råkar tanka diesel i ST205an. Kör ju mest diesel nuförtin. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]