Motorproblem Carina 1,8 1997 (7A-FE)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ormbiten
Årsmodell: 0

Motorproblem Carina 1,8 1997 (7A-FE)

Inlägg av ormbiten »

Hej!
Jag har ett bekymmer med en Carina 1,8 från 97. (7A-FE)
Ägaren till bilen hade precis svängt av motorvägen och hade frikopplat och hade motorn på tomgången när motorn bara plötsligen stannade.
Hon försökte starta men fick inte igång den igen utan bogserade den till mig.

Första tanken när jag körde startmotorn var kamremmen, Motorn låter nämligen väldigt kompressionslös, jag kollade givetsvis upp remmen, men den sitter där den ska.

Det roliga är att om jag maler på starten i typ en minut så startar den till slut och då går den klockrent, helt perfekt som den ska, Om jag sedan stänger av den och startar igen omedelbart så är det inga problem, den går igång och går perfekt. Men om jag väntar typ en halvminut med att starta så är det samma visa igen, måste mala nästan en minut innan den kommer...
Funderade på om det är nån ventillyftare som har hälsat hem och inte orkar hålla trycket?
Nån som har varit med om detta?